Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3092 ggr
[Lillfjanten]
2012-01-14 17:17

blodtrycksmätare

någon som använder blodtrycksmätare från postorderföretag typ Halens? är de bra? jag är livrädd för att kolla blodtryck på vc, så jag funderar på att köpa en sån för under 200 kr så jag får vänja mig.. men å andra sidan, tänk om de visar fel, då får jag ju spader.. Flört

Annons:
Chestnut
2012-01-14 18:33
#1

Men du, VC kanske kan låna hem någon gammal hederlig manschett åt dig så att du får vänja dig? Skulle inte lita på de elektroniska som finns, tror att det är stor felmarginal. Bättre med de snordyra sjukhuset använder eller gamla hederliga manschett + stetoskop.

Varför är du rädd för att kolla blodtrycket? Gör det ont?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lillfjanten]
2012-01-14 18:39
#2

det gör jätteont. vita rocken syndromet kallas de visst för. för mig är det inte konstigare att vara rädd för detta som att en del är rädda för sprutor eller för råttor :)

hus-musen
2012-01-14 20:55
#3

Tycker inte det känns alls direkt, mer än ett snabbt tryck över armen.

Om det handlar om fobi så är det ju något du behöver lära dig att hantera, bästa är väl att göra det hemma i en lugn miljö.
Ibland kan man låna hem eller köpa en egen, bland kan man hitta äldre läkarutrustning på internet billigt oxå.
Men är det själva resultatet av mätningen du är rädd för eller är det för utrustningen?

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
2012-01-14 21:00
#4

#3  det är ju olika, jag får faktiskt ont. inget psykiskt alltså.

säger du likadant till de som har riktiga fobier, att de behöver lära sig hantera deras rädsla? :)  jag har märkt att folk faktiskt har svårt att förstå detta, jag gillar inte mätningen, för att jag både får ont, och att jag inte vill ha ett negativt resultat. smärtan är värst, och det blir inte bättre av att jag har fibro bl.a. är otroligt tryckkänslig.

RuiXue
2012-01-14 21:14
#5

Skulle inte en handsledsmätare kunna fungera då? De trycker ju inte lika mycket som de som mäter runt överarmenGlad

Jennie


hus-musen
2012-01-14 21:45
#6

#4 Japp, man ska lära sig att hantera sina fobier och rädslor, oavsett vad man har för fobi. Vad som är en riktig fobi får du avgöra.

Har själv fobier för vatten, doktorer, hundar,hissar och rulltrappor, människor, telefoner, att människor rör mig, bakterier mm och min mani handlar om att jag inte kan gå vart som helst eller på vägbrunnar, hur många gånger jag måste låsa dörren och kolla till saker mm. En del saker har jag nästan fått bort, kan nu mer gå i närheten av hundar och faktiskt vara ensam med en hund jag känner även om det tagit ett par år av aktivt tränande.
Samma med rulltrappor och hissar, mest tack vare att det gör för ont att gå i trappor så det var att bita i det sura äpplet och åka.
Ju mer ont jag har desto sämre går det har jag märkt, mår jag "bra" så minskar fobierna och manin.

Så jag tycker helt klart att du ska försöka jobba med det Glad
Tryckkänslighet är ju ioförsig svårt, är själv rätt tryckkänslig och ömtålig som sambon säger. 
Men de kanske kan mäta på annat vis?
Det finns ju handledsmätare som RuiXue säger, det finns även de man sätter runt låret.
Om jag vore du så skulle jag nog köpa apotekets förresten, de ska vara godkända för mätning.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=242693


http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=235708

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Lillfjanten]
2012-01-14 22:16
#7

#5  finns det såna hos vc? måste fråga, det skulle förenkla det otroligt mycket, för jag får så ont av vanliga mätare, så tårarna är färdiga att trilla ner..

#6  man ska lära sig.. nu är det inte fobier jag har och sedan tycker jag att det låter otroligt arrogant att påstå att "man ska lära sig..", det är ju bra att det gått bra för dig, men att uttala sig sådär generellt…? Du kan ju säga att du personligen tycker att det är "bra om man osv", men "man ska.." nej, där avslutar jag den diskussionen, och det är inte heller vad tråden handlar om.

Nu handlade ju tråden om ifall någon har en, eller har testat en postorder-mätare. tips om andra mätare mottages. vore trevligt om vi kunde hålla oss till mätare och deras funktioner i fortsättningen.

[Lillfjanten]
2012-01-14 22:28
#8

läste lite om handleds-mätarna, men de rekommenderas visst inte.. asch, jag gör en vanlig koll på måndag morgon när jag har besökstid, sen får de väl sätta in medicinering då om de vill, jag tänker inte plågas mer än nödvändigt, och det var ju mitt eget val som hon sa sist, så det ordnar sig Flört tack för tips iaf! (tänker inte köpa hem någon heller, då de kan visa ganska så mycket fel, och sånt skräp lägger jag inte pengar på)

[Tassy]
2012-01-15 00:49
#9

Jag får också fruktansvärt ont vid mätning av blodtrycket, ibland är det så ögonen tåras. Obehaget kan sitta i några timmar efteråt. Jag har dock inget problem med att ta blodtrycket, men allmänt jobbiga dagar som råkar sammanfalla med detta kan få mig att stressa upp mig en smula.

[Lillfjanten]
2012-01-15 04:43
#10

#9 samma smärta här, plus att jag fed an har impingement i axel, fibro och svullna värkande fingrar som jag redan medicinerarf ör. Kan inte ha tajta långärmade toppar

[Lillfjanten]
2012-01-16 20:22
#11

sju timmar orkade jag med dygnsmätaren, tog den på andra armen som inte är lika öm.. det slutade med att jag hade väldigt ont, samt skav från manschetten. ett litet sår, rodnader(som sitter kvar fem timmar efter..) och märken. hoppas de kan läsa av något iaf, detta var det värsta jag varit med om. det KAN ju vara så också att jag är extra öm i armen, då jag har gjort överarmsplastik för några år sedan, och ärren är tjocka och känsliga fortfarande. men jag menar.. upp till sju ggr per timme drog det till så jag inte kunde röra armen och fingrarna, sen när jag väl fick igång dem, då var det dags igen :) nåja, nu ska jag lämna in apparaten imorgon och sen vänta på svar.

[Tassy]
2012-01-16 20:35
#12

Åh fy attans vad jobbigt, hoppas de lyckas se nåt. Tyst

[Lillfjanten]
2012-01-16 20:39
#13

#12  ja, det var mycket värre än jag trodde faktiskt.. men man lär så länge man lever :) jag törs inte stänga av apparaten, så den piper emellanåt, jag får gömma den i natt så den inte väcker mig Flört men jag har gjort mitt bästa, så det är inget mer att göra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: