Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2748 ggr
hus-musen
2011-09-12 11:42

Att ringa läkare..

Finns det något som heter samtalskontakt? Alltså en människa som ringer alla jobbiga samtal åt mig?

Blä, ringer sjuksköterskan på reumatologen, och blir en stammande förvirrad idiot.. Varför är det så svårt att bara ringa och säga det man ändå har tänkt säga, med stödstolpar på papper framför en?
Ska ju bara begära utredning för EDS/ HMS och inget konstigt, men ändå hyperventilerar, snubblar på orden och får inte fram hälften av vad jag vill.. Blir alldeles gråtmild oxå, som ett litet barn.

Usch, hur gör ni när ni ringer samtal? Gruvar er i dagar och timmar innan eller lyfter ni bara luren och ringer?

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
RuiXue
2011-09-12 12:38
#1

Jag är precis likadan! Jag har jättesvårt för att ringa till institutioner överhuvud taget. Oavsett om jag behöver ringa kundservice för min mobiloperatör eller läkare så blir jag till en förvirrad tokFoten i munnen Men med min Justin kan jag snacka i timmar och jag kan ringa en vän och snacka hur lätt som helst.

Jennie


hus-musen
2011-09-12 12:45
#2

Skönt att det finns någon som är lika hopplösGlad

Ja annars kan jag prata med vänner och så, men just när det gäller mig själv och ringa till sjukan eller liknande så är det jättejobbigt.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-09-12 15:41
#3

Jag är också likadan. Tyvärr blir man ju så skör när ingen tror på en/ vill hjälpa en ordentligt att hitta felen man bär på.

Jag vet bara om att man kan få hjälp om man har funktionshinder, och knappt ens då.

Jag gruvar mig i evigheter och puttar på allt in i det sista numera. De viktiga permanenta vårdkontakter jag har, sköter jag via email oftast.

hus-musen
2011-09-12 15:46
#4

#3 Jo det är ju så.. Man undrar ju över sig själv!

Fick iaf prata med sköterska nu, hon visste inte ens vad EDS eller HMS var för något. Läkaren ska ringa mig imorrn 08.45, så då ska jag försöka vara tillräckligt vaken för att föra ett samtal.. Blir spännande.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-09-12 15:47
#5

Håller tummar och tassar!

Själv brukar jag stressa så jag hackar tänderna och får frossa till slut.

hus-musen
2011-09-12 15:50
#6

Jo det är väl lite så här med.. Pulsen dunkar, jag mår illa och hyperventilerar. Telefonfobi? Kanske lite Obestämd

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
2011-09-12 15:51
#7

det verkar lurt Tungan ute

Subluxan
2011-09-12 16:36
#8

Ett tips, kanske…

Hej fia-lotta! Jag förstår att det hät är jobbigt, jag var så förr jag med. Nu är jag väl lite mer luttrad, men en grej jag började göra var att "härma" mig själv som jag är på jobbet. Jag sitter vid en dator och tar emot elefonsamtal från kunder hela dagarna (nu är jag ju sjukskriven, men annars) så jag plockade på mig jobbrollen till slut även för privat bruk. Tro det elller ej, men det funkar för mig i alla fall! Naturligtvis beror det på vilken personlighet man har, var man är i värkcykeln, vilket bemötande man fått vid sjukvårdskontakter tidigare, etc, men det kan vara värt att prova.

Jag brukar hjälpa andra (innan jag gick in iväggen) med såna samtal, för det är som du säger, man klarar det inte alltid när det gäller en själv. Därför är det kanske enklare att hjälpa andra. Har du någon kuratorskontakt eller dylikt? Annars kanske du har mkt god relation med någon närstående som skulle lämpa sig att ringa åt dig? Fundera om du har nåon som är duktig på konversationer, annat än privata så att säga. Eller gör som jag, testa att ta på dig jobbansiktet/rösten när du ringer. Det värsta som kan hnda är inte halshuggning i alla fall, eller hur?

Fast jag veet, inte så kul att få sånt i halsen när man inte orkar rodda i allt själv, jag tänkte bara komma med lite tips, så jag hoppas det var något att ha. Men jag förstår dig, särskilt tufft är det eftersom det handlar om din framtid; det besöket är liksom en hörnsten i ditt liv som avgör mycket. Jag håller tummarna för dig, Hus-musen! När ska du dit?

hus-musen
2011-09-12 17:42
#9

#8 Sant, jag har ju själv jobbat med kundservice i några år, jag borde ju kunna göra som på jobbet. Distansera mig själv som person och föra ett logiskt samtal.
Att det ska vara så svårt! Jag vet ju hur man gör innerst inne!Glad
Så du har helt rätt, det gäller bara att plocka fram det och få det att fungera.

Har ingen kuratorskontakt eller något, annars hade det varit bra.. Inga anhöriga heller i närheten mer än min sambo, och han är inte den som pratar särskilt mycket alls. Men jag ska tänka på det, har en vän som är bra på att prata (när det inte gäller henne själv) som kanske kan tänka sig och ringa. Det hjälper om man är två, så får jag lite stöd och hon kan hoppa in och förklara när mina ord tryter.

Egentligen har jag ett möte först 25 oktober, har varit utan kontakt sen i maj tror jag för läkaren ville se hur mina provsvar utvecklas under sommaren. Och de har såklart inte utvecklats eftersom jag inte har reumatism. Har ledsnat på att det hela tiden skjuts fram, skulle ha haft möte om provsvaren i augusti men det vart inte så.
Får ju ingen utredning om EDS/HMS, men imorrn klockan 08.45 ska jag minsann få det! Det har jag bestämt, vet bara inte riktigt hur ännu. Annars byter jag läkare, verkar inte finnas mycket annat att göra.

Men tack för allt stöd! Det värmer!!Glad

Qui dormit, non peccat

 


Subluxan
2011-09-12 17:59
#10

Åååh, jag håller tummarna för dig!!!

Är det reumatolog på ditt närmaste sjukhus du ska träffa?

Gå ut på nätet och sök efter privatpraktisernade sjukgymnaster/läkare i din närhet, som du kanske kan kontakta för att kolla om någon av dem har kunskap om eds eller just överrörlighet iaf? Har de lite koll på det, har de kanske etablerat kontakt med kollegor som kan lite mer. Klen tröst, särskilt jag som klagat så på okunskapen häruppe i norrland.

Visst hör du till 08-trakten?

Gå in på edsföreningens hemsida (och bli medlem), då får du tillgång till mycket bra info/kontakter och jag vet att den nyss avgångna ordförnaden jobbar på Karolinska och faktiskt har doktorerat och skrivt många avhandlignar kring eds. Hon vet nog var du kan vända dig, hon är definitivt kompetent och har kontakter!

Om du sak till reumatologen imorgon: SKRIV STOLPAR OCH STÖDPUNKTER PÅ SÅNT DU VILL PÅPEKA, VISA ELLER FRÅGA DEM OM!!

Man glömmer så lätt, och när man går därifrån snurrar det och så poppar de upp SEN, sakerna du ville ta med dem…

Lycka till, och skriv gärna och berätta hur det gick!

Kram kram

hus-musen
2011-09-12 18:30
#11

#10 Japps läkaren är reumatolog på Karolinska i Huddinge, så hon borde ha lite koll tycker jag. Men sjuksköterskan på samma ställe hade det inte, så man undrar ju! Annars vet jag att det ska finnas en bra kille på Karolinska i Solna, men man ska ju ta sig dit oxå. Världens köer utan remiss. Så det bästa vore ju remiss såklart.

Jo jag hör till 08-området, ska försöka ta kontakt med henne! Vet du vad hon heter?
Jag har registrerat mig som medlem nu på edsförbundet, så kanske jag kan ta mig vidare därifrån annars.

Qui dormit, non peccat

 


Mitralis
2011-09-12 18:35
#12

Jag brukar gruva mej jättemycket för att ringa och när jag sedan gör det så babblar jag osammanhängande om saker som inte har med nånting att göraSkäms men jag brukar lyckas få en tid till slut i alla fall.



Chestnut
2011-09-17 08:59
#13

Nu senast när jag skulle prata i telefonen med min urolog hade jag förberett mig till tusen med en kom-ihåg lista som jag virade runt mobilen helt enkelt.

Tyvärr när han väl behagade att ringa (ytterst sällan som läkare ringer när de ska!) stod jag mitt ute i ösregnet, trött och grinig med bråttom till bussen så lappen regnade bort fort och jag hade inte ork att ta upp allt jag borde ha tagit upp.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-09-17 16:13
#14

#13 Fy vad trist Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: