Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 4812 ggr
[Aquelegia]
2012-01-13 01:38

Har du några ortoser?

Som rubriken lyder Glad

Har länge velat ha men har hela tiden fått höra att det blir bra bara jag stärker upp musklerna själv.
Nu när både sjukgymnast och arbetsterapeut konstaterat att ojdå var visst lite annat än bara ryggvärk så började dom själv snacket om ortoser ÄNTLIGEN!
Då jag får återfall med låsningar i axlar varje vecka, armarna konstant riskerar att översträckas och händernas senor förkortats så är dags för hjälpmedel.

Ska få för fingrarna så jag kan börja lära mig skriva igen.
Läskigt värre må jag säga att få höra "du får inte översträcka fingrarna sådär" När jag aldrig ens märkt att jag skriver annorlunda än andra. Jag som skrev så fint!
Kan inte styra fingertopparna ordentligt så måste få hjälp med att lära om dom.
Inlägg för fötterna ska jag skaffa och kanske försöka få stöd för både axlar och armbågar vid behov (när jag arbetar) då jag domnar och krampar i axlar, armar och händer konstant.

Annons:
Ladydragon
2012-01-13 05:33
#1

jag har bara ortoser som jag själv har köpt på Apoteket…

handled,fotled,rygg och knä är det jag har köpt funkar sådär och är skitfula

har försökt att få specialortoser till mina knän som är riktigt risiga men fick nej då jag va så ung och dom ortoserna va så fula att ja ändå inte skulle använda dom ansåg läkaren Skrikandes

nu cirka 10 år senare så är mina knän i förfärligt skick höger knäskål är mer eller mindre alltid ur led och vänster på god väg dit och jag subluxerar dom väldigt ofta

blää för läkare alltså Tungan ute

men nu är jag igång igen ska yill sjukgymnast nästa vecka och hoppas att dom kanske kunde ligga på angående ortoser specellt till knäna så kan jag promenera utan att få så ont hela tiden

[Aquelegia]
2012-01-13 10:43
#2

Kolla dina fötter då överrörliga ofta har plattfot vilket gör att knäna tar stryk, i så fall hjälper inlägg.

Mina knän är också risiga men dom går inte att räta ut för dom är böjda sidledes.

Hoppas verkligen du får något, gå vill man kunna göra utan smärtor.

Ja ortoser är ju inte direkt snygga, men vem vet allt kan bli på modet Flört

hus-musen
2012-01-13 11:48
#3

Har bara sånna från apoteket jag med.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2012-01-13 13:18
#4

jag har handledsortoser ifrån arbetsterapeut, och fotledsortoser ifån ortopedtekniska. Ska dit snart igen och få specialgutna skenor. Sen ska jag be om att få nattortos till händerna då jag skadar handlederna värst nattetid (böjer dem och sen lägger mig ovanpå Förvånad)

hus-musen
2012-01-13 13:33
#5

#4 Ja varför sover man så dumt? Viker ihop handlederna jag oxå och ligger på dem, helt idiotiskt.

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2012-01-13 13:35
#6

Har bara egenhändigt inköpta men skulle verkligen behöva bättre ortoser. Skulle speciellt behöva fingerringsortoser eftersom mina fingrar är vansinnigt hypermobila men även handleder behöver ha något bättre och jag skulle behöva något stabilare för knäna och numera börjar även fotlederna strejka och behöva stödSkrikandes

Jennie


Annons:
[Tassy]
2012-01-13 13:37
#7

#5 Det är "jättekul" att vakna med två knölpåkar till avdomnade händer haha Flört

[Lillfjanten]
2012-01-13 16:03
#8

#7  känner igen det där, mina händer (iaf den högra) känns som en boxhandske, svullen och nästan orörlig.. kanske skulle behöva en nattskena.

hus-musen
2012-01-13 16:08
#9

#7 Ja, extra kul när man har brottom och har försovit sig, fippla med knappar är svårt i vanliga fall, totalt omöjligt när man har klumphänder!

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
2012-01-14 02:51
#10

Finns det något som rätar ut händerna under tiden man sover ?
Jag kniper jämt ihop händerna så mina knogar vitnar och händerna domnar, rädd för att få händer som gamlingar som knappt ens går att bända upp till slut. Måste verkligen stretcha ut mina senor i händernaSkrikandes
Får se om jag har någon försäkring som täcker egeninförskaffade hjälpmedel, blir ju galet dyrt annars, låna av sjukvården för resten av livet går det?

Chestnut
2012-01-14 10:06
#11

#10 Du kan ju få hjälpmedel av sjukgymnasten att låna på livstid gratis. Samma sak med arbetsterapeut (obs, skiljer sig mellan olika landsting!). Får du remiss för skoinlägg och ortoser betalar du bara besökavgiften på OTA (100:- här) och sen är de ju liksom dina.

Jag har mängder av ortoser… PSO - patellastabiliserande ortoser (flera stycken), vanliga knäortoser, fotledsortoser, droppfotsskena, SI bälten, armbågsortoser av olika slag, handledsortos, plattfotsinlägg.

Utan dem skulle jag faktiskt inte kunna gå som läget är just nu. Grabbarna (och tjejerna) på OTA är minst lika viktiga för mig som läkarna är.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lillfjanten]
2012-01-14 11:01
#12

vad är OTA? jag fick remiss till sjukhuset och ortopedteknik, men jag får betala 400 kr st för inläggen..

Chestnut
2012-01-14 11:09
#13

#12 Ortopedteknisk avdelning, det vill säga samma sak som ortopedteknik. Skiljer som sagt mellan landstingen vad man får betala VG region har jag märkt är bra att bo i när det gäller hjälpmedel Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Lillfjanten]
2012-01-14 11:26
#14

det är surt att det är så dyrt, det verkar ju vara så många som är i behov av dessa inlägg, men vad gör man, det är bara att gilla läget, man kan inte börja deppa över allt Glad

Upp till toppen
Annons: