Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 4291 ggr
Razzora
2011-12-01 16:35

Minnesförlust/minnesluckor

Sökte här i hypermobilitet i fokus om det är någon som har skivit något om minnesförlust, minnesluckor.

Råkade ut för mer eller mindre minnesförlust för en lite stund sedan. Packade ner mina mediciner i en liten burk så att det är lättare att ta med sig. Jag gjorde detta i badrummet. Sen nästa sak jag minns är att jag sitter i vardagsrummet och minns inte hur jag kom dit eller vart tusan mina mediciner är!

Jag har letat lite överallt men hittar inte burken.

Är det någon som har varit med om minnesförluster/minnesluckor?

Detta är ioförsig inte första gången det händer, brukar vara mer saker att man ska hämta något så glömmer man bort det när man är i det rummet. Jag har då lärt mig att backtraca mentalt, dvs gå igenom stegen jag gjorde innan då brukar jag komma ihåg vad det var som jag skulle göra.

Men dom senaste veckorna har blivit värre. Jag tar mina vanliga mediciner, äter som vanligt, har sovit bättre. Kan inte komma på en enda orsak till varför detta helt plöstligt händer…

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Tassy]
2011-12-01 18:28
#1

Det enda som kan höra till är vad jag skulle vilja kalla för "smärtrelaterad förvirring", när man har mycket ont kan man få problem med minnet helt enkelt. Ibland kan det bli heltokigt resultat. Ett personligt exempel var en dag när ajg var helsnurrig och skulle tömma av spadet ur en konservburk med hjälp av en sil, men glömmer att hålla mig över diskbänken så jag får alltsamman på golvet. - Totalt hjärnsläpp. Men allvarliga minnesluckor eller blackouts skulle jag rekommendera dig att söka för, det känns inte normalt "ens för oss".

Chestnut
2011-12-01 18:43
#2

Absolut något som borde kollas upp men vet att jag och några till med EDS har problem med det. Dock beror mitt nästan alltid på obalanser i kroppen (vätskebrist, infektion och liknande).

Med vänliga hälsningar
Chess

Razzora
2011-12-01 18:46
#3

Frågan är egentligen vad som är allvarliga minnesluckor.

Jag har alltid trott att dom små förvirringarna jag har haft har varit normala. Att jag glömmer vad jag skulle hämta i kylskåpet eller vad jag skulle i bilen.

Jag bad min sambo att se om han kunde se om han hittade pillerburken och sedan tala om för mig vart han hittade den. Vet inte om han tog mig på allvar dock (han har det lite jobbigt på jobbet, så han kan vara lite disträ när han är uppstressad, vilket är en utav anledningarna till att jag inte vill ta upp det med honom direkt heller). Jag var på jobbet idag för första gången på 1,5 månad, ska jobba på halvtid. Men när jag satt på jobbet och skulle programmera så kunde jag glömma bort dom enklaste sakerna som jag kunde göra förrut. Fattar inte riktigt vad som har hänt. Vill ju inte stressa upp sambom som sagt ännu mer om det skulle bara vara idag som det händer.

Låter ju helt tokigt det du lyckades göra Tassy ;)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Chestnut
2011-12-01 18:52
#4

#3 Jag klassar till exempel att ha glömt bort ett samtal som ägde rum för 10 min sedan som rätt allvarligt. Har hänt att jag gått upp och tagit medicin utan att minnas det alls och därför är på väg att ta dubbel dos (mamma hindrade mig den gången, finns ju risk för att jag har gjort det tidigare utan att ha minne av det…).

Sen lite lindrigare är att ha glömt enkla ekvationer, glömt möten, glömt kvar mat i ugnen, fått hjärnstopp i en affär när jag skulle knappa in kortets PIN-kod.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-12-01 18:54
#5

stress kan ju också påverka minnet väldigt mycket. Har du precis börjat jobba och hoppat på halvtid direkt så kan jag förstå ifall du upplever försämring av minnet.

hus-musen
2011-12-02 01:01
#6

Händer för jämnan, blir galen på mig själv. Tappar bort saker jag håller i, glömmer mat på spisen och fattar inte varför det luktar bränt, tappar bort mig själv och vad jag håller på med. Glömmer portkoden vi haft i ett år. Totalförvirrad ibland, känner mig halvt senil.

Minnesluckorna är läskigare. men har löst det genom att alltid skriva i almenackan. Då har jag lite koll och känner mig inte totalt väck i skallen.

Hur är i med dagar och tider/tidsuppfattning?
Har alltid haft bra tidsuppfattning, men på sistone så är den icke-existerande.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Mona22
2011-12-02 09:53
#7

#6 oj, du beskrev mig. Jag vågar inte laga mat längre. Jag glömmer bort den. Köper bara färdigt man värmer i micron för det är inte lika illa att glömma. När gubben slutar jobbet kan jag fixa mat för då är han med.

Inte mycket saker man kommer ihågRynkar på näsanTidsuppfattningen är det riktigt illa med.

[Tassy]
2011-12-02 12:34
#8

Det där med maten känner jag igen, har själv haft brandkåren på besök en gång för några år sedan.

RuiXue
2011-12-02 17:49
#9

Har ingen bra tidsuppfattning alls. Har helt vänt på dygnet, har nästan noll koll på veckodag och datum.

Vad gäller minne så kan jag gå någonstans och sen undra vad tusan jag gör där! Eller så glömmer jag hälften av det jag skulle gjortSkrikandes

Jennie


hus-musen
2011-12-02 18:01
#10

Helt sjukt att så många beskriver samma sak, känner igen mig i alltihop!

Från att ha järnkoll på allt, så har jag ingen koll alls. Det är så läskigt.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-02 18:37
#11

jag brukar länka till denna tråd då det kommer på tapeten med tokigheter kopplat till smärta:

Fibrohjärnorna - plats för skratt!

hus-musen
2011-12-02 19:01
#12

#11 Asg, förvirrade klubben Skrattande

Kronisk smärta ger verkligen knasiga symtom i hjärnan!

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-02 19:01
#13

hehe Cool

Annons:
Razzora
2011-12-05 18:54
#14

#5 jag jobbade heltid innan jag blev sjukskriven i 1,5 månad. Så det ska nog inte vara några problem(hoppas jag åtminstone).

Detta är faktiskt första gången jag blir sjukskriven överhuvudtaget. Har alltid klarat mig annars, men det verkar bli värre nu.

#11 känner igen mig i vissa utav kommentarerna. Speciellt den som skrev om att hon tar till engelskan när hon inte kommer på vad det är för ord hon försöker att få fram på svenska. Jag är som tur 3 språkig, så jag tar till alla språk ibland när orden bara försvinner.

Jag är också en sån glömsk person, ibland. Ibland minns jag allt jag ska göra under dagen, ibland minns jag inte ett skvatt.

Fast om vi ska åka bort någonstans antingen om det bara är över dagen eller för några dagar så måste jag göra en lista på allt som ska med. Annars glömmer jag dom viktiga sakerna hemma. Typ mobil laddare ;) Den listan följer även med på resan så att jag vet att jag tar med mig rätt saker hem också X)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
2011-12-05 19:57
#15

Jag glömmer OFTA Svenska ord och få dra till med Engelska istället!Skäms

Jennie


Razzora
2011-12-05 21:08
#16

Jag trodde att det bara var jag, så det är skönt att veta att det finns andra som känner och gör på samma sätt. Jag kör på engelska och spanska, visserligen hjälper inte spanskan något när sambon kan någon spanska alls ;)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Chestnut
2011-12-05 21:20
#17

Haha, även jag är språkbytare! Blir en härlig mix av svenska, engelska, spanska och klassisk latin ibland… särskilt om jag är stressad och verkligen behöver hitta rätt ord (= läkarbesök).

Med vänliga hälsningar
Chess

Mona22
2011-12-05 21:24
#18

Samma här. blir så frustrerad när man inte får fram det man menar.

[Tassy]
2011-12-05 21:46
#19

Jag har fått något enstaka hjärnsläpp och bara kommit på engelska ordet, men dom tillfällena går nog att räkna på en hand Tungan ute

RuiXue
2011-12-05 21:58
#20

Jag pratar Engelska bättre än SvenskaOskyldig

Jennie


Annons:
Förvirrad_tjej
2011-12-07 19:27
#21

Känner igen mig mkt, fast är kanske snäppet värre. Har iofs adhd så har alltid varit virrig som satan (: Men har blivit värre sedan jag fick besvär (ca ett/två år). Men eftersom jag inte har mkt smärtor alls så är det inte de som gör att jag glömmer, det är något annat. Bindväv finns ju också i hjärnan. Många med eds har även någon bokstavskombination eller släkting med det. Tex ingen i min släkt har adhd eller något annat förutom jag, och det ska ju vara ärftligt? Tror garanterat att det är edsen.
Meen jag glömmer allt, hela tiden. men är så van att jag inte direkt bryr mig, haha. Men min familj kan bli galna på mig. men visst, ibland är det ´läskigt och jag undrar hur jag kmr vara när ´jag blir gammal.

Kan glömma vad någon sa för fem minuter sedan, glöma vad jag gjorde igår, vilken dag det är och tom månad. Minns inte alls vad jag ska göra. Men oftast glömmer jag samtal (vad någon sagt) Antagligen för jaG har så dålig koncentration.

Och detta beror inte på mina smärtor, eftersom jag knappt har några än så länge. dock påverkas det mkt av för lite sömn och stress.

Razzora
2011-12-08 21:22
#22

#17 Ja det kan bli ganska roligt när man helt byter språk mitt i en mening och sen byter tillbaka, eller byter ytterligare till ett annat språk i samma mening ;) Alltid roligt att se hur folk reagerar på detta :P

#21 EDS behöver inte vara ärftligt, kan också vara något som heter nymutation. Visserligen är detta inte så vanligt, men det är inget omöjligt att man kan ha det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

hus-musen
2011-12-09 13:40
#23

Appropå minnesförlust, hur ska man komma ihåg hur många tabletter man tagit? Tips?

Vet inte om jag tagit för många tabletter eller om jag är magsjuk..Obestämd
Ska på dop imorgon, men kan ju inte gå om det skulle vara magsjuka, finns många bäbisar och gravida där.

Qui dormit, non peccat

 


Förvirrad_tjej
2011-12-09 14:04
#24

hmm kan också glömma om jag tagit tabletter eller inte, dock är det kosttillskott så inte hela världen. Men minns jag inte alls så hoppar jag över ist för att ta för mkt. alltid bättre att ta för lite än mkt, överdos är inget roligt.
försök tänk tillbaka vad du gjort idag, steg för steg så kanske du minns. Annars beror det på vilka tabletter det är, om det skulle vara att du tagit dubbel dos och du börjar kräkas är det inte bra alls :/ Usch jobbigt för dig.

Får man fråga vad det är för mediciner? Jobbar nämligen på akutvårdsavd på sjukhus så vi har mkt intoxer. Annars ring sjukvårdrådgivningen. Jobbig sits! hjärnan är jävligt jobbig ibland :b

hus-musen
2011-12-09 14:15
#25

Det är bara naproxen, men vet inte om jag tagit 3,4 eller 5 stycken igår. Mådde illa redan inatt och har kräkts två gånger.
Är känslig för läkemedel överlag, får lätt "matförgiftningssymtom" om jag äter mer än vad magen klarar. Kan tex inte äta mer än 3 alvedon på en dag utan att kräkas.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-09 14:17
#26

#23 Dosett är riktigt bra! Finns i många modeller och varianter. Själv har jag en minidosett som har 7 * 3 fack, och eftersom jag då tar tabletter 1 gång/dag så räcker den i 3 veckor. Den är såpass liten att den får plats i jackfickan. Sen finns det större dosetter med dag/tid samt plats för medicinlista bak etc.

Förvirrad_tjej
2011-12-09 14:22
#27

Ahaa , naproxen är inte snäll mot magen. Så det kan mycket väl bero på den. Å andra sidan går det mkt magsjuka nu. Avvakta tills imorgon, upphör illamåendet så var det nog tabletterna. Har du magproblem för övrigt är naproxen inte den bästa medicin. Lycka till, hoppas du kryar på dig!

Annons:
[Tassy]
2011-12-09 14:24
#28

#27 Instämmer! Passa magen med antiinflammatoriska, det kan vara riktigt styggt mot magen Rynkar på näsan

hus-musen
2011-12-09 14:25
#29

#26 Jo har ju en stor dosett själv, men kommer inte ihåg denTungan uteDessutom opraktiskt eftersom jag inte vill ta tabletter alls egentligen och bara när jag absolut behöver. Men när jag verkligen behöver så funkar ju hjärnan som sämst dumt nog.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-12-09 14:46
#30

ställ larm i mobilen? Glad

Razzora
2011-12-10 22:59
#31

Jag har en lapp antingen i medicinskåpet eller som jag har satt på medicin burk/ask som jag skriver upp varje gång jag tar något. Eftersom det har hänt några gånger att jag har glömt bort totalt att jag tog medicinerna för någon timme sen (vilket inte är bra då jag tar ganska starka mediciner). Visserligen så känner jag inte av dom gångerna jag har tagit en "större" dos än normalt.

Annars är det som #29 och #30 säger att en dosett är nog en bra grej att ha.

Sambon kör på en lite annorlunda metod som jag också ibland tar till. Det finns små plåtburkar på olika apotek. Kanske 4 cm i diameter, väldigt små och praktiska då de får plats lätt i en ficka. I den så kan du ha dagens max dos. Så om du fyller på den varje dag på morgonen med max dosen för dagen så kan du ju inte råka ut för att ta fler än dom du klarar av att ta.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Chestnut
2011-12-10 23:05
#32

#31 Bra tips!

Jag har börjat lägga en lista där man bara skriver i vänsterspalten till exempel "ta 20 mg Provera + 3 mg Entocort" och sedan sätter ett kryss för rätt dag. Inte optimalt men har andra saker på den listan som jag kryssar varje dag morgon och kväll så jag håller i alla fall koll på de värsta medicinerna. Vid behovs medicinerna (smärtstillande etc) känner jag i kroppen om jag har tagit eller inte och om jag behöver mer.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: