Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2267 ggr
rogart-63
2012-01-08 09:20

Sömn och sovställning

Konstig fråga kanske? Men hur skall man hitta en bekväm sovställning?Sover jag på sidan så knäpper det i axlen och det känns som leden flyttar sig + att efter en stund så gör det ont i revbenen. Ligger jag på ryggen så gör den ont .Sover på sömntablett men den funkar i två timmar sen vaknar jag .

Annons:
[Tassy]
2012-01-08 12:45
#1

Jag tror att man får börja i andra änden, och försöka få en så bra säng/madrass som möjligt i stället. En del skaffar tryckavlastande madrasser, tempur och så vidare.

[Aquelegia]
2012-01-08 13:41
#2

Mina värsta dagar sover jag med en ihoprullad handduk under ryggraden, den avlastar kotorna och spänningarna minskar, bulla upp kudden under nacken så att den är i jämhöjd med ryggraden. Annars så ligger jag på sidan och lutar mig lite framåt mot min sambo så slipper jag tyngd på sidan. Men vissa nätter funkar det inte alls. Då jag är sjukskriven sitter jag ibland uppe hela nätterna tills jag framåt morgonen somnar i soffan i någon sorts fosterställning. Sova på mage funkar inte överhuvudtaget.

Chestnut
2012-01-08 13:57
#3

Tryckavlastande madrass och glidlakan så att man kan vända på sig lättare är det bästa för mig. Många kuddar också att stötta upp med där det behövs.

Med vänliga hälsningar
Chess

rogart-63
2012-01-08 14:02
#4

Glidlakan?

Chestnut
2012-01-08 14:06
#5

#4 Lakan med en hal satin(?) del på mitten så att det blir mindre friktion när man vänder sig. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2012-01-08 16:15
#6

Jag sover oftast på sidan eller typ i stabilt sidoläge. Har inte en massa extra kuddar och sånt men en extra skummadrass som är 13cm tjock uppe på latexmadrassen hemma och just nu sover jag i en gästsäng med samma typ av skummadrass och sover faktiskt mycket bättre! Den där latexmadrassen kommer åka till Hjulet så fort jag flyttat till min nya lägenhet (Hjulet är den lokala 2nd hand butiken som drivs av PMU).

Är jag inte försiktig när jag sover så känns det ibland som om axlarna kollapsar eller subluxar, likaså höfterna men så blir det oavsett säng. Ska satsa på tryckavlastande (försöka få en Care of Sweden eller köpa den tryckavlastande bäddmadrassen på Jysk) när jag flyttat.

Jennie


Annons:
hus-musen
2012-01-09 11:07
#7

Håller med övriga, en bra madrass och en bra säng som passar din kropp är det första du ska skaffa om du vill kunna sova bra.

Sen är det palla upp med kuddar och täcken på alla möjliga sätt för att din kropp ska få så mycket avslappning som möjligt.

Qui dormit, non peccat

 


rogart-63
2012-01-09 12:01
#8

En Tempurmadrass har jag haft i flera år .Den har hjälpt mig mycket .Ett glidlakan vore kanske inte så dumt då jag vänder mig ofta .Lakanet ligger oftast i en hög mitt i sängen.

[Tassy]
2012-01-09 12:35
#9

Extra breda lakan och såna där spännen som man fäster lakanet under madrassen med underlättar om man sover som en propeller Skrattande

Upp till toppen
Annons: