Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 9797 ggr
Förvirrad_tjej
2011-12-09 14:15

överrörligt bäcken?

Hur vet man om man har det? Får ibland ont i höfterna, så antar ju att jag är det. Har ni också problem med det?

Och hur många poäng får ni på beightonscore? Den där skalan känns lite missvisande ibland men är ändå nyfiken. Över 5 poäng ska man ju ha för att få eds diagnos. Jag får minst en 6:a, men när jag var hos ortopeden sa han att jag isåfall har klassisk typ för jag inte är någon "ormmänniska", alltså inte tillräckligt överrörlig. Men jag har liksom inga hudproblem så jag fattar ingenting. Om man har klassisk typ, är man ändå överrörlig? Min pappa har dock den typiska huden men inte jag. Dock är ´min len och lite töjbar.
Tycker det känns lite rörigt vart jag skulle passa in, trodde helt klart jag hade hypermobilitetstypen men inte enligt honom. Hm.
Hoppas ni får en fin helg (:

Annons:
[Tassy]
2011-12-09 14:19
#1

Låter som om du träffat en snurrig ortoped Flört det kan visst vara hypermobilitetstypen du har! Jag själv är mest glapp i lederna, definitivt ingen orm. Överrörlig javisst, men inte orm. Mjuk och len hud räcker, det behöver inte vara gummi där heller.

Överrörligt bäcken kan visa sig genom höftsmärta ja, men även problem i ben och ländrygg (iallafall för mig).

hus-musen
2011-12-09 14:20
#2

Jag har inte heller den utsträckbara huden, min hud är bara mjuk. Men man kan ha eds ändå. Fick diagnosen hypermobilitetsvarianten!
Kan översträcka alla leder utom knäna, de är inte böjbara bakåt. Men fotleder och höfter är väldigt överrörliga.
Knäna viker sig dock inåt och knasar så helt ok är de inte även om de är min "helaste" kroppsdel.
Är inte heller någon ormmänniska, så man måste inte vara det för att vara hypermobil.

Höfterna är en katastrof här, kan knappt gå ibland utan att de subluxuerar. Är så att man vill ta ett bälte och dra åt runt ibland.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-09 14:23
#3

#2 Man skulle kunna tro att vi är samma person på den beskrivningen Tungan ute

Förvirrad_tjej
2011-12-09 14:27
#4

haha håller med, är också samma ! kan översträcka allt utom knä och sedan kan jag inte sätta ner händer i marken, men har ändå överrörlig rygg, så de är missvisande!

Händer och armar är katastrof på mig, översträcker mkt, samt axlarna klonkar det mkt och höfter.

Men hur många poäng fick ni om ni vet? Och ja: ortopeden var jävligt knasig :b

hus-musen
2011-12-09 14:27
#5

#3 Haha Skrattande

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-09 14:45
#6

jag blev aldrig bedömd efter beighton, utan man gick igenom led för led och gjorde en sammanställning.

Annons:
hus-musen
2011-12-09 14:47
#7

Fick en snabb genomgång av beighton, tror de är 9 poäng man kan ha. Så 7 måste jag ha fått eftersom knäna är inte översträcker sig bakåt.

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2011-12-10 11:10
#8

Jag har fått 8/9 på Beighton som senare nergraderades till 6/9 för att någon inte tyckte mina armbågar översträcks tillräckligt mycket. Jag tror dock mest på 8/9… Enda jag inte kan göra är att lägga handflatorna på golvet med raka ben men jag tror det har mer med dålig rygg och mage ivägen att göra än brist på rörlighetTungan ute Med tanke på att jag kan få båda fötterna delvis bak i nacken- dock inte samtidigt, så finns ju rörligheten där i alla fall!

Och ja, jag har överrörligt bäcken. Det är instabilt när jag ligger på rygg med böjda ben och viker benen utåt åt sidorna kom en sjukgymnast fram till i vintras. Har även problem med värkande höfter som klickar rätt som det är och har eventuellt subluxerat några gånger. Haft ont i höfterna av och till sedan mellanstadiet åtminstoneObestämd Minns att jag hade överjävlig värk i höfterna, mest vänster då. Skyllde på växtvärk då, men med tanke på att jag fortfarande har ont av och till så är det nog mer än växtvärk, slutade växa för 10-12 år sedan nuFoten i munnen

Har inte fått någon EDS diagnos ännu, men det beror nog mest på de inkompetenta pappskallarna till läkare jag träffat! Misstänker skarpt att jag har HEDS. Har den lena huden, är något av en orm människa om än inte extrem, något hög gom (som läkarna inte ens tittat på). Har några fingrar som kan subluxeras eller låser sig och ett flertal andra leder som låser sig och smäller och har sig. Finns inte en led i min kropp som inte kan översträckas eller vridas på alla möjliga konstiga sättTyst

Jennie


kkarinn
2012-01-02 20:25
#9

min sjukgymnast såg på en gång att jag hade överrörligt bäcken:P

tillock med kvinnan på vårdcentralen (som verkade dålig på det mesta haha förlåt)

Upp till toppen
Annons: