Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2920 ggr
Chestnut
2011-12-07 19:32

Äntligen händer saker!

Förlåt för att jag inte är så aktiv här. Mitt liv är minst sagt en röra som jag jobbar på att städa upp.

Idag fick jag iväg ansökan till vuxenutbildningen, finns det inga oklarheter så börjar jag där nästa vecka (gymnasiet köper distansutbildning av dem åt mig). Blev klar med en annan kurs idag också. Jätteskönt!

Årets bästa sak var nog när jag för ett par månader sedan böt vårdcentral. Helt plötsligt händer saker, jag ska få B12, ferrentin och kompani testat, träffade dietist idag som ska försöka hjälpa mig med diarréer och viktnedgång. Smärtläkare ska jag få komma till också!

Tandläkare har jag bytt då den jag haft sen jag var liten var fullbokad och jag behövde fixa ett par hål. Min nya har läst på hos Mun-H center och första intrycket är att hon är riktigt duktig.

Fått träffa en bra neurolog också. Vi vet ju inte vad som felar men en datortomografi av hjärnan har blivit gjord och den såg bra ut (tack och lov!). Vi alla hoppas att detta bara är någon övergående, isolerad skada.

Ortopeden har kikat på mina knän och fotleder igen men inget blir gjort innan vi har rett upp allt annat som är mera "akut". Funderingar finns kring att antingen göra ledplastik eller arthrodes i höger fotled men hoppet om att sjukgymnastik ska hjälpa lever kvar än så länge…

Ett plan som ingenting händer på är det urologiska. Dock har jag de senaste dagarna noterat en kraftig försämring och är det inte något övergående måste vi göra saker och ting rätt snabbt. Får höra vad urologen tycker när han ringer senare i veckan.

Hoppas på en lugn julhelg med lite sjukhusvistelser.

Hur mår ni? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Förvirrad_tjej
2011-12-07 19:38
#1

Oj-oj vad det verkade hända grejer, vilken tur du bytte vårdcentral. Verkar som dom tar dig på stort allvar, vad skönt för dig. Du har all rätt till det.
Hoppas det hjälper dig så du får en riktigt god jul ..

Chestnut
2011-12-07 19:45
#2

#1 Det är som dag och natt! Inget flum humbjugg utan rak kommunikation och att jag får hjälp med besvären istället för bortförklaringar är fantastiskt!

Hoppas att du också får en God Jul!

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2011-12-07 20:03
#3

Låter ju toppen att du äntligen kommit till ett ställe där de tar dig på allvar! Glad
Hoppas att urologiska problemen löser sig lika fint oxå!

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-07 23:08
#4

Härligt att du får hjälp nu! Går du på N.M vårdcentral nu? Jag bytte tillbaka till centrum men har inte gått dit än.

Säger som ovan hoppas att uroproblemen löser sig! Följer din blogg och lider med dig Rynkar på näsan huga! Låter verkligen inte kul.

Själv mår jag hyffsat bra för stunden, bara ryggen som bråkar i vanlig ordning.

Razzora
2011-12-08 22:12
#5

Skönt att du får hjälp! Måste var en riktig lättnad för dig att de lyssnar på dig =) Håller tummarna att du snart får vettig hjälp från urologen med.

Förresten du sa att du skulle testa någon diet. Har du testat LCHF (low carb high fat). Har funkar bra för mig (-18 kg) och lederna vad jag vet har inte tagit stryk av den kosten. Har även testat att återgå till "normal" matkost och värken verkar nästan bli lite sämre. Men det är bara kanske är jag som är konstig.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2011-12-08 22:39
#6

LCHF fungerar inte för allas känsliga magar. Känner ett flertal som blir jättedåliga utav den dieten!

Jennie


Annons:
hus-musen
2011-12-08 22:42
#7

Jag kan äta LCHF utan problem. Min mage mår mycket bättre utan bröd och pasta och sånt där skräp.
Handlar ju inte om att vräka på fett heller, äter normalt men utan mjölprodukter.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-08 22:44
#8

jag kan äta LCHF inspirerat, men ren LCHF blir jag kalasdålig utav. Jag vill minnas att Chastnut har provat LCHF med liknande resultat som mig, om inte teflonhjärnan lurar mig Skrattande

hus-musen
2011-12-08 22:54
#9

Jo alla magar är ju olika känsliga, hade jag provat för ett par år sedan hade det inte gått. Då levde jag ioförsig på saltat ris och banan, enda som jag kunde äta.
Får mindre sammanbrott när jag inte kan äta något alls, men de kommer mer sällan om jag undviker mjölkprodukter och mjölprodukter.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2011-12-09 09:48
#10

LCHF klarade jag inte av på grund av illamående. Kör superfettsnålt nu för att minska mängden gallsaltsyror i omlopp.

#4 Precis, har v. chefen där nu!

Med vänliga hälsningar
Chess

Förvirrad_tjej
2011-12-09 14:08
#11

lchf äter jag också, min mage är myycket bättre :D Märker också att jag får mer värk om jag fuskar. Men jag är inte super strikt, räknar inte kolhydraterna eller så. Äter bara inte pasta, bröd, ris, potatis och sånt.

hus-musen
2011-12-09 14:28
#12

#11 Då äter vi rätt lika tror jag Glad

Qui dormit, non peccat

 


Förvirrad_tjej
2011-12-09 14:32
#13

jaaa, orka räkna kolhydrater? Fattar inte ens hur man gör, hahah. Måste ju vara jätte jobbigt.

CHestnut: Att du mådde illa kan bero på att du inte är van vid att äta fet mat, och man blir illamående i början. Mådde jätte illa första två veckorna men sedan gick det över. Men man får testa sig fram vad som funkar (:

Annons:
Chestnut
2011-12-10 09:45
#14

#13 Fast i mitt fall var illamåendet så illa så att jag knappt åt alls. Det fallerar lite då Flört Dessutom är det svårt att äta LCHF när man ofta är på sjukhus, får glukosdropp och sånt. Det funkade helt enkelt inte men det kanske det gör någon gång längre fram i livet.

Pratade med urologen igår och nu väntar vi på en bedömning från gyn samt nya rekommendationer från universitetssjukhuset.

Med vänliga hälsningar
Chess

Razzora
2011-12-10 22:52
#15

#11 Jag brukar räkna kolhydrater men efter ett tag så blir man så invan vid vad man äter så man slutar räkna på det ;)

Detta med illamående av LCHF är nog ganska känt. Jag mådde pyton den första månaden. Grejen la jag märke till är att man ska inte sluta äta kolhydrater med en gång utan trappa ner det istället. För då slipper man illamåendet och alla andra eventuella biverkningar som man kan få.

LCHF passar ju som sagt inte alla, men dom de passar för mår ganska bra av det. Sen så tror jag också att det beror mycket på gener om man pallar med LCHF eller inte. Jag menar tänk bara på vilka rötter du har och så tänker du dig ett par hundra år bakåt i tiden. Vad åt dom då?

Är man skandinav så åt man tillexempel inte så mycket annat än kött och fett och lite grönsker på vintern. Men fläskade upp sig på sommaren med bär och annat sött.

#14 Håller tummarna att du får förväntat svar från gyn!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Chestnut
2011-12-10 23:02
#16

#15 Man behöver inte gå långt tillbaka alls för att jag inte längre ska räknas som nordbo utan syd/centraleuropé. Och de hade ju lite andra villkor…

Har försökt att bara trappa ner, bryta tvärt och härda ut osv. Går till en viss gräns att minska men sen blir det för tufft. Försöker hålla mig kring den gränsen (förutom nu då när jag är ordinerad annan kost av dietist) men det resulterade ju i viktuppgång i slutändan…

Har på känn vad gyn kommer att säga om det urologen ville ha svar på och då uppstår nya problem så ptja… Har lovat mig att inte ta ut något i förskott oavsett. Ska ursprungligen dit för att få hormonspiralen insatt, ser INTE fram mot det!

Med vänliga hälsningar
Chess

Razzora
2011-12-10 23:14
#17

#16 Då är det kanske därför du bland annat inte tål LCHF i dess rena variant. Det gör inte jag heller helt och hållet. Men så kommer jag från Sydamerika så det är lite andra grejer som jag tål att äta som inte skandinaver gör.

Men om du tycker att det blir för tufft så tycker jag att du ska hålla dig till den gränsen då du mår bra av det istället. LCHF är ju egentligen ingen diet utan en livsstil. Ja tyvärr så är många utav dieterna som dietisterna ordinerar som resulterar i viktuppgång. Både sambon och jag har gått hos olika dietister men samma problem uppstår. Det var en anledning till att vi började med LCHF.

Nej man ska nog inte ta ut något i förskott. Men man vill ju så gärna ha få det svar man hoppades på.

Usch, jag kommer ihåg när jag skulle sätta i min kopparspiral. Inget roligt alls. Hoppas att det dock går bra för dig och att du slipper känna av något.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2011-12-10 23:31
#18

Det var en riktigt intressant infallsvinkel du nämner Razzora, med vilket ursprung man har angående kosten. Själv är jag en salig blandning av eskimå, romer, valon, skotte och gud vet vad mer det var! Har jättemycket blandning bakom, minns inte exakt. Men eskimådragen kommer ifrån en liten liten stam på grönland. Det är inte finska romer (undrar om det var indiska?).

Inte undra på att jag får mixa och trixa så dant med maten Skrattande

hus-musen
2011-12-10 23:34
#19

#18 Fniss, låter som en salig bladning!
Själv är jag har jag oxå valloner och romer i släkten bakom och en del annat. (Inte finska romer här heller.)
Inga eskimåer dock vad jag vetSkrattande

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-10 23:36
#20

hadee du haft eskimåer hade jag börjat fundera över släktskap på allvar haha! Tungan ute

Annons:
Razzora
2011-12-10 23:50
#21

#18 Ja du det var verkligen en salig blandning. ;)

Ja jag tror mycket på att det är generna som styr mycket av det vi kan äta och inte kan äta. Jag har studerat det lite grann, tex laktos är det nästan bara skandinaver som tål att dricka vanlig mjölk. Men så har de nästan alltid haft tillgång till mjölk under hela sin uppväxt.

Många tål tex inte att hantera majskorn utan de kommer ut ungefär likadant som man åt dom. Men däremot så är det inte så för många från Sydamerika. Utan här kan tydligen magarna hantera majs utan problem, men sen så har majs varit en utav de viktigaste råvarorna förr i tiden. Då man bakade bröd och sånt utav majsmjöl.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

hus-musen
2011-12-10 23:50
#22

Ska höra med pappa om vi har några eskimåer, egentligen skulle det inte förvåna mig!

Haha ja med eds och så så kanske vi är avlägset släkt! Har funderat på att släktforsta någon dag faktiskt, skulle vara kul att se vart man hamnar ;)

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-10 23:53
#23

vi har släktforskat rätt så långt på bägge sidorna Glad hittade ett riktigt intressant "fynd" längre bak på pappas sida, men det skriver jag inte ut på nätet, men kan skriva i PM Glad

hus-musen
2011-12-10 23:56
#24

Åh intressant, pma mig Glad

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2011-12-11 03:08
#25

Själv är jag mig veterligen helsvensk så långt släktforskningen nått på båda sidorTungan ute Kanske är därför jag kan dricka kopiösa mängder mjölk utan problem haha

Jennie


Razzora
2011-12-11 22:55
#26

#25 Det är ju inte helt omöjligt att det är därför du kan dricka så mycket mjölk. Dricker jag mer än en matsked vanlig mjölk så får jag ont i magen så det skriker om det :(

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2011-12-12 08:34
#27

#26 En liter mjölk i ett svep på fastande mage är inga problem allsFlört

Jennie


Annons:
Chestnut
2011-12-12 17:44
#28

Visade sig att mitt B12 värde minsann är lite lågt…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-12-12 17:57
#29

ajdå, toklågt?

Chestnut
2011-12-12 18:22
#30

#29 Vet inte, var en väldigt chockad VC läkare som meddelade detta ihop med en hel del andra tokigheter. Ett prov till ska tas för att säkerställa att det rör sig om en brist, sen blir det troligen behandling.

Med vänliga hälsningar
Chess

Razzora
2011-12-13 18:09
#31

#30 Usch och fy. Man får väl hoppas att det blev något fel så att du slipper behandling, aldrig roligt att behöva ta medicin.

Håller tummarna för dig!

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2011-12-14 08:34
#32

B12 brist är i alla fall lätt att behandla. Själv tog jag sprutor, och gjorde det själv hemma istället för att åka till vårdcentralenTungan ute Min läkare gick med på det eftersom jag kunnat hantera sprutor i flera år.

Jennie


Chestnut
2011-12-14 08:50
#33

#32 Visst är det lätt att behandla. Frågan är väl mest hur mycket symptom som kommer därifrån egentligen och framförallt VARFÖR jag har brist.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2011-12-14 08:56
#34

#33 Varför du har brist går nog inte att svara på egentligen. När jag hade min brist blev vi inte kloka på orsaken, speciellt med tanke på att jag åt MittVal Kvinna samt åt B12 rik kost och ÄNDÅ fick brist på B12Obestämd Symtomväg vet du nog mer när du väl får upp nivåerna igen och märker vad som känns bättre. Själv var jag trött, seg och hade mycket huvudvärk och det blev snabbt bättre när jag fick B12 sprutor. Eller ptja, huvudvärken och en del av tröttheten försvann i alla fall.

Men skulle nog våga tro att det är dina tarmar som spökar och inte tar upp tillräckligt med B12 från kosten faktiskt.

Jennie


Annons:
Chestnut
2011-12-14 09:24
#35

#34 Fast allting ska uteslutas åtminstone. Eftersom jag har såpass stora problem med tarmarna är det extra viktigt att ta det här på allvar. Så ska iväg och lämna lite mera blod så får vi se vad som händer…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2011-12-14 09:26
#36

#35 Hoppas de finner mer svarGlad

Jennie


mongu
2011-12-14 17:27
#37

# 35 Inte så konstigt att du har brist på B12 när du har besvär med tarmarna. B112 tas upp i ett område av tunntarmen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: