Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 4386 ggr
Chestnut
2011-09-18 16:02

Fotledsortoser mot stukning

Vad har ni på fotlederna mot stukningar?

Jag har dels mjuka "strumpor" med band utanpå som man snör runt. Hjälper sådär.

Men nu har jag fått en aircast till min högra fotled och guuud vad den är underbar! Jätteful men stabiliserar fullt ut. Skrattande Inget man tar till i första taget men det behövs till just höger foten.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-09-18 19:39
#1

För tillfället har jag ingenting, men har fotledsåttor och rejäla doningar med stålskenor liggandes till vintern.

Chestnut
2011-09-19 15:36
#2

#1 Funderar på de där stålskenorna. Får du skav av de?

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-09-19 22:46
#3

nopp, inget skav, men tyvärr mår inte skorna bra av dom, de blir helt förstörda.

Chestnut
2011-09-20 12:22
#4

#3 På vilket sätt blir skorna förstörda? Får inte ihop det riktigt Glad

Jag funderar på varför de skriver ut stålskenor istället för aircast som ju borde vara bättre och billigare?!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-09-20 14:13
#5

stålskenorna sliter sönder skorna.

Chestnut
2011-09-20 16:08
#6

#5 Det förstod jag, men vart på skorna är det stålskenorna sliter? Tänkte om det går att förebygga på något sätt Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-09-20 16:29
#7

nej, det går inte att förebygga. Det är ju på sidorna där de går ner i skorna. Skorna blir uttänjda, deformerade och senare söndernötta.

DesK
2011-09-25 19:37
#8

I många år hade jag stora problem med stukade vrister. Det enda som hjälpte var vila och hårt lindade bandage eller riktigt rejäla stödstrumpor. Numera är jag försiktig när jag går på olämnt underlag och ser till att ha bra skor.

Kanske kan träning och envishet avhjälpa en del av problemet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
2011-09-25 19:46
#9

#8 Jag tror på träning (ledd av sjukgymnast för oss överrörliga) absolut. Min fotled var mycket bättre när jag aktivt tränade. Tyvärr har det för min del gått så långt att träning inte kommer att tillföra så mycket. Den är för trasig.

Men det innebär ju att jag blir mera mån om att min andra fotled ska tränas för att inte hamna i samma situation!

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
2011-09-25 19:51
#10

Ja träning är ju ofta bra! Glad Jag är ju inte överrörlig, men jag förstår vad överrörlighet innebär.

Var rädd om din andra fotled!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2011-09-25 20:20
#11

Träning är extremt bra. Balansplatta och barfotagång har hjälpt mig mycket. Man tror inte att strumpor har så stor betydelse, men både dessa och framförallt skor är bovar.

Zofia89
2011-09-30 11:07
#12

Vet inte riktigt vad ni har för problem med era vrister men… mina är helt enkelt så "lösa" att jag stukar dem rejält om jag går okoncentrerad på lutande mark/stenar etc.

Använder idrottstejp för att lindra stukningarna (de viker sig inte helt dubbla när tejpet tar emot)…

Nu ska jag gå i 6mån hos fysio för att stärka ledbanden dom inte ens vet om dom sitter fast eller är hela =/ Dom tänker inte kolla något före efter 6mån och mina stukningar blir bara oftare hela tiden… 3-4ggr/vecka nu både svåra och lindrigare stukningar…

Kan inte lättrava med hästen mer heller för i varje steg jag ska ställa mig upp i stigbyglarna viker sig vristen dubbel =(

Har knäna opererade 2ggr/knä, axlarna hoppar urled lite nu och då, vristerna är i det här skicket och jag har kroniskt diskbråck både i nacken och korsryggen… Jag är 21 år gammal, jag ska inte va i det här skicket!!!

Men som redan i 11år säger läkarna att det inte är nåt fel på mig!!!

Zofia89
2011-09-30 11:16
#13

Glömde nämna att jag har en massa problem med inflammerade muskel- och senfästen oxå… Jag borde gå ner i vikt men genast jag rör på mig mer har jag inflammationer överallt och kan inte röra mig =(

Läkarna tycker allt detta är normalt och envisas med kortisonsprutor överallt hela tiden!!! Vet att kortison inte är något bra men vad kan man göra?!?!

Annons:
[Tassy]
2011-09-30 16:45
#14

Zofia, jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver om dina fotleder. Mina leder är också extremt glappa.

DesK
2011-09-30 16:52
#15

Zofia det där låter ju helt sanslöst att läkarna tycker att det är normalt att du ska ta en massa kortisonsprutor! Ännu värre med tanke på din ålder!  Om du orkar så försök att få tag på några alternativa läkarutlåtanden. Det kräver en hel del av dig, men du kanske har igen det på sikt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Zofia89
2011-10-02 20:50
#16

Ska kämpa allt jag kan =)

Upp till toppen
Annons: