Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2791 ggr
Subluxan
11/15/11, 4:15 PM

Nu har levern regerat....Vad göra?

Jaha. Nu sitter jag här med det besked jag absolut inte ville ha. Skulle kolla gallan då de misstänkt problem med den ett tag och värken är mer eller mindre kronisk nu, så det var dags, liksom.

Långt, bra samtal med läkaren och sen ordinarie provtagning, remiss till ultraljud.

Nån dag senare ringer läkaren, efter sin arbetstid och har fått provsvaren; ALLT såg jättebra ut, utom levervärdet….

Ja, just det; jag har påpekat min oro länge eftersom de bara gett mig Citodon i flera år. Varje gång har svaret varit att jag " har adekvat hjälp" via Citodonet. Jippi, sååå bra var det med det.

Nu väntar ultraljudet på ffa levern men även gallan, så ska de försöka slå sina kloka ihop för att finna annan smärtlindring.

Stressen kommer, oron över allt jag vet att jag måste avstå utan smärtlindring, jobba, städa, handla, ja name it.

Jag har frågat om Fentanylplåster tidigare (efter bra tips här) men vi får se hur "illa" det är efter u-ljudet. Tyvärr (får man uttrycka sig så? Ja ni fattar nog vad jag menar) var det inte skyhöga värden, det är vanligt vid tex en akut hepatit, men mina är "något förhöjda", vilket är mycket vanligt vid för stor alkoholkonsumtion eller för mycket medicin och då brukar det  vara kroniska skador på levern istället.

Jag vet inte om jg tycker det är ett "bättre" alternativ direkt…

Nu ska jag alltså sitta här tålmodigt och vänta på kallelsen till u-ljudet, utan att oroa mig i onödan. Enkelt? Inte för mig. Min far har ulcerös colit som orsakar dåliga levervärden (vilket han har) och ofta leder till levercancer. Ulcerösen är dessutom ärftlig till viss del, så det är inte "bara" dirket. Jag blir orolig, tankarna snurrar och jag kan naturligtvis inte låta bli att söka fakta på nätet, jag kan inte låta bli det och bara vänta. Så cool är inte jag.

Tips, råd, fakta, kom med allt ni har,tack!!

Annons:
hus-musen
11/15/11, 8:27 PM
#1

Usch inte kul!Rynkar på näsan
Ha, inte oroa sig i onödan, det är ju lätt menar jag.. Är man en tänkande människa så oroar man sig oavsett.

Angående mediciner så har jag ingen aning, är inte så bra på sånt. Men plåstret borde ju kunna vara ett fungerande alternativ. Eller något utan kodein kanske.
Håller tummarna för att det inte är så illa!
Tröstkram!

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
11/15/11, 8:42 PM
#2

jag vill dock berätta att en medlem här har haft leverproblem i samband med smärtstillande, bla citodon. Hennes lever återhämtade sig, inget permanent vad jag har förstått, däremot är den känslig och slår lätt bakut.

Subluxan
11/16/11, 12:22 PM
#3

#2: Det var skönt att höra, hoppas det går så "bra" för mig med!!

[Tassy]
11/16/11, 12:31 PM
#4

håller tummarna för dig

Upp till toppen
Annons: