Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3435 ggr
[Aquelegia]
1/16/12, 1:28 PM

Hur ofta "tränar" du?

Då vi med överrörlighet ska hålla lederna igång och vara aktiva vad jag förstått så blir jag nyfiken på vad gör ni egentligen för att hålla igång?Glad

Jag går hos arbetsterapeut 1 gång i veckan och sjukgymnast 2-3 gånger i veckan À 45-60 minuter.

Hos arbetsterapeuten går vi igenom ergonomi inom olika arbetssituationer och kommer fram till vad jag kan jobba med. Förbättra min ergonomi i vardagen och händerna ska vi börja arbeta med att få igång.

Sjukgymnasten tränar stabilitet med mig med olika redskap och stärker musklerna främst arm och ryggmuskler.
Hos honom ska jag även lära mig att stoppa innan jag når ytterlägen.
Jag måste lära mig att sträcka ut armen som en person med friska leder. Istället för att kroppen själv slutar vid en viss punkt så måste jag med huvudet styra att "nu får jag inte sträcka ut mer"

Annars så är jag hundvakt ungefär 2 gånger i veckan och har honom under mestadelen av dagen då så går ut med honom 3 gånger.

Hemma gör jag övningar jag fått av sjukgymnasten. Låter som mycket men inget tar ju lång tid så är mycket dötid emellan.

Annons:
Chestnut
1/16/12, 3:07 PM
#1

Tränar hemma 4-6 gånger per dygn (fotled, quadriceps, bäckenbotten och ryggmuskelatur). "Handträning" varje kväll innan läggdags.

Utöver det fixar jag med hästarna dagligen, dock olika vad jag gör beroende på ork. När ryggen mår bättre ska jag börja rida 2-3 dagar i veckan. Sjukgymnastiken kommer bli ca 1-2 gånger i veckan nu framöver. Överväger att skaffa gymkort till sommaren men det beror på hur jag mår och om jag får sommarjobb.

Med vänliga hälsningar
Chess

Saeasco
1/16/12, 4:18 PM
#2

Hur i all världen har du fått sjukgymnasttid 45-60 min tre gånger i veckan? Min sa till mig att hon kunde hjälpa mig en gång och att hon inte hade tid mer… :/

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

RuiXue
1/16/12, 10:59 PM
#3

Tar promenader när jag orkar och försöker träna med theraband några gånger per dag. Sjukgymnastik gjorde mig bara värre!

Jennie


[Tassy]
1/16/12, 11:18 PM
#4

förut hade jag sjukbad 2 ggr/veckan + promenader. I nuläget är jag tacksam när jag är utanför dörren Obestämd

kkarinn
1/17/12, 6:14 PM
#5

jag tränar på sjukgym 2gånger i veckan! med sjukgymnast

sen gör jag övinngar hemma med pilates boll varje dag.

sen måste jag gå ut med hunden minst en gång per dag (sambo tar dom andra promenaderna)

sen massa andra saker såsom gå till affären, tvätta osv (haha ser det som träningspass för det känns så)

[Aquelegia]
1/18/12, 8:37 AM
#6

#2 Jag går på teamrehab alltså en rehabilitering med sjukgymnast/arbetsterapeut så länge jag behöver, arbetsterapeut en gång i veckan tills vi känner att jag fått in allt med ergonomi. Sjukgymnasten frågar alltid hur många gånger jag vill gå och denna veckan hade han 3 tider lediga så då tog jag dom annars brukar det vara 2 pass.
Då jag har frikot får jag precis hur mycket tider jag vill/dom har tid med.

Tror det har att göra med just att jag haft turen att få hjälp med team. Då blir uppföljningen bättre än om man "bara" får sjukgymnast.

Annons:
plutopellis
1/18/12, 5:36 PM
#7

Fick också bara en tid hos sjukgymnast där jag fick hemövningar så sa hon rakt ut nu vill jag inte se dig mer här, hon försökte nog vara rolig och menade att om jag skötte mig hemma skulle det gå bra utan henne men sen hörde hon aldrig av sig igen…

[Lillfjanten]
1/27/12, 1:05 PM
#8

nu har jag försökt komma igång med träning iaf.. en gång i veckan (8 tillfällen) på bk-gruppträning hos sg, sen försöker jag cykla 10-15 min på min motionscykel varje dag. det måste ju vara bättre än inget tycker jag :) har även dragit ner på det ena och det andra i kosten, så jag hoppas att det visar sig på både rumpa och blodtryck längre fram :)

[Aquelegia]
1/28/12, 4:09 PM
#9

#8 Vad roligt, återkom gärna med hur det går. Var inte orolig om du får svackor får fortfarande enorm träningsvärk efter träninspass. Men visst är det skönt att vara igångGlad

[Lillfjanten]
1/28/12, 8:44 PM
#10

det har gått bra med cyklingen, men värre med vänsterfoten när jag är ute och traskar. det räcker med att jag går i affärer, så "viker sig" stortån och framfoten. väntar på en tid till ortopedteknik för inlägg, det är välbehövligt. det är så trist när man är plattfotad, kobent och allt vad det är.

[Aquelegia]
1/28/12, 10:47 PM
#11

#10 Händer mig med att fötterna och knäna bara ger vika, väntar också på tid till ortopediska, Kommer nog hjälpa till mycket med balansen då man inte felbelastar fötterna merGlad

[Lillfjanten]
1/29/12, 7:32 AM
#12

det blir säkert bra då, det gör ont också då jag inte kan stödja mig på foten ordentligt. lite ot här också. jag har varit hemma en vecka från jobbet pga magproblem, och övrig smärta har minskat betydligt.. om det beror på magen och vilan eller att jag samtidigt börjat lägga om kosten det vet jag inte, men det går åt hälften så mycket smärtstillande nu! ska bli intressant att se hur det blir när jag börjar jobba imorgon igen..

[Aquelegia]
1/29/12, 4:23 PM
#13

#12 Lite nyfiken på vad det är för koständringar du gör?
Jag försöker undvika mejerier och gluten, magen är lite snällare och orkar träna mer.
Åh hoppas det håller i sig med minskad smärtlindring!

Annons:
[Lillfjanten]
1/29/12, 4:59 PM
#14

#13  jag äter/dricker modifast två gånger om dagen, inget ris, pasta eller potatis. lättfil äter jag, och har dragit ner på det onyttiga. är chipsoman annars :)  för att ändå få lite sött på tungan, så har jag modifast-bars, som jag tar en pyttebit av efter maten ibland, och det räcker. för de är jättesöta i smaken. ska bli intressant att se om detta påverkar blodtrycket med, har även gått ner ett par kilo.

[Lillfjanten]
1/31/12, 5:23 AM
#15

jaha, nu när man jobbat en dag, så började värken igen, och därigenom så fick man börja knapra lite mer piller.. så det var tydligen bara vilan som gjorde mig gott :)

Upp till toppen
Annons: