Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3163 ggr
Chestnut
9/16/11, 5:48 PM

GJHS - överrörlighet utan att vara sjuk

Det finns studier som pekar mot att uppåt 10-20 % av befolkningen är generellt överrörliga*. Men om var femte människa skulle vara övverrörlig och dålig som många med HMS och EDS är skulle det i närmsta var ett allvarligt folkhälsoproblem.

Så hur går det här ihop?

Jo, man kan vara överrörlig utan att ha ett överrörlighetssyndrom. Detta kallas på engelska för GJHS och dessa individer har alltså en generell överrörlighet utan smärta, luxationer, kärlproblem osv. De är helt enkelt överrörliga utan att märka av det i sin vardag. Givetvis kan någon med GJHS också få ryggskott, kanske få en knäskål ur led vid en traumatisk skada, bli benskör när de blir äldre osv precis som vem som helst. Men de har inte symptomfloran som vid ett syndrom.

Med andra ord, bara för att man kanske har ett visst antal poäng på Beighton skalan så behöver man inte vara sjuk. Utan tvärtom är det rätt normalt. Det är när det är i kombination med andra symptom som man börjar att prata om syndrom, till exempel HMS och EDS.

Detta är väldigt viktigt att komma ihåg.

*Dessa studier är dock ifrågasatta då det finns brister i metodiken.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
9/16/11, 6:32 PM
#1

Många barn är ju överrörliga också, och en högre andel kvinnor är mer flexibla på grund av hormonerna utan att ha en problematik på grund av sin överrörlighet. Glad

Chestnut
9/16/11, 6:37 PM
#2

#1 Precis, och det är dessa som sorteras in under GJHS.

Med vänliga hälsningar
Chess

Mona22
9/19/11, 8:27 PM
#3

Min man är väldigt överrörlig i sina fingrar (värre än mig) och händer men har inte ont av detGlad.

hus-musen
9/20/11, 4:15 PM
#4

Har funderat på det där.. jag är inte något extremt överrörlig, lite mer än normalt bara. 
Men hur kommer det sig att en del kan vara mycket mer rörliga, men inte känner smärtan jag får? Det måste ju slita på lederna ändå att kunna böja dem fel osv.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
9/20/11, 4:23 PM
#5

jag tror personligen att muskelmassan kan spela in, och hur påverkad den är av kollagenbristen. Överrörliga leder kan kanske mildras med stabilare muskler som tål mer stryk, medan kollagendefekta muskler lättare går sönder, inflammeras och smärtar. Kollagendefekter kan ju sätta sig olika hårt i kroppen, det är väl därför som vi ofta har någon specifik "krångelled", som ches med sina knän, jag med min axel och käke etc.

hus-musen
9/20/11, 4:45 PM
#6

Sant, kan mycket väl vara så, det blir inte inflammerat eftersom musklerna inte brister på samma sätt. Då klarar man nog mycket mer. Förslitningarna blir väl mildare helt enkelt.

Jag har ju höfterna som är värst, åtminstonde just nu. Och tummen som är som en kycklingvinge.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Upp till toppen
Annons: