Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1873 ggr
rogart-63
12/19/11, 8:06 PM

Manligt

Hur vanligt eller ovanligt är det att män är överrörliga .När man läser så verkar det vara övervägande  kvinnor .Har fått förklarat för mig att jag är hypermobil i händer,handleder och fotleder .Till att börja med .

Annons:
RuiXue
12/20/11, 6:52 AM
#1

Visst kan män vara överrörliga också! Det är bara vanligare att kvinnor (utan någon bindvävssjukdom i bakrunden) är överrörliga pga alla hormoner vi har i kroppen.

Min pojkvän har Marfan syndrom och han är galet överrörlig för att hans sjukdom ger honom lösa leder- han kan vrida sin arm tre varv bland annat! Sen kan män ha både HMS och EDS precis som kvinnor. Vad som är något mindre vanligt bland män än kvinnor är att bara vara överrörlig generellt utan att man har ont utav det eller en känd orsak bakom.

Jennie


[Tassy]
12/20/11, 12:33 PM
#2

Som ovan säger så är kvinnor rörligare av naturen, men när det kommer till överrörlighetssjukdomar så är det nog ganska så jämnställt tror jag. Trots att jag är värd på detta forum så känner jag fler överrörliga män än kvinnor. Dessutom, min personliga iaktagelse är att män som är överrlrligare verkar drabbas av värre värk, jag gissar att det är för att de inte har samma hormontyp så kroppen klarar sig sämre.

rogart-63
12/20/11, 3:38 PM
#3

Jag har blivit remitterad till en smärtklinik där jag går nu . Blev väldigt förvånad när dom sa att jag var överrörlig .Har alltid sett mig som tvärtom .Är b.l.a väldig stel i ländryggen och kan inte alls nå golvet .Detta kan kanske delvis bero på att jag har skadat min rygg och har artros där .Har haft problem med min rygg sen jag var liten .Dock är det många som påtalat att dom tycker att jag är överrörlig när jag valsat runt i vården b.l.a reumatolog ,psykiater.

hus-musen
12/20/11, 6:40 PM
#4

En av mina småbröder är överrörlig precis som jag, men han är mindre drabbad som det verkar än så länge, min pappa är rätt rörligt oxå. Så visst förekommer det med överrörliga män!

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
12/20/11, 7:28 PM
#5

#3 Att vara överrörlig och vig är inte samma sak. Glad man blir ofta stel av överrörlighet då kroppens muskler jobbar så hårt för att hålla allt på plats.

Upp till toppen
Annons: