Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 16878 ggr
[Lillfjanten]
1/7/12, 6:54 PM

Medicinerar du?

apropå en annan tråd, så blev jag nyfiken.. tar du smärtstillande eller annat för din värk? Själv så tar jag tramadol vid behov, och citodon vid andra behov (det lät knepigt, men det beror på var smärtan sitter) Flört

eller klarar du vardagen ändå?

Annons:
[Tassy]
1/7/12, 7:47 PM
#1

Jag tar citodon VB. Men jag skulle aldrig medicinera för att klara av saker som ändå skadar kroppen. Som nämnts i föregående tråd så skulle inte jag heller ta citodon för att klara av jobbet, utan snarare är det en akut lösning för att stå ut när det är som värst.

Ett exempel var nu i jul var jag ute och reste, när jag skulle hem så låg jag sömnlös i många timmar och migrän började visa på antågande. Då tog jag citodon för att klara resan hem, sen var det bra. En engångshändelse.

Värktabletter kan vara farligt då man inte känner på samma vis när kroppen säger ifrån, och vi får då en betydligt högre skaderisk.

[Lillfjanten]
1/7/12, 8:04 PM
#2

Jag kan ju inte jobba utan citodon eller tramadol, så jag har inget val.. Det är ett skit rent ut sagt. Efter att ha varit sjukskriven en längre tid och var tvungen att återgå till arbetet så fick jag även börja med tramadol. De dagar jag behöver citodon på jobbet så blir det oftast dubbla doser mot när jag gick hemma, men fk bryr sug inte om det, bara att de bedömer att jag ska klara mitt jobb. Men nu blev jag nog lite ot kanske ;)

[Aquelegia]
1/7/12, 8:35 PM
#3

#2 Kan det vara så att det är läkaren som inte fyller i pappren ordentligt? Jag har JÄTTEPROBLEM med läkare som inte fyller i ordentligt vad det är som gör att man inte klarar av att jobba (på "mitt" vanliga jobb). Eftersom du vart tvungen att börja jobba tänker jag. För alltså så som du har det ska man inte behöva ha det. Man mår ju inte bra psykiskt när man tvingar sig till något man både vet och känner att man inte klarar av. Mår man inte bra förvärras ju även det fysiska för oss. I ditt fall kan jag verkligen förstå att du tar dagligen

Är precis i början av rehabiliteringen för överrörlighet. Inte fått någon remiss då vi inte kunnat bedömma än om jag kan bli något bättre. Kan tänka mig att blir det inte bättre lär jag nog med få något utskrivet. Som jag i så fall inte tänker ta annat än vid nödfall. Just nu försöker jag att inte göra annat än lätta saker här hemma. Tunga grejer tar jag hjälp med så därför jag klarar mig utan värktabletter. Som ju ändå inte har effekt och jag haft mycket magsår senaste åren. Voltarens värktabletter har dock funkat något lindrande men dom håller inte i länge.

Intressant tråd.

[Lillfjanten]
1/7/12, 8:40 PM
#4

#3 ujnej, de är tvärtom väldigt informerande, och jag har haft mycket Kontakt med fk, och de godkänner inte sjukintyg så lätt längre som du säkert sett på tv och läst om.. Det är inte läkaren som avgör om man får sjukpenning, det är fk som bedömer vilka jobb man kan utföra trots sjukdomar mm.

RuiXue
1/7/12, 8:45 PM
#5

Har Tramadol 150mg ER och Tramadol 50mg hemma att ta VB, samt 75mg varianten ER av Diclofenak. Ett tag hade jag 25microgram/timma Fentanylplåster men valde att sluta med dem för att jag började behöva en högre dos och Fentanyl är rena rävgiftet bland smärtstillande (jag mådde dock toppen på det och inga biverkningar). Har dock en ask med 4 Fentanylplåster kvar hemma så blir situationen helt otroligt genomjävlig så har jag det och ta till.

Går hemma och är långtidssjukskriven. Ska jag kunna jobba alls så måste jag antingen få en väldigt förstående arbetsplats med mycket anpassningar eller helt enkelt jobba hemifrån. Klarar inte av att sitta normalt några längre stunder och klarar bara att stå i några minuter åt gången numera. Gå är heller ingen höjdare så pendla till en arbetsplats kan också bli problematiskt eftersom man måste gå till stationen och riskerar ståplats på tåg. Föräldrarna har bil och om någon vecka bara så kommer jag bo granne med dom, men får väldigt ont av att köra också numera så försöker hålla det på ett minimum.

Tar inga värkmediciner annat än när jag verkligen inte orkar med värken, försöker verkligen hålla medicineringen på absoluta minimum och ändå kan det krävas elefantdoser när jag väl tar något.

Jennie


[Aquelegia]
1/7/12, 8:53 PM
#6

#4 Ännu ett skäl för mig till att börja jobba så fort som möjligt igen. Hujjedamig. Min handläggare har hela tiden sagt att så länge intyget är väl ifyllt så har hon inga som helst problem med att godkänna mig. Fast nu ändrades ju villkorena för min del i och för sig. Skrämmande egentligen, vad har vi läkare till om handläggare på fk utan läkarutbildning bedömmer vad man klarar och inte.

Vad händer om du blir sämre?

Annons:
[Lillfjanten]
1/7/12, 9:02 PM
#7

#5 oj, det var många och starka mediciner, vad bra att du är sjukskriven.. #6 Det avgörande för fk är ju som sagt vilka arbetsuppgifter man kan utföra trots besvären, de blir hårdare ju längre man är sjukskriven också, det kan man läsa på fk:s hemsida. Tror att det är från 90:e dagen de blir mer krävande. Sen så brukar ju handläggarna rådfråga sina medicinska rådgivare, och de träffar en ju aldrig utan bedömer en utifrån intygen.. Det vore ju bättre om de undersökte då.. Jag önskar att jag fick glra en arbetsbedömning men det verkar vara svårt att få till.

RuiXue
1/7/12, 9:10 PM
#8

Något svagare hjälper inte och det är inte sällan maxdos av Tramadol och Diclofenak knappt gör någon skillnad heller. Är inte långt ifrån att behöva en rullstol många dagar så blir till att få tag i en arbetsterapeut så snart som möjligt när jag bor i Sverige igen.

Jennie


hus-musen
1/7/12, 9:47 PM
#9

Har just nu naproxen, äter dagligen för att orka med. Dämpar lite iaf om jag inte har jätteont. 
Kan inte äta citodon, blir stenhög av det och minns inget av vad jag gjort under dagen.
Diclofenac dödar min mage.
Tramadol har jag inte fått.

Qui dormit, non peccat

 


[Lillfjanten]
1/7/12, 9:50 PM
#10

Tänk vad olika man reagerar på läkemedel ;) men jag håller med, Diklofenak tar kål på lilla magen..

Mona22
1/7/12, 9:53 PM
#11

De dagar jag inte jobbar räcker det oftast med alvedon forte och tradolan 50mg under dagen och tradolan retard 100mg*2 + alvedon på kvällen för att ev ha turen att kunna sova. Tar också Arcoxia 60mg då jag har artros.

diclofenak finns också härhemma men används sällan då det inte hjälper alls.Citodon funkar inte heller på mig.

Men dagarna man jobbar blir man tvungen att ta mycket meraObestämd.

Skulle behöva bättre tabletter som funkar men läkarna vill inte skriva ut några, men utan de man har hade man inte ens kommit upp ur sängen på morgonen så man får vara glad endå.

Har tur att man har ett anpassat jobb där man ibland kan ligga och vila om man behöverSkrattande

hus-musen
1/7/12, 10:00 PM
#12

#11 Har samma problem här, läkarna vill inte skriva ut. En av dem sa till och med att jag aldrig kommer bli smärtfri så lite ont får jag vänja mig vid.

Qui dormit, non peccat

 


rogart-63
1/7/12, 10:18 PM
#13

Har sakta men säkert trappat upp från alvedon och vidare till citodon i full dos .Nu har jag ett norspanplåster som jag byter en gång i veckan men trots det så åker det ner en och annan Citodon VB . Läkaren ville jag skulle prova Gabapentin .En helvetets medicin enligt min åsikt biverkningarna är fler än mina problem . dåsighet, trötthet, yrsel, huvudvärk, sömnlöshet, viktökning, aptitlöshet, svullnad, kraftlöshet, ökad aptit, försämrad muskelkoordination, ofrivilliga ögonrörelser (nystagmus), darrningar, minnesförlust, myrkrypningar, muskelryckningar, förstärkta eller försvagade reflexer eller bortfall av reflexer, nedsatt vakenhet, nedsatt koncentrationsförmåga, tankestörningar, talrubbningar, försämrat minne, onormalt sätt att gå, kräkningar, illamående, diarré, muntorrhet, matsmältningsbesvär, förstoppning, buksmärta, tandköttsinflammation, sjukdomskänsla, nervositet, nedstämdhet, förvirring, humörsvängningar, oro, synstörningar såsom dubbelseende och nedsatt syn, ledsmärta, muskelsmärta, ländryggsmärta, benfrakturer, lågt antal vita blodkroppar, kärlutvidgning, högt blodtryck, nästäppa, inflammation i svalget, hosta,klåda, småblödningar i huden, utslag, urinläckage, urinvägsinfektion, impotens.

Annons:
[Lillfjanten]
1/7/12, 10:21 PM
#14

Vad är Gabapentin? Har aldrig hört talas om den.

rogart-63
1/7/12, 10:32 PM
#15

Gabapentin är en egentligen epelepsi medicin . Enligt vad jag fått förklarat för mig så skall den dämpa smärtsignalerna .

RuiXue
1/8/12, 2:48 AM
#16

Jag får lustigt nog inte problem med magen utav Diclofenak. Om inget annat så förvärras inte min mage utav det. Magen har liksom alltid haft lite eget livObestämd

När jag arbetade fulltid på lager så tog jag ofta 200-300mg Tramadol dagligen plus minst 100mg Diclofenak bara för att orka med. Nu utan värkmedicin när jag går hemma så är jag en bra dag på ungefär samma nivå värkmässigt som jag var med värkmedicin när jag jobbade så mår helt klart marginellt bättre av att vara hemma.

Vill inte ta en massa droger för att orka med om jag kan orka ändå! Har dock fördelen med att inte bli beroende utav mediciner. Kan gå från maxdos till noll på ett ögonblick även om jag tagit en medicin en längre tid. Så börjar läkare snacka om opiatberoende med mig framöver så ska de allt få sig en ordentlig känga i bakenFoten i munnen När jag hade Fentanylplåstrena (100ggr mer potent än Morfin och MYCKET mer beroendeframkallande) så använde jag plåster i ungefär 1.5 månad, sen slutade jag tvärt. Märkte inget och ändå står det i bipacksedeln att man ska sluta genom nedtrappning i samråd med sin läkareOskyldig Och när jag slutade så gick jag ifrån att ha vart på Fentanyl som är en stark opiat till att inte ta någon värkmedicin alls!

Jennie


mongu
1/10/12, 12:05 AM
#17

# 13 Det är ju långt ifrån säkert att du får alla biverkningar. Den sorten medicin som Gabapentin tillhör är mycket bra när det är nervsmärtor inblandat.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
1/10/12, 5:26 AM
#18

#17  det finns ju faktiskt några vanliga biverkningar med den medicinen, så långt ifrån säkert skulle jag nog inte vilja påstå, men jag tycker att det är bra att man är medveten om vad som kan ske, är det en nödvändig medicin, ja då är det inte mycket att göra. jag har testat mediciner som inte är nödvändiga men kunde ha hjälp mig, men de mådde jag inte bra av, och då fortsätter jag inte. man blir hjälpt på olika vis, de mediciner jag har mår många andra dåligt av. man får lyssna på sig själv helt enkelt, och prata med läkaren om man har funderingar.

mongu
1/10/12, 8:56 AM
#19

# 18 Vanliga biverkningar, helt klart och visst är det kanske t.o.m. troligt att man känner av dom en tid. En tid som för det allra mesta är övergående.

Det kvittar vilken medicin man sätter in så är det biverkningar, såväl vanliga som mindre vanliga. Läs t.ex. på Alvedon som ofta ses som en oskyldig medicin.

Varje person får ta ställning till hur mycket eller vad man vill utsätta sig för. Men att dra upp varje biverkning och pga det säga att man absolut inte vill testa en medicin är ganska magstarkt anser jag.

Har man en tillvaro som pga värk är mycket besvärlig, begränsad och med minskad livskvalitet så kanske man testar även mediciner med många biverkningar för att om möjligt få en bättre tillvaro.

Jag lever med nervsmärta och annan smärta dygnet runt och skulle inte klara mig utan att ta medicin mot detta. Men självklart så väljer man själv!

Sen vet jag att du reagerar på så gott som allt jag skriver, med några få undantag. Varför vet jag inte men så är det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ladydragon
1/10/12, 10:03 AM
#20

jag tycker oxå att det kan va en liten trygghet att man vet att dom här biverkningarna kan jag få men det behöver inte va så 
och då kanske det kan va lättare att uthärda….

anser läkaren att medicinen kan va bra så testa o se det kanske funkar och gör det inte så oki då vet man det….

själv äter jag Voltaren när jag får migränanfall suppar är tyvärr det enda som funkar med min trasselmagen men det får duga

sen får jag Tramadol utskrivet att ta vid behov dock alldeles för lite för att jag ska kunna klara mig på det men men det får gå ändå….

Annons:
Razzora
1/10/12, 11:32 PM
#21

Detta med biverkningar. Det är nog något man måste testa sig fram med varje medicin. Jag tar tradolan 50 mg 2 st vid behov tillsammans med panodil, mina biverkningar är då att hela kroppen kliar (tar atarax för det), alltid lika roligt att ta medicin för medicinens skull. Kan inte kissa ordentligt, då det känns som det tar stop även om blåsan är full, torr i halsen, ja jag kan nog räkna upp många fler biverklningar. Men ändå är tradolan den som jag tål bäst, och vill jag ha något som funkar vid värk (och ändå är det bara runt 50% av alla gångerna som det fungerar) så får jag ta biverkningarna.

Har testat voltaren tabletter(diklofenak), fick då åka akut till sjukhuset då min magmun fick rejält med stryk.

Testade även Lyrica, men blev självmordsbenägen på 1 tablett!!! Aldrig mer säger jag!

Så visst, läs det som står i bipacksedeln, om det skulle vara så att du råkar ut för någon av dom biverkningarns som finns med, men om det är en ny medicin som kan hjälpa dig så är det bara att testa sig fram tyvärr.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

mongu
1/11/12, 8:10 AM
#22

# 20 och 21 Så kloka ni är. Det är bra att känna till ev. biverkningar så man vet vad det handlar om. Sen måste man som ni säger våga testa för annars vet man inte om medicinen hjälper eller inte.

Man vet heller inte om man hör till dom som får biverkningar. Det kan ju va tvärtom att man inga biverkningar får. Själv upplever jag att det kan variera. Sånt som man tål en eller flera gånger kanske man inte tål vid nästa tillfälle.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
1/11/12, 8:30 AM
#23

nu protesterar jag, men MÅSTE inte våga testa :) det beror ju på helt varför man får den utskriven. jag blir alltid tillfrågad om jag vill prova en medicin efter att vi pratat om den, ibland säger jag ja, ibland nej. men som sagt, det beror helt på vilken medicin det gäller. har jag en bra medicin för sömnen och läkaren föreslår något annat, men jag tycker inte att den låter något vidare, då provar jag helt enkelt inte. detta ämne kan man diskutera i evigheter, då det inte finns något rätt eller fel. bara egna åsikter Glad

RuiXue
1/11/12, 11:33 AM
#24

Personligen är jag inte jätterädd för att testa nya mediciner så länge det inte handlar om nya sorter antibiotika (är allergisk mot flera sorter) men jag skulle aldrig i mitt liv testa Tryptizol eller Lyrica oavsett hur bra de kanske skulle kunna fungera för min del för de är bara FÖR ökända för hemska biverkningar.

Min smärta får viss lindring utav höga doser NSAID ofta i kombination med opiater (Tramadol) och jag har inga biverkningar utav det och blir heller ALDRIG beroende varesig fysiskt eller psykiskt utav opiaterna oavsett om det "bara" är Tramadol eller om det är Fentanyl så om en läkare skulle försöka få mig att testa Tryptizol eller Lyrica istället "för att opiater är så beroendeframkallande" så skulle jag vända på klacken direkt! Tar ju inte ens medicin dagligen och vill heller inte göra det så när jag väl tar något ser jag helst att det fungerar någorlunda utan att göra mig sjukare än vad jag är.

Jennie


[Lillfjanten]
1/11/12, 12:35 PM
#25

nej, jag är inte heller rädd eller jätterädd. bara försiktig :) Vad gäller Tryptizol så berättade läkaren om många biverkningar, så jag testade, men uschiamej.. och jag klarar mig bra utan. tyvärr så måste jag ta citodon eller tramadol dagligen då jag måste jobba.

[Lillfjanten]
1/18/12, 2:50 PM
#26

fy vad eländig jag känner mig.. har ju fått öka på medicineringen iom att jag jobbar, och jag känner att jag blir alltför tankspridd och nästan avtrubbad av citodonet och de dagar jag tar tramadol så är magen körd och jag känner mig smått speedad.. nu hjälper inte heller zolpidem längre heller om nätterna, jag vaknar 1-3 ggr om nätterna och måste gå upp då. måste prata med fk..

Chestnut
1/18/12, 6:24 PM
#27

Jag skulle alltför många dagar inte ens kunna ta mig ur sängen utan smärtstillande. Utöver det tar jag flera andra mediciner…

Just nu är papaverin det som påverkar min smärta bäst, har mycket kramper i glatt muskelatur som i sin tur ger smärtor i övriga kroppen. Har Alvedon och Ibumetin dagligen också, morfinliknande preparat vid behov.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Lillfjanten]
1/19/12, 11:30 AM
#28

pratade med fk.. "det var på håret att du fick ditt sjukintyg godkänt, det ska jag tala om för dig.." nice. det är bara att fortsätta som jag gör, ev. får jag väl dra ner på det lilla sociala liv jag har och enbart rätta mig efter jobbet..

[Aquelegia]
1/24/12, 12:35 PM
#29

Kom på en grej vad räknas egentligen som medicin?
Då c-vitamin är extremt viktigt för oss så dricker jag hemmapressad juice med hög vitamin/mineral halt.
Det känns lite som medicinering för mig då jag mår sämre utan, jag blir segare och slöare i kroppen.

Så då kan man ju i så fall säga att, ja! Jag medicinerar eller vad tycker ni?
Då jag ju inte bara gör det för nyttighetens skull, utan även dricker det medvetet för kollagenet.

[Lillfjanten]
1/24/12, 4:45 PM
#30

#29  här kanske du kan få svar på din fråga :) själv tycker jag att mediciner (läkemedel) är något man stoppar i sig för att lindra eller bota en åkomma. annat är alternativa metoder. men det är naturligtvis bara mina egna personliga åsikter :)

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Om-lakemedel/Vad-ar-lakemedel/

[Aquelegia]
1/24/12, 7:26 PM
#31

Ja, men c vitamin lindrar ju tillståndet så därför jag blev fundersam. Det förbättrar ju leder med mera.
Var bara en tanke jag hade när jag satt och sörplade min juice imorseTungan ute
Men intressant vad som anses vara medicin.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: