Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 13180 ggr
[Tassy]
12/12/11, 3:55 PM

inflammationshämmande kost

Är det någon här inne som håller koll på vilken kost man kan äta för att mildra inflammationer i kroppen, och vad bör man passa sig för?

Jag har lärt mig att omega 3 är bra, medan omega 6 förvärrar.

Annons:
DesK
12/12/11, 3:58 PM
#1

Får jag föeslå Anterrabaes artikel om hennes kostresa, där står en del om just sånt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
12/12/11, 4:08 PM
#2

Tack för tips DesK!

Söker även mer utförlig info som komplement, men artikeln är mycket bra och läsvärd!

hus-musen
12/12/11, 5:33 PM
#3

MSM och nypon är bra, finns som tabletter och pulver som tillskott. Undvika rött kött kan vara bra oxå.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
12/12/11, 5:40 PM
#4

vad är MSM för något? Glad

Chestnut
12/12/11, 5:43 PM
#5

Undvika fläskkött framförallt är vad jag har fått höra..

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
12/12/11, 6:31 PM
#6

MSM är Metyl-Sulfonyl-Metan, toppen för muskler och leder. 
Trodde det var skitsnack först, som med de flesta preparat, men det funkar faktiskt för mig, inga mirakel men bättre.

En killkompis introducerade det för mig, gammal hockeyspelare med diverse skador i leder och muskler, mest i knäna. Tydligen fått smällar och fått knä ur led osv.
Han mamma är hälsokostfreak, men han själv är en tvivlare och tror inte på något alls om han inte får testa själv och se effekt. Mamman tyckte han skulle prova, vilket han gjorde under protest, och efter ett par veckor så mådde han faktiskt bättre.

Han tränar rätt mycket och säger att kroppen och framför allt knäna är bättre och han känner av när han slutar äta msm och fortsätter träna som vanligt.

Största problemet är att det kan vara hårt för känsliga magar, man kan bli gasig och få sånna problem. Men de går över iaf för mig. 
Nu har jag inte ätit på ett tag, ska börja igen och se om jag blir bättre denna gång med.

http://www.msmse.com/produkter/msm_original_75st_kapslar_10033.html

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
12/12/11, 7:29 PM
#7

Intressant! Kanske provar framöver när min mage har läkt ihop lite. Just nu kurerar jag den med nexium eftersom jag var så illa tvungen att ta arthrotec för ett tag sedan.

[Aquelegia]
1/2/12, 8:06 PM
#8

Gurkmeja!

[Tassy]
1/3/12, 2:17 PM
#9

åh, gurkmejatabletter provade jag ifrån hälsokosten, men attans vilken halsbränna och jag rapade gurkmeja hela dagarna Tyst

rogart-63
1/3/12, 7:50 PM
#10

Ibland kokar jag ingefärsdryck av Äpplekoncentrat som jag skär ner lite ingefära i och kokar upp sedan får det stå till morgonen.Silar av och dricker till frukosten .Ingefära skall ju vara inflammationsdämpande sägs det .Äter även jag MSM och tycker att mina fötter känns bättre .

[Tassy]
1/3/12, 9:22 PM
#11

Då kan jag med gott samvete mumsa på mina ingefärsinkokta päron som jag gjorde till dessert Glad

hus-musen
1/3/12, 10:59 PM
#12

Mums, ingefärsinkokta päron!

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
1/3/12, 11:31 PM
#13

Dom aktiva ämnena minskar drastiskt vid uppvärmning, för att få maximal effekt av ingefära riv på fina rivsidan och lägg i kallt vatten över natten. Snäppet skarpare i smaken men åh vad skönt för onda magar bland annat!

Annons:
hus-musen
1/3/12, 11:39 PM
#14

Annars kan jag tipsa om torkad ingefärsgodis, supergott!

Qui dormit, non peccat

 


rogart-63
1/5/12, 10:10 PM
#15

Gjorde som Augelegia föreslog .Inte lika gott kanske men min mage är inte den bästa så jag hoppas på bra effekt.Jag la i ett par citronskivor ikväll så kanske smaken lite bättre imorgon.

[Aquelegia]
8/5/13, 10:00 PM
#16

Återupptar denna gamla goa tråden, har nu ÄNTLIGEN börjat med MSM!
Tack vare denna tråden så har jag också löst frågetecknet kring min bubbliga mage haha juste så blir man ju av MSM ^^
Kollade på helt fel dos först så smällde i mig den högre gränsen dos direkt haha
Kör nu efter schemat Vecka 1 1gr, Vecka 2 2gr, sedan känna efter om magen fortfarande är bubblig kör ajg en vecka till med dosen 2 gr/dag, sedan trappa upp ytterligare ett gram om det behövs. Man fick ta mer men vet inte jag hur man vet "när det känns bra" så skall invänta effekt först och sen försöka klura ut vad som är min dagsdos.

Då kroppen min blir rejält sliten och drar på sig skador så fort jag jobbar mer än ibland så måste jag hitta något som hjälper mig med återhämtning, minskade inflammationer i kroppen och minskad mjölksyra.

Anterrabae
8/10/13, 12:08 PM
#17

Annars är socker och stärkelse stora bovar. Även komjölk och gluten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
8/11/13, 10:30 PM
#18

#17 Utesluter kolhydrater/socker till vardags mejereiprodukter äts sparsamt och oj vilken skillnad. Återhämtar mig bättre från skador, är piggare och orkar längre. Har dessutom klarat mig ok från insjuknande som förkylningar. Hoppas på denna vintern och att jag slipper bli så dålig av virus/bakterier.

Anterrabae
8/12/13, 12:34 AM
#19

#18 vad glad jag blir av att höra hur bra det fungerar! Jag VET ju det egentligen, men blir ändå så glad varje gång jag får det bekräftat. En annan toppengrej att lägga till är hemkokt buljong. Innehåller massa stabiliserande och ökande grejer. Även om vi inte kan tillverka optimalt kollagen så gör ändå en stor tillgång på byggstenarna stor skillnad. Det verkar i alla fall på mig som jag kräver mer. Och med den lättupptagliga näringen, däribland massa glukosamin i buljongen är jag stabilare, med mindre värk, inflammationer i kroppen samt snällare och gladare mage. :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
8/12/13, 1:17 AM
#20

#19 Finns mängder med fler fördelar men orkade inte dra allt men det är långvariga problem som släppt.
Blodsockerfallen har ju varit min värsta mardröm tidigare vilket är i princip konstant jämt numera. Jag kan resa utan att hela tiden behöva ha ngt ätbart i handväskan ifall humöret/orken tryter. Vilket i sin tur påverkar musklerna. Mer ork=mindre ont= gladare humör=mindre trötthet=mer gjort=nöjd och glad med livet.

Annons:
[Ulvrot]
8/12/13, 9:37 AM
#21

#19 är det alltid kollagenet som är boven vid överrörlighet? Och vilka byggstenar menar du att man får av buljong som hjälper till? Vilken buljong som helst?

Anterrabae
8/12/13, 11:45 AM
#22

Vid EDS är det kollagenet eller enzymer som styr tillverkningen av kollagen som är defekt tillföljd av genfel. Hur det är med generell överrörlighet vet jag inte riktigt. 

I hemkokt kött- fisk- fågelbuljong, kokt på ben, brosk, skinn och fett finns det massor med  byggstenar till våra kroppar, aminosyror, gelatin, glukosaminer, mineraler mm. Dessa läker läckande tarmar, vilket i sin tur minskar inflammationer i kroppen eftersom osmält mat inte läcker ut och triggar immunförsvaret på fel ställen. Därtill är det lättare för kroppen att ta det den behöver om det finns ett överflöd av byggstenar som är lättåtkomliga än om det finns för lite. Särskillt om man skulle ha ett genflel som gör att man har svårare att tillgodogöra sig ämnena på ett riktigt sätt.

Jag kommer inte bli av med min EDS eller överrörlighet med buljong, men jag märker att jag är stabilare, något starkare och mindre inflammationsbenägen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Ulvrot]
8/12/13, 9:47 PM
#23

Va skönt att även stabiliteten kan bli något bättre med hjälp av rätt mat :) mina två barn ( snart 6 och 4 år gamla) är överrörliga i anklar knän höfter och fingrar och ska utredas för Oi då sonen är diagnostiserad som lätt benskör vid 1års ålder. Vid oi är detockså kollagen som är boven i dramat. Själv är jag diagnostiserad med chiari malformation och alldeles nyligen med mikroskopisk kolit. Dåliga magar och överrörliga leder är lite av ett kännetecken på ena sidan av min släkt. Ingen av oss är dock diagnostiserade med något förens kag och barnen började bli ordentligt kollade. Min mage och resten av kroppen har blivit så mycket bättre när jag strikt tagit bort gluten. Tycker mig även se positiva skillnader på barnen. Men jag hade ingen aning om att man även kunde bli stabilare i lederna av maten man åt. Jag måste helt klart lära mig ännu mer om mat så man ger sig själv och barnen bästa möjliga byggstenar till kroppen så man ger bästa möjliga chans till kroppen å göra något vettigt med skräpgenerna :)

[Aquelegia]
8/12/13, 11:44 PM
#24

#23 Min mor har tjatat i så många år men först nu har det gått in. Både min bror och jag bytte till samma kost och har märkt bättring med exakt samma problem. Främst magen och inflammationer (inflammationer som startar sjukdomar/sänker immunförsvaret)
Det sägs ju att alla sjukdomar börjar i magen, vilket ju innebär att det är kosten som är boven i dramat. Jag är ingen bokstavstroende av den sägen men det är nog allt en hel del sanning i att MÅNGA saker startar iom dålig kost.
Migrän är ett exempel, om man tror på vissa studier så innebär migrän en inflammation i hjärnbalken? tror jag det var, minskar man inflammationerna i kroppen minskar också migränen som mor, bror och jag är i princip fria ifrån nuförtiden. Det vi alla fick i tidiga barnåren.

Idag lärde jag mig till exempel att gluten från bland annat vetemjöl läcker ur tarmarna och startar inflammationer.
Inte konstigt jag märkt bättring i insjuknandet och minskade inflammationer i kroppen då jag varit sparsam med gluten sedan maj.

Rolig info: Min väninna insjuknade efter festivalen, flera i samma camp har också blivit sjuka men jag är frisk. Vad hände där? Det MÅSTE vara kosten som gjort mig starkare i immunförsvaret för jag blir ALLTID sjukast av alla!

[Ulvrot]
8/15/13, 12:40 PM
#25

Appropå gluten så såg jag denna i våras. Det var nog då jag började förstå ordentligt vad fel kost kan göra med hela kroppen http://youtu.be/cv5RwxYW8yA Blåbär ska vara bra för inflammerade tarmar enligt någon studie gjord i lund. Blåbärssmoothie på morgonen för mig har verkligen varit toppen. Magen mår bättre och jag är piggare.

Upp till toppen
Annons: