Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2533 ggr
Ladydragon
2012-01-10 10:09

O.T Dags för sjukgymnasten

Jag har konsekvent vägrat att gå till sjukgymnasten i några år då jag inte tror dom kan hjälpa mig dock så min läkare ihärdigt skickat remisser dit några gånger

men nu gör jag ett försök igen denna gången på en mottagning jag inte tidigare varit på och dessutom en manlig sjukgymnast så det här blir intressant

mina tidigare besök hos sjukgymnaster speciellt efter dom fick reda på att mina knän är riktigt överrörliga är att dom skyr mig som pesten jag är deras mardrömspatient och flera besök har slutat med att jag har gått dit och dom har bara tittat på mig och skickat hem med orden det finns ingenting vi kan göra för dig Rynkar på näsan

mina förhoppningar är väl främst att dom kanske kan titta mer på min överrörlighet kanske oxå skriva till läkaren så att en ordentlig röntgen görs på ryggen 
men oxå kolla hur illa är det med min kroppen egentligen?

lite svamligt och O.T inlägg men skönt att få skriva av sig lite

Annons:
[Tassy]
2012-01-10 13:19
#1

Hoppas att du får ett bra och ordentligt bemötande denna gång!

Om de inte kan mycket om överrörlighet så hör det ändå till att som sjukgymnast läsa på och sätta sig in i patientens besvär, inte lägga benen på ryggen.

Berätta gärna hur det gick sen, om det verkar lovande. Glad

[Aquelegia]
2012-01-10 22:55
#2

Ska till sjukgymnasten imorgon, hoppas han tar mig på allvar annars byter jag till den andre men min arbetterapeut bara "ojoj här var det snabba svängar överrörlighet jaha men då kan jag väl inte hjälpa dig?" roligt värre att gå dit imorgon!
Klart hon kan göra något, kolla vad för hjälpmedel jag kan tänkas behöva i olika arbetssituationer.

Sjukgymnastik botar oss ju tyvärr inte men hjälper att få ner smärtan något ja. Inte långvarigt men 2 gånger i veckan får i alla fall upp mig ur sängen tidigt och jag är pigg mestadels av veckan. Någon sorts rutin!

[Tassy]
2012-01-11 00:02
#3

#2 Jojo, den där arbetsterapeuten får du ta i örat, hon kan/ska hjälpa dig en hel del! Dom har mycket bra hjälpmedel till överrörliga. Kan hon inget så får hon väl läsa på Obestämd bah vad trött jag är på folk som bara flyr sitt jobb.

[Aquelegia]
2012-01-11 12:05
#4

#3 Hon var superduktig upptäckte genast att mina fingrar är överrörliga i sista lederna och att mina senor har förkortats för att försöka jämna ut överrörligheten, därför jag har så extremtont i dom hela tiden. Spänner och krampar, får börja lära mig skriva igen för jag håller pennan extremt fel. Jag vart jättechockad!Ska få ortoser till händerna så att hjärnan får in hur man ska göra för jag klarar det inte annars Skrikandes

Men visst blir man lite förvånad att ingen av dom reagerade innan jag själv hade tagit reda på vad som var fel.

Vilket jag för övrigt aldrig skulle ha fattad om jag inte hade skrivit på fibro forumet där dom hänvisade mig till HMS Förvånad

Ladydragon
2012-01-19 15:54
#5

uppdatering nu har jag varit hos sjukgymnasten

oj oj  jag rodnar fortfarande Skäms trodde väl inte riktigt att man skulle möten en ung och mycket snygg kille

suck tja besöket gick väl sådär kunde inte låta bli att tycka lite synd om han efter 10 minuter så såg han riktigt uppgiven ut och visste väl inte hur han skulle få ordning på alla mina besvär
dessutom som han sa så brukar hans patienter ha problem med 1 ställe på kroppen som knä eller höft och med lite träning så blir allt bättre

så jag fick välja var jag ville börja och det fick bli ryggen då som troligtvis är diskbråck fick några övningar att göra hemma

mina knän tyckte han såg rätt oki ut tills han tog i dom HeHe hans råd va att skaffa ortoser till dom och dom vill han inte röra mer då han ansåg att det va för illa med

fick en ny tid om några veckor  då skulle han prata med sina kollegor och söka lite information om hur man kan hjälpa mig

en sak som han kollade såååå noga va att reflerxerna funkade i benen det va visst väldigt viktigt och jodå dom va oki

jag vet inte vad jag ville ha ut ur besöket men men nu är det gjort och tja jag är en mardrömspatient helt enkelt

[Aquelegia]
2012-01-19 20:38
#6

Men jisses önska alla fick träffa min team!
Verkar ändå som att han är villig.

Klart det är jobbigt för dom när man kommer med tusen problem och fler blir upptäckta hela tiden, men likabra att börja någonstans.

Grejen är att man inte blir helt bra, det sjukgymnasten hjälper till med är att få till det så bra det går!
Nämn för honom kanske att det du vill få ut är att få kontroll över din kropp. Träna stabilitet före styrka, då minskar man urvridningar, vrickningar med mera.

Det man främst ska lära sig är att stoppa kroppen innan man når "ytterlägen" alltså det läget där man egentligen inte ska kunna sträcka mer.
Jag ber sambon och vänner visa mig hur dom håller i saker, bär med mera bara för att lära mig.

Låter bra att du kommit igång med något som förhoppningsvis förbättrar ditt tillstånd.
Stressa inte, så länge du inte försämras, vilket jag för övrigt gjorde efter 1 månad blev jag jättedålig! Kroppen kämpade emot, alla muskler var helt åt skogen, fick avbryta gympassen flera gånger. Men nu kan jag slutföra dom ofast.

Glöm inte lyssna på din kropp!

Annons:
Upp till toppen
Annons: