Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 8220 ggr
Razzora
2011-11-30 16:26

Kostokondrit/Tietzes Syndrom

Har en fråga till alla där ute.

Min fråga är om det är någon som har kostokondrit av er? Tänkte om det kanske också är med i bilden på dom som har HMS/EDS.

Fick det diagnostiserat för några år sedan, och sedan dess så kommer värken eller trycket lite i skov.

Länkar här om det skulle vara någon som är intresserad av att få reda på vad det är =)

http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3911

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Tassy]
2011-11-30 16:41
#1

Jag har ingen professionell diagnos, men är övertygad om att detta spökar för mig ibland. Har fått medhåll av läkare då jag har tagit upp det till diskussion. Ser dock inget behov av att få diagnosen fastsatt i dagsläget. En personlig teori är att det kan höra ihop. Jag själv brukar få mina skov då jag samtidigt är dålig i ryggen och får låsningar så att revbenen inte är fullt så rörliga. Då  kan jag ibland få dessa besvär. Första gångerna det hände trodde jag det var nåt galet med hjärtat då jag har hjärtfel, men när det small framme i bröstkorgen och sen lättade så fattade jag galoppen Tungan ute pratade med en bekant som också har denna diagnos också som sa att hans läkare hade sagt att om smärtan ökas av att man trycker över brosket, så är det mycket troligt att det är detta man har och inte nåt knas med hjärtat. Glad

Razzora
2011-11-30 17:16
#2

Jag trodde också att det kunde vara något fel på mitt hjärta. men vad jag vet så har de inte hittat något iallafall. Så lite glad är jag att jag slipper det. Jag fick diagnosen pga jag inte kunde andas när jag gick uppför trapportna till jobbet (kan tillägga att det var 6 våningar att ta sig upp för) men då jag inte hade några problem att göra detta innan så blir man lite suspekt på orsakerna.

Då jag var hos läkaren så tryckte han över brosket på revbenen och kollade lite annat. Då satte han denna diagnosen på mig.

Jag har också lagt märke till att jag också får mina skov då jag får mer ont i ryggen/ svanken.

Har för tillfället en stor bula i svanken som gör ont. Så naturligvis så har jag också haft lite problem med konstokondriten.

Men det kankse är bra om du kollar upp detta Tassy, kankse kan vara en lättnad av att veta mer exakt att det inte är ditt hjärta.

Gör du något som lättar det för dig? För jag kan knappt ha BH på mig när det är som värst. :(

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2011-11-30 17:47
#3

Mitt hjärta är så noga utrett redan, så jag känner mig trygg. När jag tog upp detta med läkare så var han tämligen säker på sin sak. Så länge jag kan känna själv att "jo, det är det här" så känner jag mig trygg. Skulle det däremot ändras så söker jag omedelbart, när det kommer till hjärtat så är jag ack så feg Tungan ute

Inflammationen hjälper ju antiinflammatoriskt emot ifall man kan ta det. Annars å är det olika vad jag gör, känner jag att det är en låsning i ryggen så försöker jag få upp den, ibland måste jag ta till kotknäckare, ibland går det själv. Ibland fungerar varm dusch som lindrig, men varning för varma bad, fy vilken andnöd man kan få av detta elände. Tyst

Razzora
2011-11-30 17:59
#4

Ja men man ska nog vara feg när det gäller hjärtat. Det är ju en av kroppens viktigaste organ.

jag kan tyvärr inte ta antiiinflammatoriska mediciner då alla går hårt åt magen. Jag har nog aldrig fått upp låsningen med hjälp av kotknackare tyvärr. Men kasnke ska gå hos någon som vet vad jag menar ;)

Ja varma bad är rena döden när man har skiten. Jag tänkte att jag skulle göra det här om dagen, tyckte att det var inte så farligt. Så jag tog ett varmt bad i runt 30 min kanske. Var väl lite andnöd, men inte så farligt. Men när jag skulle resa mig upp för att duscha, tvätta håret och så vidare. Så höll jag på att svimma av. Kunde inte andas, allt höll på att bli svart. Hörde min lilla katt jama som en tok då han la märke till att något inte var som det skulle.

Gör inte om det misstaget än en gång. I alla fall inte om jag är ensam hemma ;)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2011-11-30 18:51
#5

Fniss, jag känner igen mig precis med den badbeskrivningen Tungan ute när man väl satt där var det allt annat än roligt, men i efterhand så är det tämligen lustigt att tänka på. Samma sak med bad + inflammation i nacken, billig fylla! Cool

Vilken söt och omtänksam misse du har Glad

Jag funderar på att prova zon eller liknande då området som är drabbat är såpass ytligt och huden tunn så jag hoppas på någon liten effekt, då jag inte heller fixar antiinflammatoriska tabletter. Men inget jag kan rekommendera utan att ha testat själv. När jag provat zon vid andra tillfällen har det inte hjälpt ett skvatt, men då har det varit djupt liggande muskler som har bråkat.

Razzora
2011-11-30 19:09
#6

Ja han är så omtänksam min lille misse =)

Jag har testat med Voltaren salva, men det hjälper inte ett skvatt, i alla fall för mig.

Men man måste ju test för att få ett svar.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: