Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3601 ggr
Chestnut
11/11/11, 2:25 PM

EDS och hormonspiral Mirena

Är det någon med EDS som har testat hormonspiral? Hur fungerade det?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hus-musen
11/11/11, 6:39 PM
#1

Har inte testat, men funderar på saken. Förra gången när de skulle sätta in den så var livmodern för liten för spiral, men kanske går nu ett par år senare.
Oxå intresserad om det funkar bra!

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
11/11/11, 7:09 PM
#2

Har läst på lite grann nu och enligt boken "Hypermobility, Fibromyalgia and Chronic pain" (utgiven 2010 och skriven av bl a P. Grahame) så är det väl inte sådär superbra för lederna heller. Många upplever att smärtorna blir värre också.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
11/11/11, 8:46 PM
#3

Jo fast det gäller ju de flesta p-piller oxå som jag förstått det. Jag klarar inte av p-piller, mår uselt av dem. Tvekar därför på spiralen, den kan man ju inte bara ta ut utan hjälp, ett piller kan man ju bara sluta ta.
Men det vore väldigt lättsamt!

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
11/11/11, 8:49 PM
#4

Fast enligt den boken så är kombinerade p-piller det bästa generellt för bindväven om man behöver hormoner. Men allting sånt är ju givetvis individuellt!

Med vänliga hälsningar
Chess

oskartoller
11/13/11, 1:55 PM
#5

Pspruta, det är väl samma som hormonspiralen?

[Tassy]
11/13/11, 3:11 PM
#6

ja, fast spiralen är lågdos, och sprutan i högdos. Själv tänker jag försöka få testa sprutan. Dock får man inte ta sprutan om man är under 19 pga risk för benskörhet, sen får man bara ta den i 2 år sen måste man ha uppehåll, det gäller tills man är över 25 tror jag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: