Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 8824 ggr
AnnaLundin
1/6/12, 2:23 AM

glappande knän?

Har insett att jag nog passerat gränsen för att passa in här på sajten nu…

Har en "allmän överrörlighet" sedan länge konstaterad, i bl.a ländrygg, fingrar oxv. har egentligen inte varit medveten om detta förrän min reumatolog började påpeka det…

Undet hösten har mina knän börjat "glappa" litegrann i sidled, när vi gör "sidledsövningar" på min bassängträning.
Senaste veckorna känns glappet, ffa i högerknäet, även i längdled, det känns helt enkelt som att knäet "glappar runt lite", men fortfarande hyfsat i rätt position. Det gör inte jätteont men är obehagligt och skapar smärta på andra ställen.

Jag gick i stallet i kväll och funderade lite - VAD gör man åt glappande knän? Går det att göra något?

Annons:
Chestnut
1/6/12, 2:33 AM
#1

Välkommen hit! Glad

Ortoser, tejpning, stärka musklerna… Sen kan man ju utreda om något ligament är av/uttänjt och i så fall eventuellt operera men i första hand stärka musklerna och använda ortos efter behov i risksituationer (mockning till exempel är inte populärt att göra utan ortos enligt ortopederna..)

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
1/6/12, 12:36 PM
#2

Välkommen!

Ser att du redan hunnit få svar utav våran egna knäexpert här, så jag säger inget mer om det än att hålla med i svaret. Glad

RuiXue
1/6/12, 3:43 PM
#3

Håller med ovanståendeGlad Har överrörliga/glappande knän och är själv otroligt dålig på ortosanvändningSkäms

Jennie


AnnaLundin
1/6/12, 5:21 PM
#4

tack för era svar

Jag har nån gång fått "bannor" för att jag planerat att använda stöd på knäna medan jag jobbade, för "om man använder dem fär mycket blir det bara sämre", så jag fegar lite på sånt. Men det måste väl ändå bero på vad man har för problem med knäna?
För stunden, utan någon ortos i sikte, känns det bättre när jag har knäet bandagerat - jag lånar hästarnas fleecelindor Tungan ute - så jag fortsätter nog med det.

Vi gör någon knästärkande övning på bassängträningen jag går på, men får väl försöka hitta fler såna. Åsså planera in ett nytt besök hos läkaren, antar jag…

[Tassy]
1/6/12, 6:47 PM
#5

#4 det viktiga är att träna för att bibehålla muskulaturen. SPringer du med ortoser för mycket utan träning så tappar du musklerna och det blir sämre. Sunt förnuft kommer man långt med när det gäller hypermobilitet, tack och lov Glad

Det gäller att känns sig fram med knäövningarna också, en del är bra, andra försämras man av.

Fleecelindor låter varmt och gosigt såhär års Tungan ute

AnnaLundin
1/27/12, 11:05 AM
#6

jag tackar för era svar och kommer med en följdfråga.

Vilken typ av ortoser brukar man använda när knäna glappar? Jag skulle behöva skaffa något NU… Hade tid hos läkaren i onsdags men den blev flyttad ett par veckor framåt pga att läkaren var sjuk. Och vidare kontakt med sjukgymnast ligger ju ännu längre bort. SÅ jag känner att jag vill tjuvstarta lite… Men, som sagt, vilken typ av ortos ska jag ha? Fleecelindorna är ju bättre än inget, men jag skulle nog ha något ännu bättre…

Det hela kompliceras lite av att jag fastnade med foten i en av hästarnas stängseltrådar och drog till i knäet så jag tror att jag har skadat korsbandet litegrann. Knäet hittar lite egna positioner då och då och det knakar/smäller ordentligt när jag vrider tillbaka det.

Annons:
[Tassy]
1/27/12, 12:39 PM
#7

Ajaj! Tyvärr törs jag inte yttra mig om valet av orthos då knäna inte är mitt område, men hoppas att bättre svar kommer snart.

Chestnut
1/27/12, 1:14 PM
#8

#6 Du ska helt klart boka en akuttid på VC, be om remiss till ortopedtekniska och låta dem prova ut en ortos. Extra viktigt efter "skadetillfället". Kan hända att du behöver en med stabilisernade sidoskenor men bäst på att avgöra det är ortopedtekniska.

Med vänliga hälsningar
Chess

AnnaLundin
1/28/12, 12:50 AM
#9

hmm, akuttid känns som lite överkurs, för jag har ju inte särskilt ont - så länge jag går lite försiktigt. Det som gör ont är ju när knäet kommer lite "ur fas"…

Nåja, det är helg nu, så får jag väl se vad som händer på måndag…

[Tassy]
1/28/12, 12:14 PM
#10

En luxation i ditt fall kan dock få förödande följder, jag tror det är därför Chestnut propsar på akuttid. Hon har själv erfarat på bägge knäna vad som kan hända, av ett litet felsteg.

Upp till toppen
Annons: