Annons:
Etikettmyndigheter-sjukvårdsorganisation
Läst 2497 ggr
pillerill
2011-09-20 01:32

Våga utreda?

Hej.

Jag har ett problem. Jag tror jag hör till er och vill att läkaren utreder detta. Men jag har sjukpension och är rädd att FKassan drar in pensionen under utredningens gång. Har läst om en kvinna i kvällspressen som blev drabbad av detta.

Skulle man lägga alla journaler på varandra blev det en stor hög. Många besök har gällt saker som hör till Hypermobilitets problemen.

Jag har följande problem : Scolios, innåtroterad högerfot, karpaltunnelsyndrom, för långa ledband, spontana stora blodutgutelser, värk, knäna vridna ur led på gympan, snubblar över mina egna fötter och stupar ikull vid trötthet när jag inte orkar hålla ihop mig själv, fumlig i händerna kan inte skala potatis utan att den far iväg. Fick stora äckliga blaffor istället för fina ärr när jag tog bort leverfläckar. Har tunn mjuk hud så man ser de blåa blodådrorna, åderbrock på benen, nedsjunket fotvalv som jag har fått inlägg av ortopeden för. Har alltid kunnat lägga handflatorna i golvet när jag står upp, och fläta fingrarna över varandra på handen men inte böja tummen mot handleden. Inte heller dra ut huden.

När jag frågade min husläkare för många år sedan så sa han att nä jag hade nog inte EDS å det var inte lönt att skicka remiss. Å ändå har han skickat mig till sjukgynastik, och basängträning just för värk o överrörlighet. Jag får inte i hop det där.

När jag opererade bort stora cystor, och livmodern ( början till cancer på livmodertappen) så sa jag till överläkaren om att jag fick stora ärr och han lovade sy ordentligt. Och det blev mycket fint gjort.

Nu är jag rädd att inte tas på allvar om det ska behövas sys akut vid ev. olycka. Hade varit skönt med ett kort eller att det stått i journalen.

Annons:
Chestnut
2011-09-20 12:19
#1

Absolut ska det utredas. Du kan ju ha EDS men det kanske händer att diagnosen stannar på HMS (beror på släkthistoria osv). Det är som du säger viktigt att det finns med i journalen vid olyckor och dyligt om inte annat.

Med vänliga hälsningar
Chess

pillerill
2011-09-23 23:10
#2

Tack för svaret.

Jag är nog dåligt påläst, trodde det var i stort sett samma sak. EDS och HMS. Synd att det inte finns något enkelt blodprov att ta eller dyligt.

Tror jag ska fråga min nya husläkare ( vi har flyttat till nytt län) men han verkar så barsk. :x

Chestnut
2011-09-24 09:22
#3

#2 EDS av hypermobilitetstypen och HMS är i princip samma sak. Men än sålänge ser diagnoskriterierna olika ut för sjukdomarna.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: