Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 7411 ggr
Rovanja
11/9/11, 8:19 PM

HMS

Hallå hej!
Jag har en fråga…

hypermobilitetsyndrom.

Hur diagnostiserar man detta?

Kan man ha "tillståndet" utan att ha alla de typiska karaktärsdragen?

SJälv har jag väldigt överrörliga leder i både armar, ben och fingrar. Men jag t.ex. har inte överrörlighet i tummarna.

Det faktum att jag har en reumatisk sjukdom kanske påverkar detta. Men jag är nyfiken.. hur vet man att man har just hypermobilitetsyndrom?

Tack på förhand!

:D

Annons:
Chestnut
11/9/11, 8:44 PM
#1

Det är vissa kriterier som ska uppfyllas och om jag inte minns tokigt så är det minst 4 leder (enligt Beighton skalan) som du ska vara överrörlig i och sen ha smärtproblematik kopplat till detta.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
11/10/11, 7:17 PM
#2

Japps minst 4 poäng på beightonskalan och smärta.
Man kan ju vara överrörlig utan smärta oxå, och då har man inte HMS har jag lärt mig :)

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
11/11/11, 1:24 PM
#3

och jag har för mig att jag läst att det finns ett visst samband mellan överrörlighet och reumatiska sjukdomar, så jo, det kan vara värt att kolla upp detta för dig.

Man brukar kolla de större lederna, så som armbågar, knän, rygg, tumleden, men även lillfingrarna och handlederna. Det finns en artikel här på sajten om HMS och beightonskalan, jag ska se om jag kan finna den och putta upp den i listan åt dig.

RuiXue
11/11/11, 8:25 PM
#4

Som andra sagt, minst 4 poäng enligt beighton skalan och smärtproblematik i minst 3 månader. Är man bara hypermobil utan smärtor så har man inte hypermobilitetssyndrom utan är bara hypermobil. Som jag förstått det hela i alla fall.

Jennie


Rovanja
11/14/11, 8:22 AM
#5

#Tassy

Jag har en reumatisk sjukdom som heter Sjögrens syndrom. Skulle det alltså kunna finnas något form av samband mellan de två?

Intressant intressant.

Ska kolla det här om beightonskalan. Har inte fått koll på denna än :)

Tack alla!

hus-musen
11/14/11, 1:06 PM
#6

#5 Har du enbart Sjögrens eller har du något mer oxå? RA och SLE är ju rätt vanligt med Sjögrens.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
11/14/11, 1:21 PM
#7

Jag vågar inte uttala mig om just sjögrens, men jag vet att det finns samband mellan t.ex. RA och överrörlighet

hus-musen
11/14/11, 1:46 PM
#8

Precis, RA, överrörlighet och sjögrens skulle kunna hänga ihop, just eftersom sjögrens kan komma som sekundär som det heter.

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
11/14/11, 10:18 PM
#9

Jag känner en kvinna i USA med EDS (kombination av hypermobilitet, klassisk och vaskulär EDS) som även har Sjögrens.

Jennie


[Tassy]
11/14/11, 10:56 PM
#10

Där ser man!

Rovanja
11/15/11, 6:52 AM
#11

Ja ni… jag har inte fått uttalat något mer än Sjögrens. De är inte så glada i att hjälpa mig på vårdcentraler etc.

mera som "du är för ung för att vi ska kunna göra prover på dig"
Jag är 22.. och mina problem bröt ut när jag var 12 men värk och liknande.

Lustiga de där läkarna ibland… Så, sjögrens. Mer än så vet jag inte :)

[Tassy]
11/15/11, 12:34 PM
#12

men herregud, ibland undrar man ju hur vissa läkare fick licens Förvånad

hus-musen
11/15/11, 1:17 PM
#13

Ja flingpaketet känner jag..

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
11/15/11, 1:19 PM
#14

haha ja, ungefär så Tungan ute

man blir så obehagligt medveten om statusen på vården när man drabbas utav något "utanför ramarna"..

hus-musen
11/15/11, 1:28 PM
#15

Ja är man "udda" så funkar ingenting som det ska tror jag. Konstigt ändå att läkare inte är mer intresserade, hade jag som läkare stött på något nytt och för mig okänt så hade jag tagit reda på mer.
Men jag är nyfiken av mig oxå.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
11/15/11, 1:33 PM
#16

Precis.

Det är fördelen med nyutexaminerade läkare, de är oftast fortfarande sugen på att lära sig nya saker. Ju äldre de blir, desto mer säker är de på att de redan "kan allt" oftast. Sen finns det ju fortfarande guldkorn, då ofta forskare och doktorer, inte bara läkare Glad

Aferdita
5/4/12, 9:28 AM
#17

Hej!

Sen fyra år har jag gått till olika läkare, rematologer,kirurger men utan rezultat!!! ingen viste vad var för fel med mig :-)K irurgen ville stel operera mig i händerna!!!! utan att veta först diagnosen!!! Hade jätte ont i lederna i händer,fötter (fötterna svullnade mycket kunde knapt gå).

Igår jag va hos en läkare och konstaterade att jag har Hypermobilitet !

Jag blev mycket lättat när jag fick rätt svar och måste lära mig att leva med detta :-( Har jätte ont ätter citadon mot värk.

mvh AFERDITA

AferiditaGlad

Denna kommentar har tagits bort.
[Fröken P]
5/5/12, 10:43 PM
#19

är det någon som har en länk till denna Beightonskala, det skulle vara intressant läsning.

Chestnut
5/5/12, 10:53 PM
#20

#19 Nedre delen av denna artikel, är inte så mycket läsning kring själva skalan egentligen, man har egentligen valt ut leder som är enkla att kolla slumpvis. Den etablerades för att användas i forskningssyfte eller möjligen som "snabbscreening" (vilket är onödigt eftersom 5-20 % av världens befolkning är hypermobila i en eller flera leder), inte i kliniska sammanhang som den används idag.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Fröken P]
5/6/12, 7:09 AM
#21

#20 Tack!

Upp till toppen
Annons: