Annons:
Etikettmyndigheter-sjukvårdsorganisation
Läst 4453 ggr
Chestnut
2011-09-10 09:52

Tips för sjukhusvistelse, hur man överlever

Tänkte att i denna tråd kunde vi samla lite småtips på hur man inte blir helt uttråkad av att ligga på sjukhus. Är man jättedålig så orkar man givetvis inte så mycket men är man lite piggare blir det fort långtråkigt.

Så fram med era bästa tips nu!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-09-10 15:35
#1

böcker, nintendo dc!

Chestnut
2011-09-10 16:30
#2

Om man gillar dokusåpor är det bara att observera personalen på avdelningen. Intriger finns överallt! Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-09-10 16:52
#3

ush, haha!

Chestnut
2011-09-11 09:37
#4

Sen är mobilen på de avdelningar det är tillåtet toppen Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-09-11 15:52
#5

japp Glad sen brukar det väl finnas tv att slöglo på också? och så kan man ha rullstolarace i korridorerna Tungan ute

hus-musen
2011-09-12 09:37
#6

Bärbar dator med internet fixar ju det mesta ;) Man kan både hålla sig uppdaterad om man orkar samt titta på film eller något om man känner för det. Eller lägga patiens, underskattat nöje!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
2011-09-12 15:38
#7

japp! Jag har patiens i mobilen också, flitigt använt på akuten kan jag lova Tungan ute kan ju ha mobilen i flygplansläge så stör den ingen.

Subluxan
2011-09-12 18:02
#8

LÖSA KORSORD är mycket skönt, tiden går och huvudet får lite att göra (om man nu klarar att hålla upp penna och tidning…)Skrattande. Ett av triumfkorten då, brukar vara när jag inser att ett ord är fel oh jag får byta ut flera andra ord också, liksom söla upp knuten…Då går tiden fortare!

Mitralis
2011-09-12 18:33
#9

Vilka bra tips ni kommer med Glad
Jag tror att jag ska försöka lära mej att virka amigurumisar. Det måste ju vara en ganska bra sysselsättning. Quick knit är perfekt om man inte orkar tänka så mycket. Fina halsdukar blir det också Glad



hus-musen
2011-09-12 18:38
#10

#9 Att virka är jättekul! Har precis fått "handikappanpassade" virknålar av mamma med tjockt skaft, så jag slipper få så ont i fingrarna. Brukar virka små figurer och håller på med en filt i mormorsrutor. Men den har hamnat på is nu ett tag.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-09-12 20:24
#11

Åh, jag är helt hopplös på att sticka och virka Tungan ute

sudoku för den som behöver ännu mer hjärngympa.

Fridaybrew
2011-09-13 18:37
#12

Mitt bästa tips är att sova på dagarna och vara vaken på nätterna. Helt pötsligt är man ensam vaken och kan enkelt få VIP behandling lol. Personalen brukar kunna snacka lite iom att de är inte alls lika stressade som på dagen.

Det är ju inte skoj att höra alla ljud på dagarna heller så det är lugnt och skönt på nätterna. Dock är det lite knepigt med måltiderna men man kan ju vakna till en timme och käka sen slagga igen.

Laptop fulladdad med film och tvserier och musik. Headset för att låsa ute andra ljud.

Jag brukar ta ner väggklockan som tickar och lägger ut den i korridoren.

Sen om jag har eget rum så mörklägger jag rummet helt för jag ogillar ljus, plus skönare att se film i mörker.

Godis läsk och tidningar =)

Sen skönt att mobilutveckingen har gått fort fram att det är som en dator med massa roligt på.

/Fridaybrew

[Tassy]
2011-09-13 19:16
#13

Här har vi en veteran med massor av bra tips ser jag Tungan ute toppen!

Annons:
Subluxan
2011-09-13 22:59
#14

#10: Vilket tålamod! Jag har sett lite av liknande skapelser; "svärdottern" (önskar att hon blir det "på riktigt" med!) tovar, allt möjligt och omöjligt! Helt otroligt fina grejer! Det är allt från små söta nallar som är "lagade", till djur och tårtor, sååå fina! Hur länge har du pysslat med sånt? Jag förmodar att det bor en liten konstnär i dig också…

#12: Jag blir lite avis och imponerad! Dels för att du lyckas sova på dagen, jag kan inte ens sova en hel natt på sjukhus utan att vara mer vaken än sovandes. Hur gör du? Är du en sån som jag vill vara; kan somna var och när som helst? Skulle aldrig kunna sova på dagen, min hjärna är fullt upptagen med att "vara beredd" på att läkare/sköterskor sticker in huvudet. På tal om det, ska inte prata om hur lättstörd jag är på natten i en sjukhussäng, precis som jag nyss sa, jag ligger redo att vara vaken om de tittar in…

Som sagt, jag avundas dig din förmåga att komma till ro, men jag tycker synd om dig för att du verkar ha tillbringat mer än någon natt på sjukhus. Hoppas du mår bättre nu!

hus-musen
2011-09-14 11:08
#15

#14 Har pysslat av och till i många år, men började väl lite mer för kanske 4 år sedan. Höll på och gjorde pärldjur då oxå, men det är ju lite opraktiskt att ta med sig när man ska någonstans!
Började eftersom jag var arbetslös och mycket uttråkad, virkningen gjorde att jag hade något att pyssla med på dagarna.

Haha en liten konstnär kanske, en verkligt rastlös sådanGlad Är imponerad av dem som kan sitta still länge och pyssla, jag kan bara göra det när jag gör något mer samtidigt som ser på tv eller datorn.

Qui dormit, non peccat

 


pillerill
2011-09-18 15:19
#16

När jag låg inne på sjukhus så hade jag skissblock och färgpennor med mig. Sedan ritade jag upp min drömträdgård. Kul att kunna planera frammåt och drömma lite. Sedan satte jag upp teckningarna med tejp på dörrens insida vid fotändan. Fin utsikt. ;)

Mezzzanina
2011-09-24 03:32
#17

När jag låg länge länge på sjukhus så hade jag köpt en liten låda från Panduro som innehöll saker man kan göra sina egna pärlringar.Det var ståltråd och pärlor och bruksanvisning med.Det var riktigt kul!Sedan köpte jag sådana där bilder med plysh på som man kan färglägga olika fällt på.Det var så där lagom pyssligt när man mådde lite si och så.

DesK
2011-09-25 19:43
#18

Jag hade en kompis som ofta tvingades vara på sjukhus. Han hade alltid med sig, stickning, virkning eller broderi. Dessa gav han sedan bort till jul och födelsedagar och ni anar inte hur populärt det var! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

mayolica
2013-03-16 21:27
#19

Lyssna på radio

Läsa böcker och tidningar

skriva

meditera , göra  avslappningsövningar,  mindfulness  mm.

~ mayolica ~

qawqaw
2013-03-17 15:22
#20

Jag har senaste året varit inlagd 3 gånger på en avd som varken hade tv på rummet och man blev nattad kl 19:30. Ingen radio och inget biblotek så då vart det bärbar dator som räddade mig. Nu kom jag hem i torsdags från att legat inne sedan tisdagen på en nybyggd avd med 37tums plattis på rummet, men jag orkade verkligen inget annat än att sov vilket jag typ aldrig fick för dom var inne och frågade duma frågor stup i ett. Jag hade dock laddat upp med bl.a korsord sen hade jag candy crush i mobilen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: