Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2909 ggr
Razzora
2011-12-19 17:53

Problem med vårdcentralen...

Ringde idag för att kolla vad min sjukskrivning hade tagit vägen. Det är nu snart 4 veckor sedan jag pratade med min läkare. (Förra gången skickade dom till fel adress så då tog det lite längre tid, trodde att det hade hänt något liknande).

Så jag ringa för att kolla vad som hade hänt. Förklara att jag hade pratat med min läkare som då skulle skriva ett intyg på att jag skulle vara 50% sjukskriven. Gissa vad som händer då… Jo hon (sköterskan) säger att det finns inget i min journal att jag har pratat med läkaren eller att han skulle skriva att jag skulle vara halvtids sjukskriven.

Sen försökte jag att förklara att läkaren och jag hade kommit fram till en "deal" (eftersom han visste om att vissa sköterskor kunde vara jobbiga) att om jag ringde in och bad att få prata med honom så skulle de fixa det, stod så i min journal nämligen.

Sen helt plöstligt så börjar hon att skrika på mig, jag blev först paff sen irriterad. Försökte att lugna ner henne(!? ska en patient lugna ner vårdcentralernas personal?) sen börjar hon att skrika om att landstinget inte alls kommer att göra dom testerna som läkaren hade skickan in som remiss för att jag inte tillhör detta landsting (eftersom reglerna är ändrade så ska man kunna få vård vart som helt i landet). Men sen sa jag att jag har redan fått ett resultat från ett prov, då jag hade prata med läkaren. Hon började skrika om att jag inte alls hade pratat med läkaren. Då brast det för mig. Då sa jag i ganska bestämd röst : "Du får du väl förfan lugna ner dig!" . Då säger hon att hon kommer att skriva ner i min journal att jag har svurit åt henne. (?! WTF).

Sen så av någon mystisk anledning så lugnade hon ner sig i några sekunder och sa att hon skulle kontakta läkaren och att hon då skulle höra av sig. Jag sa till henne att det vore bättre om läkare hörde av sig till mig istället. Då skrek hon ut: "Hotar du mig eller?". Jag blev helt paff igen och tänkte vad är detta för människa. "klart att jag inte hotar dig men jag vill prata med läkaren". Sen sa hon att hon skulle prata med honom  och la på.

Efter det brast det för mig. Brukar vara en ganska stark människa i vanliga fall, men när man mår dåligt redan från början och vill bara ha det förbaskade intyget så blir man helt dränerad på engergi.

Som tur är har jag en underbar sambo som stack ner till vårdcentralen och konfronterade den här sköterskan och fick då prata med läkaren som skrev ut intyget.

Men hur orkar folk egentligen ta sig fram i ett sånt här system?

Hade jag inte haft min sambo så hade jag nog bara legat hemma och gråttit hela dagen för all min kraft var bara borta.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
mongu
2011-12-19 18:54
#1

Detta ska du absolut inte finna dig i. Nu agerade ju din sambo men det finns möjlighet att få hjälp via Patientnämnden också.

Så om du känner att du vill gå vidare så kontakta dom så får du veta hur du ska göra.

Tror att man i första hand ska försöka prata med den personen som varit otrevlig, dennes chef osv.

För att bli utskälld på det här sättet är inte OK.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Razzora
2011-12-19 21:23
#2

Hade det inte varit att jag behövde intyget akut, en av anledningarna till att jag ringde låååååångt i förväg för att detta inte skulle hända, så hade jag nog tagit en annan väg.

Jag kommer nog att gå vidare för om jag blir behandlad på detta sättet så undrar jag hur ungdomar som svär i var och varannan mening utan att mena något blir behandlade, eller hur äldre människor som kanske inte har någon att förvara dom blir bemötta. Vill ju inte att någon mer ska råka bli så pass nermala kan man kanske kalla det för som jag blev.

Sambon pratade med läkaren och sköterskan. Sköterskan behandlade min sambo på ungefär samma sätt. Hon blev agressiv fast det enda han ville göra var att prata med henne. Han håller ju sitt lugn på ett helt annat sätt då han är mer van än jag är på att konfrontera folk som beteer sig på detta sättet.

Men man undrar ju egentligen hur vårdpersonal får betee sig?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

mongu
2011-12-20 08:55
#3

Dom får inte bete sig så. Det vet du nog egentligen. Dessutom så är merparten som jobbar i vården mycket bra och skulle inte ens drömma om att bemöta en patient så.

Helt klart är denna person på fel plats.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2011-12-20 10:01
#4

Ja, den sköterskan är helt klart på fel plats! Har hon PMS eller en allmänt dålig dag ska det ändå inte gå ut över patienter eller anhöriga!

Jennie


[Tassy]
2011-12-20 12:36
#5

men himmel och pannkaka! Anmäl på studs, människan ska avskedas ögona böj Skrikandes

hus-musen
2011-12-20 18:38
#6

håller med, anmäl människan omgående!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Razzora
2011-12-26 20:11
#7

Tack för erat stöd. Ska ringa patientnämden imorgon och se vad de kan göra och sen försöka gå vidare därifrån. Se om jag kan hitta en annan vårdcentral som inte har idioter till sköterskor.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2011-12-26 20:52
#8

Det låter bra, byt vårdcentral om du kan!

KaiPon
2011-12-29 22:43
#9

Himmel och monster, vad var det där för monstersjuksköterska du stött på?! Förvånad Usch och fy säger jag bara, hon är helt klart inte rätt människa för ett sånt jobb! Skrikandes

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Razzora
2011-12-30 14:58
#10

Jag håller på och kolla runt och se vad det finns för privatläkare då jag är riktigt trött på vårdcentralerna nu när det inte har hänt något på ett halv år.

#9 Ja du jag undrar också vad det är för monstersköterska jag fick tag i. Tydligen många som har haft problem med henne. Men nu så ska vi (min sambo och jag) se till att ingen annan får den behandlingen som vi fick. Är man sjuk så ska man bli behandlad på ett bra sätt, man är ju inte sjuk för att man vill det utan för att det är något som inte står rätt till i ens kropp. Man ska inte behöva försvara sig för att man är sjuk. Visst vet jag att det är så systemet ser ut idag men ändå.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: