Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2670 ggr
Frostliljan
2012-01-06 02:38

Sysselsättning/aktivitet för rörelsehindrad.

Hej!

Min man har EDS (mestadels Hypermobilitets-typen) och sitter ofta i rullstol (även om han kan gå korta sträckor som 50-300 meter som max) och han har blivit mer och mer nedstämd av att han inte har någon aktivitet.

Han älskar att spela datorspel osv, men vill ha något som är lite mer fysiskt (trotts att han har ont i alla leder) som han kan se fram emot varje vecka, någon som vet något som han kan göra i närheten av Göteborg, Mölndal eller Kungsbacka? Han har väldigt ont men vill kunna träna på något sätt samtidigt som han gör vattenträning.

Han har letat i flera veckor men inte hittat någon sida där någon annan med EDS eller liknande sjukdom haft någon aktivitet de sysslar med.

Alla tips är välkomna =) (är även ny här på forumet så ursäkta om jag lägger detta i fel grupp!)

Tack på förhand!

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

Annons:
[Tassy]
2012-01-06 12:34
#1

har ni kikat på ehlers danlos riksförbunds forum? Kanske har de några träffar i gbg? Dock så verkar de inte vara såktiva där, utan de flesta har flyttat över till facebook. Men ta en titt!

Det gäller att se sin rullstol som en tillgång i stället för en begränsning. Om han tror att han kan, så kan han! Glad

Jag sitter själv i rullstol i perioder och svär över hur begränsad jag blir då, men egentligen kan man göra mer än vad man tror. gbg är ju dessutom en större stad med fler möjligheter.

RuiXue
2012-01-06 15:50
#2

Själv känner jag mig otroligt begränsad för att jag inte ens har en rullstol tillgänglig. Finns dagar då jag blir liggandes i sängen eller bara sitter i en fotölj och stirrar för jag inte orkar att vara på benen antingen på grund av värk eller känner mig för ostabil eller utmattad. Så olika kan det varaFlört

Angående aktiviteter så finns det ju hur mycket som helst man kan göra bara man orkar med det. På rak arm så här så skulle ju bowling kunna vara något, om klotrampen för handikapp används och någon lyfter upp klotet på den så han bara behöver sikta och putta till klotet så det rullar iväg. Simning är ett annat alternativ som samtidigt gör nytta. Men i slutändan handlar det ju om vad man orkar och klarar av.

Jennie


hus-musen
2012-01-06 17:45
#3

Gillar han poker eller andra spel? Isåfall brukar det ju finnas sånna träffar, utan pengar då. På spelhallar kan man spela tex biljard eller bowling, eller kasta pil mm. Brukar vara folk i alla åldrar på sånna ställen och en avslappnad stämning.

Om hans händer funkar så finns det ju datorkurser, drejkurser, pyssel, språk, matlagning osv.

Qui dormit, non peccat

 


rogart-63
2012-01-06 19:54
#4

Kan Yoga vara något? Googlar men runt lite om yoga så finns det b.l.a Friskis och svettis som har anpassade yoga kurser efter handikapp.B.l.a för såna som sitter i rullstol.

[Tassy]
2012-01-06 21:16
#5

Yoga har jag själv funderat över, om det är bra eller dåligt. Visst de töjer och stäcker, men samtidigt så tränar man upp en otroligt god kroppskontroll som kanske kan vara nyttig. *Grubblar*

Vad tror ni övriga?

hus-musen
2012-01-06 21:20
#6

Har oxå funderat på det, det finns ju olika sorters yoga. Du anväder ju oftast bara kroppen som redskap och din egen tyngd så det borde inte vara så farligt så länge man inte översträcker de sämsta delarna.
Det är ju ungefär likadant med simning, tar man det lugnt går det bra.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Frostliljan
2012-01-10 12:24
#7

Tassy: Han vill inte gå på EDS möten/träffar, utan han vill gå i en sport =) Han försöker, men han började sitta i rullstol för bara 1½ år sedan =/

RuiXue: Jo, min man fick sin permobil för ca 2 år sedan och innan det kunde han inte vara ute mycket, då han knappt kan köra rullstolen själv pga smärtan i armarna.

Han han tyvärr inte bowla heller, och han vill inte använda hjälpmedel för då känner han att det inte är han som spelar =( (även om jag ber honom försöka så vägrar han)

hus-musen: Nja, kortspel är inte hans grej, men dator-kurser som spelutveckling skulle nog vara något för honom! Om vi nu kan hitta något i närheten skulle det nog bara jättebra (även om han letar efter en fysisk sport så att han kan träna kroppen lite).

rogert-63: Nej, det går tyvärr inte då han har smärta i alla musklerna runt de större lederna (axlar, höfter, fötter, armbågar, handleder osv), läkarna bad honom försöka och han klarade inte av mer än 3 minuter! Synd nog.

Han har funderat på simning men det är inget han tyckte var roligt, då han måste göra vattenövningar 2 ggr i veckan, så det blev lite för mycket vatten, haha.

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

[Tassy]
2012-01-10 13:21
#8

Om ingenting passar så kanske han behöver få hjälp med sin inställning först och främst? (OBS, menar inget illa!) Vet att det är lätt att bli deppig och fastna i fel tänk när man blir begränsad i vardagen. Kanske behöver han någon samtalskontakt eller liknande för att få ett nytt perspektiv på sin situation?

Skriver i all välmening.

KaiPon
2012-01-10 13:24
#9

H¨ller med Tassy, han kanske borde jobba på inställningen lite? Vet att han har ont, men om inget passar honom, även det som funkar, så börjar man undra.. Obestämd Och du vet att jag inte menar nåt illa Frostis, vill er båda väl.

Lite OT; Börjat lära dig hur iFokus funkar nu? Flört

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

hus-musen
2012-01-10 14:15
#10

Det är lätt att fastna, jag själv är någorlunda rörlig men visst finns det dagar när inställningen är körd i botten och inget funkar och inget är roligt över huvud taget. Sånna dagar måste man få ha, ibland tar det tid innan man kommer fram till vad man vill göra och det fungerar.

Qui dormit, non peccat

 


Frostliljan
2012-01-11 10:05
#11

Tassy: Det har inte direkt med inställning att göra, utan det att han vill göra något fysiskt, något nytt och han hittar inget han kan och vill göra. Han hade flera sporter som barn, så som fotboll, ishocky träning tillsammans med sin bror, bågskytte (detta önskar han att han kunde göra än idag, men det är fysiskt omöjligt), basket, streethocky, judo, kickboxning, boxning, segling, klättring, laserdome osv. Han har en bra inställning annars men han vill göra något nytt som han kan göra idag =) Det enda som vi kommit på är skytte (pistol osv) men det är inte jätteaktivt men det tränar hans armar =)

KaiPon: Som sagt, det har inte med inställningen att göra, borde du veta om någon ;P

Sådär, förvirrande, men försöker!

hus-musen: Min man har svårt att röra sig för varje rörelse gör ont, men han vill ha en sport utöver att han gör vattenträning som gör att han kan röra sig lite mer och så att musklerna blir starkare så att han kan må bättre fysiskt. Ja, han har några dagar i veckan där han bara sitter och spelar och är inte intresserad av att göra något alls, och det har han all rätt att ha med tanke på hans situation, men han har även dagar då han frågar om jag vill gå ut på en kort promenad för att han mår bättre och behöver träna musklerna lite, eller dagar då han bjuder mig på bio för att han vill att vi skall få komma ut lite tillsammans =)

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

KaiPon
2012-01-11 12:38
#12

#11 Ah okej.. Men han kan väll börja med nåt som kanske bygger upp hans muskler utan att anstränga dom för mycket (typ nån vattensport? Obestämd), för att sen leta efter nåt annat att göra? Jag vet ju inte exakt hur mycket problem han har och så, men det är ett tips i alla fall. Sen är jag inte insatt i EDS själv, men har läst lite om det. Men nån expert är jag knappast. Sen vet jag ju inte vilka möjligheter som finns runt er, då det är olika från stad till stad, hehe. Tungan ute

Men det är ju bra. Lite förvirrande är det i början, men när man vant sig så blir det lättare Flört

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

hus-musen
2012-01-11 13:06
#13

#11 Jo precis, vi alla här är ju i ungefär samma sits, så just det där med att kroppen gör ont och inte fungerar är ju vardagen man tyvärr får stå ut med. Men så länge han faktiskt vill göra saker så är ju ett steg vunnet!Glad

Vild chansning men gillar han hästar då? 
Det finns ju faktiskt handikappridning, handikappbasket, inomhusboccia, pingis för funktionsnedsatta där man sätter fast racket med ett band mm.
Gå och kolla på vad er stad kan erbjuda för funktionsnedsatta, det finns mer än vad man tror.

Som denna tex, kanske kan ge honom ideer? http://www.vestrakuriren.obh.se/kuriren/maj/10handikappidrott.html

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Frostliljan
2012-01-12 09:24
#14

KaiPon: Jo, men det är ju det jag sa med vatten =P Kan kör ju vattenövningar 2 ggr i veckan redan och vill inte göra vattengympa eller liknande för det gör han redan, han vill göra något annat =)

hus-musen: Ja, precis =/ Absolut! Han har velat det i ett år nu men hans läkare praktiskt taget sa "det kommer du aldrig kunna göra med ditt handikapp" och det satte honom i en djup depression, vilket gjorde mig fly förbannad och vill gärna hitta något som faktiskt skulle funka =)

Nja, han är faktiskt rädd för hästar, men han har provat det! Men det gjorde jätteont i höfterna efter 10 minuter, men han gick med på att prova det för min skull då jag älskar hästar =)

Jag får kolla upp de andra sakerna och så får han kolla upp om det är något han klarar av, men han sa att han gärna provar det men får han bara mer ont av det så får vi söka vidare! =) Han vill gärna prova några handikappsanpassade sporter som han inte provat innan!

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

[Tassy]
2012-01-12 13:21
#15

#14 Ibland får man ta läkares ord med en nypa salt. Enligt dem skulle jag vara permanent rullstolsbunden före 20, idag är jag då 23 och kan vara utan rullstol till vardags. Man får lyssna på kroppen främst. Tror han att det är värt att prova, då ska inte läkarens ord vara käppen i hjulet. Så länge det inte finns stor skaderisk.

Frostliljan
2012-01-12 21:17
#16

Tassy: Nej, jag lyssnar aldrig på hans läkare, hon har kommit med så idiotiska kommentarer och tipsar om läkemedel som är skadliga för honom så jag vill egentligen att han skall byta läkare men allt är ju upp till min man så.. Det är ju inte jag som har handikappet.

// Frostlilja

Smyckedesigner, silversmed, BJD-samlare, kattälskare, gamer, nörd, tekniknörd och så mycket mer!

Dayviews konton: Frostlilja (privat, låst), FrostliljaBJD och FrostliljaDsign (smycken, pyssel och andra hobbys)

Upp till toppen
Annons: