Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 3118 ggr
[Tassy]
9/11/11, 4:16 PM

Artros?

Sitter här och grubblar över om jag börjar få artrosbesvär. Har en tumme som nu knappt går att använda längre, den är stel, öm och knakar/knarrar. Det känns tydligt att det är precis i leden smärtan sitter.

Samma sak med min käke som har luxerat ett otal gånger och subluxat än mer, den knakar och knastrar så folk reagerar när jag äter. Ont gör det också förstås.

Då jag vet att vi EDSare är benägna att få artros tidigt så började jag fundera, samt att båda mina föräldrar har just artros och reumatism. Allt som allt har jag 15 reumatiker spritt i den närmsta släkten.

Annons:
Chestnut
9/11/11, 4:36 PM
#1

Ptja… Enda sättet att få veta är ju att pallra sig iväg till läkaren. Tycker att tummen låter konstig, kanske dags att låta arbetsterapeut eller läkare titta p åden? Är ju dumt att låta det gå längre och bli värre än nödvändigt.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
9/11/11, 8:20 PM
#2

Jo, jag får väl masa mig iväg så småningom.

hus-musen
9/12/11, 9:34 AM
#3

Jo hoppa iväg till farbror doktorn, inte alls omöjligt att det är artros på gång.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
9/12/11, 3:37 PM
#4

Jag får ta och boka en tid och kolla upp det.

mongu
10/8/11, 7:53 PM
#5

Det är vanligt att arthros sätter sig i tumbasen. Men mitt råd är att ta kontakt med arbetsterapeut för dom är duktiga på händer, bl.a.

Själv har jag varit för min tumme och hand och fått orthoser för både dag och natt.

Har också fått kortisonspruta vid tummens böjsena men nu börjar eländet om igen så ev. blir det en operation.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
10/8/11, 8:02 PM
#6

Tumbasen har repat sig nu tack och lov, jag gissar att det var någon inflammation som satt lite knepigt och därför blev långdragen. Däremot är käken ett hopplöst kapitel som bara blir värre, så jag ska försöka få remiss för den, blev rekommenderad en bettfysiolog som tydligen ska vara bekant med EDS. Glad

#5 Ush, operation är min stora fasa, hoppas att min käke inte behöver så drastiska åtgärder.

Annons:
Mona22
10/26/11, 10:26 AM
#7

jag har artros i käken och fingrarna så det är likabra att du kikar upp det, och har du dessutom så många i släkten med samma så är det bara boka tid direkt.

Upp till toppen
Annons: