Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 5927 ggr
[Tassy]
11/16/11, 12:39 PM

p-spruta

finns det någon utav "oss" med erfarenheter av p-spruta?

Hur har det fungerat? Mycket biverkningar?

Som det ser ut nu så kommer jag snart bara ha spruta, spiral och sterilisering att välja på, varvid jag föredrar att prova sprutan isåfall.

Annons:
[Lillfjanten]
11/16/11, 4:04 PM
#1

jag använde p-spruta för många år sedan och det har jag fått ångra.. torra slemhinnor med mycket besvär, sedan fick jag börja med vagifem i tidig ålder. (östrogen), så jag rekommenderar inte p-spruta även om det fungerade bra annars.

[Tassy]
11/16/11, 4:11 PM
#2

tack för att du delar med dig!

Var på ungdomsmottagningen och pratade idag om just detta, och de nämnde också att man kunde behöva östrogen "lokalt" som de sa Tungan ute antar att de då menade på grund utav biverkningen som du fick.

[Lillfjanten]
11/16/11, 4:16 PM
#3

#2  precis, och jag hade ingen aning om biverkningarna, det vara ju bara skönt att slippa blödningar och det var bekvämt med ett stick i rumpan Flört jag steriliserade mig sen istället, då jag inte fick knapra p-piller för blodtrycket. spiral kunde jag inte tänka mig, ville inte ha något som sitter kvar i kroppen så där. hur det funkar med p-stavar vet jag faktiskt inte.

[Tassy]
11/16/11, 4:24 PM
#4

p-stav blev jag avrådd eftersom cerazetten strular för mig, och spiral vill jag absolut inte ha heller, även om det är det som jag blev rekommenderad.

Som läget är nu så ska jag prova cerazette en sista gång (efter uppmaning), och funkar det verkligen inte så får jag p-spruta.

Jag funderar då på att bara ta sprutan i 2 år för att slippa det värsta, sen hoppas jag att jag orkar fatta ett beslut om ifall jag vill sterilisera mig eller ej. Eller ja, sterilisera mig kommer jag, men frågan är om jag vågar skaffa barn först eller ej.

[Lillfjanten]
11/16/11, 4:28 PM
#5

tror inte att jag hade sprutan mer än ca 2 år.. men alla behöver ju inte få samma besvär.

[Tassy]
11/16/11, 4:30 PM
#6

ajdå Tyst

Annons:
Chestnut
11/16/11, 8:21 PM
#7

Jag skulle med facit i handen som jag har idag, ALDRIG utsätta min kropp för en högre dos gulkroppshormoner. Har visserligen inte testat Depo-Provera men käkat Provera tabletter sen januari.

Så sent som imorse hoppade min högra höft delvis ur led för första gången och det är flera leder som har börjat bråka. Håret är nästan borta. Jag får äta illamåendetabletter i massor.

Jag tänker ge hormonspiralen en chans eftersom dosen i kroppen blir mindre men hjälper inte den så blir det aldrig mer progesterontillskott för min del. Riskerna är för stora.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
11/16/11, 8:37 PM
#8

sitter och vrider och vänder på hur fasen jag ska göra med det här Rynkar på näsan

men jag vet ju själv hur jag mådde av cerazetten, och nu ska jag på skiten igen… Så förmodligen skulle jag må piss av sprutan, men är så grymt skeptisk till spiral. Rynkar på näsan

Chestnut
11/16/11, 8:48 PM
#9

#8 Spiralen kan man alltid plocka ut om det blir överdjävulskt. Det kan du inte med en spruta…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
11/16/11, 9:06 PM
#10

Spiral eller stav är lätt att få ut igen. Sprutan är där tills den slutar verka. Själv ska jag testa Cerazette när min nästa mens börjar.

Jennie


[Tassy]
11/16/11, 9:28 PM
#11

men burr! Tyst jag får slå mig med gummiklubba innan de ska joxa in eländet, och ut med den igen Skrikandes

Chestnut
11/16/11, 9:32 PM
#12

#11 Min gynekolog har försäkrat mig om att jag har upplevt mycket värre grejer förut så jag litar på honom Flört Och kan jag då kan du!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
11/16/11, 9:35 PM
#13

är mest orolig att det ska kännas efteråt dock, en enskild händelse går väl att härda ut efter lite burrande och rysande, men tänk om den känns hela tiden.. och vad jag vet så är risken tämligen stor att bli riktigt elak milt sagt av de där spiralerna. hu och blä, beslut beslut Obestämd (snälla cerazette, funka den här gången för i HELV*TE!)

Annons:
PogoPedagog
11/18/11, 1:32 PM
#14

http://www.femcap.se/ Kan detta vara något? Man slipper ju iaf hormonerna.

[Tassy]
11/19/11, 12:11 AM
#15

tack för tips, har funderat på det, men det känns rätt så osäkert/lätt att göra fel? sen vet jag itne hur det går ur allergisynpunkt, då jag inte ens tål allergivänliga kondomer. Nu har jag förvisso en kopp i silicon, men gelen? hmm. Mycket att klura på.

hus-musen
11/19/11, 11:29 AM
#16

Tål inte heller några kondomer, men siliconkoppen går bra. Femcap är ju oxå i silicon, så det borde funka. Angående medlet vet jag inte, men löp en liten tub och prova :)

Qui dormit, non peccat

 


PogoPedagog
11/19/11, 1:21 PM
#17

man skulle ju kunna köra pessar alla dagar i månaden + avbrutet runt ägglossning om man vet när man har. Som jag förstår det har man inte gelen mot kroppen utan mest på pessaret så det blir ju inga jättemängder. Jag provade den andra sortens pessar men det kände sambon av. Detta är ju mindre så i framtiden blir det nog ett sådant.

Razzora
11/22/11, 4:31 PM
#18

Kan rekommendera dig att testa spiralen i alla fall, du kan ju alltid ta ut den om det skulle bli för mycket krångel och du slipper tillföra kroppen en massa hormoner.

Jag har också tagit cerazette för många år sedan, men jag blev ganska less på dom så jag testade då p-stav.

Vilket jag inte borde ha gjort. Blev mer eller mindre ett monster kan jag lugnt säga. Hade blödningar i 6 månader och sedan efter det varannan vecka i 6 månader till. Sen blev det bättre. Men att må dåligt och göra sin omgivning så obekväm som jag gjorde då är ingen hit.

Nu har jag haft kopparspiral (har inte fött några barn), gjorde ont som tusan när hon satte in den barnmorskan. Höll på att svimma. Men efter en vecka så var det inte så farligt. Visst blödde jag ganska mycket ett tag frammåt. Men nu är det ganska bra. Får dock kramper i magen när mensen är på g.

Men det är nog nästan och föredra istället för att få i sig en massa hormoner i kroppen.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

hus-musen
11/22/11, 5:10 PM
#19

Med kopparspiral kan man få ökade blödningar och mer smärta vid mens, vilket gör att den går helt bort för mig. Sen så får många svamp och andra underlivsproblem pga spiralen. 

Enda bra med kopparspiralen är att den är hormonfri.Glad

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
11/22/11, 6:52 PM
#20

Det är nog lite individuellt om man får ökade blödningar eller ej. Visserligen tar jag Tranexamsyra för att jag har redan rikliga blödningar sedan innan. Den medicinen hjälper också mot kramperna man kan få. Men svamp och sånt har jag inte fått någon gång. Har nog haft min spiral i snart 2 år och inte haft sånna problem, förrutom när man tar pencillin så klart….

Men jag tror att man får pröva sig fram där faktiskt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Tassy]
11/22/11, 8:41 PM
#21

mitt underliv är så skört att jag fasar för vad en spiral kan ställa till med helt enkelt. Ändå så funderar jag på hormonspiralen, men näe, ush. Det är mitt absolut sista alternativ.

Razzora
11/22/11, 10:45 PM
#22

ojdå, är det så illa, ja då kankse det är bättre att hitta något i tablettform som kanske fungerar. Även om det är förjävligt att behöva stoppa i sig en massa hormoner….

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
11/22/11, 10:57 PM
#23

Mmh, jag skulle jättegärna testa spiral ifall jag inte hade dom problemen med smärtor som jag har där nere.

Razzora
11/22/11, 11:18 PM
#24

Usch nej man vill ju inte ha mer smärtor än nödvändigt direkt. Vi har så det räcker och blir över…

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
11/23/11, 1:06 AM
#25

Precis. Det känns bara så himla sunkigt, vad har jag för vettigt val kvar att välja på? Jag som alltid har känt att det finns så många skydd att välja på… tji fick jag!

Razzora
11/23/11, 4:51 PM
#26

För min del så var faktiskt spiralen mitt sista alternativ, pstav mådde jag dåligt av + att jag fick mer ont!!!

Tabletterna var inte att tänka på alls, då jag glömmde att ta dom och så mådde jag även dåligt.

Men jag hoppas att du hittar något som fungerar för dig Tassy.

Håller tummarna =)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
11/23/11, 4:55 PM
#27

Jag funderar så det snart osar bränt här, men det känns som att p-sprutan får hamna efter spiralen att testa iallafall, fick en liten "wake up" när jag började med cerazette igen och genast fick ondare i lederna. Vad ska det då inte bli med en hästdos… Hormonspiral ger ju iallafall bara små lokala hormondoser, så det borde ju logiskt sätt bara bättre, förutsatt att livmodern inte får spader och försöker stöta ut den eller mörda mig med kramper Tungan ute

Annons:
hus-musen
11/23/11, 8:55 PM
#28

Har du provat p-ring då? Liten och lokalverkande, funkade rätt bra för mig ändå.

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
11/23/11, 9:11 PM
#29

Ja men får fundera länge och väl på alla biverkningar som mediciner kan ha och vad som är fördelarna med det.

Har du pratat med barnmoskan om det? Tänkte på att det finns ju p-plåster också, vet en kompis som använde det och det verkade fungera fint på henne. Gör ju inte ont och du glömmer det inte heller.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Razzora
11/23/11, 9:12 PM
#30

Ja "man" ska det ju stå inte "men"… skriver man för snabbt så :P

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
11/23/11, 9:39 PM
#31

p-ring innehåller ju östrogen, vilket jag inte får äta längre Rynkar på näsan

hus-musen
11/23/11, 9:47 PM
#32

Åh det vet jag ju egentligen.. Tänkte inte så långtObestämd

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
11/23/11, 9:57 PM
#33

shit happens Tungan ute

RuiXue
11/24/11, 2:04 AM
#34

Samma med p-plåster i det fallet.

Jennie


Annons:
oskartoller
11/24/11, 9:44 AM
#35

Jag har haft p-spruta i 9år nu utan några problem. Lite småblödningar första 2månaderna sen ingen ting. Gick inte upp i vikt utan ner:)

Saeasco
1/16/12, 4:23 PM
#36

Hej.

Jag har inte läst hela tråden men vill påpeka om det inte sagts att det är INTE bra med gestagen (gulkroppshormon) om man har ehler-danlos syndrom (alltså bindvävsdefekt) och som ofta är den spökande faktorn.

Man kan få massor med problem såsom torra slemhinnor, cystor, humörkaos, förvärrad mensvärk etc.. själv bröt jag ihop totalt på minipiller långt innan jag visste vad EDS var och barnmorskan kände inte igen något av det jag berättade.

Så var NOGA med att välja preventivmedel med lågt eller inget gestagen!!!

Stor kram N

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[Tassy]
1/16/12, 11:14 PM
#37

#36 Absolut, det är vad vi kommit fram till också. Glad

Upp till toppen
Annons: