Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 12099 ggr
Chestnut
2011-09-16 20:40

Förstoppning

"Slow transit" förstoppning är det ju tyvärr många med EDS/HMS som är drabbade av. Detta uppträder oftast på grund av att bindvävsstrukturen är glesare = den glatta muskelaturen klarar inte av att knåda tarmarna som hos en frisk.

Vad gör ni för att undvika förstoppning?

Hur häver ni en akut förstoppningsepisod? Har ni någon gång behövt söka vård till följd av att förstoppningen inte gått att lösa hemma?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
2011-09-16 20:52
#1

Ett allmänt tips är att äta torkad frukt eller kompott av torkad frukt, det brukar kunna sätta fart på magen. Många som har problem med hård mage dricker avkok av katrinplommon och det funkar rätt bra. Äkta surkål och andra mjölksyrade grönsaker kan också vara bra. Min yngsta dotter led av förstoppning som liten, men när jag tog bort vanlig homogeniserad mjölk och istället gav henne icke homogeniserad mjölk direkt från kon eller gasmmaldags mjölk, så upphörde problemet. Bara några tankar och idéer från mig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2011-09-16 22:56
#2

Väldigt bra tips där ifrån DesK Glad

Själv klarar jag inte fibrer, så jag sätter helt enkelt i mig müssli eller t.ex. massor av mango och banan, samt dricker mycket och framför allt: rör på mig. Det är jätteviktigt att inte vara stilla med en trög mage.

RuiXue
2011-09-16 23:57
#3

Jag dricker en massa när magen är trög.

Jennie


Chestnut
2011-09-17 08:51
#4

Jättebra tips! Glad

Eftersom jag själv ytterst sällan är förstoppad (sitter nu med eländet andra gången i hela mitt liv!) så har jag själv inte så mycket tips mer än att äter man morfin, kodein eller andra morfinderivat ska man absolut inte tillsätta mera fibrer då det kan orsaka totalstopp. Så bulkmedel då är inget man ska köpa på apoteket…

En "huskur" mamma kör med när det är stopp är att dricka pepsi max eller kaffe (svart) i lite större mängd och sen äta någon bit mjölkchoklad till. Det funkar nästan alltid för henne.

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
2011-09-17 09:21
#5

Banan som är gul eller bara lite prickig är stoppande, det är bara genommogen banan (helt brun) som är lösande. Vid känslig mage ska man vara mycket återhållsam med att tillsätta fibrer och bulkmedel!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Subluxan
2011-09-17 10:35
#6

Hela linfrön i "blööt" tex i fil, skapar en gelé som hjälper till att smörja tarmen och innehållet glider därmed genom tarmen lite lättare än vanligt. Det är bra att äta varje dag för att bibehålla jämna tömningar, så att säga…

Själv äter jag det med fil och flingor på morgonen men jag tar en hel dl linfrön.

Laktulos är också bra, men det blir på mig mer diarréattacker som min kropp tar väldigt mycket stryk av, men är det illa, så måste jag.

Man kan ta den varje dag i mindre doser till att börja med. Den är liksom linfrön inget som påverkar kroppens naturliga funktion, det är inte som laxermedel som kan "förstöra" den naturliga funktioenn i tarmen.

Annons:
hus-musen
2011-09-17 14:33
#7

#6 Du är medveten om att linfrö inte bör intas mer än max 2 msk om dagen för en vuxen människa? Linfrö innehåller blåsyra, vilket i längden kan leda till neruorlogiska skador.

Förstoppning är enkelt, drick vanlig mjölk! Är laktosintolerant så det botar all eventuell förstoppning.. Eller mjölkchoklad, kan inte äta det heller.
Och som #1 säger, torkad frukt som plommon osv kan sätta fart på magen även om jag aldrig märkt något sånt själv. Kan äta hur mycket som helst utan problem.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-09-17 15:41
#8

anledningen att jag rekommenderade fibrer och banan är för att jag som jag skrev, inte klarar det med min trasselmage utan att bli superlös. Glad Sen har Ches och jag ganska lika magar ibland problemmässigt, så det var därför.

RuiXue
2011-09-17 16:57
#9

Päron, plommon och torkad frukt har inte någon som helst verkan på mig hellerTungan ute

Jennie


Chestnut
2011-09-17 19:05
#10

#8 Precis, men äter man morfinpreparat dagligen kan det plötsligt bli väldigt tokigt, även för oss. Glad

ptja, funkar inget annat så kan man ju göra som jag fått göra nu. Två Dulcolax supp först och några timmar efteråt två till.

Inte det trevligaste direkt utan tvärtom väldigt smärtsamt men det hjälpte och hade det inte gjort det skulle jag fått åka in till akuten för lavemang eller annat otäckt som jag mer än gärna står över. Tyst Nu hoppas jag bara att det är igång så att jag slipper upprepa proceduren…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-09-17 19:11
#11

Just ja, jag brukar även massera magen, skadad efter att ha jobbat med gamlngar Cool Sen att ligga och vända sig ifrån sida till sida med jämna mellanrum ifall man har ohyggligt ont, som förstoppning ju kan ge.

Subluxan
2011-09-18 20:58
#12

#7: Näe, hade jag inte en aaaning om! Låter ju inte direkt bra med såna biverkningar! Jaha, då kanske jag ska hitta annat istället, får väl ta till några av de knep ni har. Usch, nu känns det inte bra att veta! Vad för neurologiska problem kan det orsaka?

Jag är ju lite sådär som Chestnut skriver, slow transit. Jag har liksom inte orkat kolla upp och läsa om saker de sista åren, minnet är helt utslaget vid utbrändhet. Jag har fått skriva upp enkla saker och ändå inte fattat vad jag skrivit när jag behövt det, så jag har knappt haft hjärnan med på jobbet….

Men nu, när jag hittat alla er härinne och jag börjar må bättre ska jag så ofta jag orkar, läsa och ta till mig info, för det behöver jag! Jag har nog bara "gillat läget" med allt vad edsen har med sig och inte orkat ta reda på hur det är, men nu ska det bli annat!

Men just det där slow transit; jag förmodar att det är vad jag brukar beskriva som "konstant nödig" i flera dagar? För sån är jag. Sen kan jag plötsligt gå från det, till att behövt gå på toa "för en minut sen", så blir det racerpoo med totalfull toa istället…..-Intresseklubben antecknar, men jag är inte blyg för att berätta, sån är jag, och hur ska man få veta om man inte frågar och får respons?

Sist jag hörde om fibrer och eds, var de inte riktigt på det klara med vilken typ av fibrer som var bra för edsmagar, om det var de vattenlösliga eller ej. Nån som har koll på det??

Kram på er alla som engagerar er i trådarna!

[Tassy]
2011-09-18 21:39
#13

#12 Äter man linfrön i måttliga mängder så kan det vara jättebra för magen, men överkonsumtion är som sagt inte att föredra. Glad

Haha, jo känner igen den där magen du beskriver Tungan ute

Annons:
Chestnut
2011-09-21 16:17
#14

Funderar på om jag vågar låta det gå så mycket längre här hemma. Inte skött sig ordentligt på 12 dagar nu och inte ens dulcolax biter längre. Har jätteont med…Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
2011-09-21 16:29
#15

Då tycker jag att du ska ta kontakt med din läkare! Krya på dig! Skickar en styrkekram till dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2011-09-21 19:58
#16

då är det läkare omedelbums säger jag med. Sköra förstoppade EDS-magar är inte att leka med!

RuiXue
2011-09-21 20:23
#17

Bums till läkare!

Jennie


Chestnut
2011-09-23 10:43
#18

Har inte fått tag i läkaren som ska ta över mig ännu men lyckas lösa det värsta hela tiden. Känns lite dumt att sätta sig på akuten med en förstoppning. Obestämd Såvida jag inte får såpass ont och blir allmänpåverkad så att man kan börja överväga ileus vill säga, men där är jag inte än.

Med vänliga hälsningar
Chess

Subluxan
2011-09-25 21:25
#19

#18: Ååå, stackare, jag hoppas verkligen det löser sig, 12 dagar i otakt är iiiinte bra, jag lider med dig! Nu är det 25/9 så du kanske har fått hjälp redan, eller?

Vad är "ileus"? Eller är det en felstavning som jag är för trögTungan ute för att fatta?

Subluxan
2011-09-25 21:35
#20

TIPS SOM FUNKAR BRA PÅ MIN MAGE:

Ofta är jag väldigt smärtpåverkad av denna sk-tmage och ffa gaserna…

Jag har märkt att om jag skippar vissa kolhydrater (bröd särskilt bakat på jäst, pasta etc) minskar oron i magen. Den är inte lika "bökig" då.

Ofta upplever jag att tarmarna jobbar så ojämnt att det känns som det gjorde när jag var gravid, alltså precis som om det sparkar lite här och där, ingen logik alls i tamrrörelserna.

Detta minskar kraftigt särskilt vid en rent vegetarisk diet. Visst, det är bullrigt, gasigt och mycket tömning första veckan, men sen, aaaaah, ljuvligt! Det är precis som om jag behöver rensa tarmen och sen är det bra. Tyvärr har jag inte sån ork nu att lägga ner tid på matlagning, så jag saknar den biten för magen.

Jag har varit på Österåsen på en kurs som varit i flera delar, jag har ALDRIG mått så bra i magen som där!!! Linser, bönor, grönsaker, soppor, örter och corn. Tyvärr saknas orken pga utbrändheten, kanske man kan få rut-avdrag Flörtom man anställer en kock????

Nån som har samma erfarenhet av kosten??

Annons:
hus-musen
2011-09-25 23:45
#21

#20 Jag äter inte pasta alls, inte ris, och ytterst sällan bröd. Får min mage att funka som den borde göra. Äter mycket protein och lite kolhydrater typ, då funkar magen som bäst och blir inte sådär bubblig och hemsk.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2011-09-26 07:18
#22

#20 Jodå, det löste sig ordentligt nu över helgen när jag minskade på oxy-tabletterna.

Jag vill aldrig mera vara förstoppad, usch vilket elände det måste vara för er som ofta är förstoppade! Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

rogart-63
2012-03-16 23:50
#23

Jag har varit akut förstoppad ett par gånger ,Satt i tre timmar innan min mamma ringde akuten fick klyx  .Nu Har jag en Klyx hemma utifall att .Har efter det kommit på att jordnöttssmör funkar bra ,

[Aquelegia]
2012-03-17 15:20
#24

Ingen aning om vad som funkar sitter med eländet i ur och skur, magen vill inte funka, om det har något med bindväven att göra eller något annat vet jag inte, inte tänkt på det faktiskt. Så svårt att veta vad som är "normalt".
Hela min släkt på mors sida har problem med magarna.

Äter numera med jämna mellanrum vilket hjälper lite för magen behöver inte hardcoreköra för varje enorma portion jag äter utan får lite att handskas med åt gången. Mycket pressade juicer som innehåller rotfrukter för fibrerna.

Razzora
2012-03-21 00:40
#25

Jag gör precis som  #7 husmusen, eftersom jag också är laktosintolerant så försöker jag att få i mig så mycket laktos jag bara pallar. Brukar ta några timmar i värsta fall sen så funkar allt igen som det ska.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

qawqaw
2012-11-24 09:52
#26

För mig räcker det att titta på ris, pasta, potatis eller bröd för att få magknip blåsmage och förstoppning. förr räkte det med 1 glas mjölk, sen gick jag över till linfrön som också slutade ge resultat. För precis 1 vecka sedan köpte jag magnesium tillskott för att bli mer harmonisk och få sova bättre och på bikpacksedeln står det att man kan bli lös i magen vid större intag. Nu har jag haft en underbar magvecka, jag öste i mig godis och potatis igår utan att bli förstoppad :D.

[Mamma-Mia-Marie]
2013-01-30 07:40
#27

vad många bra tips =) här använder jag lunelax granulat - phyllisfrön för att hålla en bra konsistens på avförningen dagligen - slippa både förstoppningar och diarré =)

Vilket jag har med en bland IBS i grunden förutom EDS

Att få en balans i maten med fibrer och vätska är viktigt…gott att äta på bovete eller quinoa kex är fikon marmelad =) naturlig sådan utan tillsatser - finns att köpa annars gör man egen!

Att se till att man har nog med vitaminer och mineraler…i kroppen är också viktigt som D-vitamin, magnesium, järn [b12] selen mm.

Annons:
qawqaw
2013-01-30 22:28
#28

Sedan jag började med magnesium så har jag aldrig förstoppning eller gasig uppsvälld mage och det är det enda som funkat för mig.

Fiaz
2013-09-24 11:07
#29

PM har en yoghurt som är fantastisk. Mycket bra.

Här är en direktlänk om någon vill köpa:

http://www.pm-international.com/shop/?action=product&p_id=25426&cid=203&TP=6188259&s_id=184

Man behöver beredaren oxå: http://www.pm-international.com/shop/?action=product&p_id=25427&cid=203&TP=6188259&s_id=184

Börja bara med 1 msk morgon och kväll och öka sen försiktigt till 1 dl.

Min son har haft trög mage sen födseln och vi har provat det mesta, läkare har gjort vad de kunnat. Efter 16 års kämpande fick höra talas om FitLines yoghurt och på vinst eller förlust provade vi OCH det blev VINST. Grabbens mage fungerar klockrent nu. 

Yoghurten håller flera dagar i kylen efter man tillrett den. Man blandar pulvret med valfri mjölk (helst lågpastoriserad, havre, soja el dyl.) i den speciella beredaren. Pulvret är laktosfritt. 

Värt att pröva.

Anterrabae
2013-09-28 17:19
#30

Lavemang, antingen med vattn eller kaffe funkar lösande. För känsliga magar tar man lite vätska, inte knö in en liter eller så. Ett par dl som får lösa förstoppningen. Annars är magnesium som redan nämnts bra, även kalium. Fibrer får man vara försiktig med, det retar. Även linfrö och loppfrögelet, det är också fibrer. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: