Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 4715 ggr
Subluxan
8/31/11, 7:51 PM

Tips vid "väderleder", -nån??

Så var det dags igen! Har mått hyfsat ett tag men trots värk- och sömntabletterna vaknade jag av en värkande nacke inatt. Kändes som om jag somnat med nacken i 45 graders vinkel och legat stilla så i timmar. Hela jag värkte när det var dags att kliva upp, hela jag. Och naturligtvis- det var superfult väder.. Mörkgrått, blåsigt, regn och åska senare. När jag är såhär vet jag inte var jag ska ta vägen, allt värker, både leder och mjukdelar. Tradolan, citodon, ipren, tramadol, name it jag har provat allt. Citodonen är som en del av mig numera tyvärr… Önskar det fanns en värmefilt som omsluter mig totalt utan att klimakteriekossan i mig vaknar; slippa svett- och värmeattacker som inte känns sköna, att inte behöva kasta av mig allt i panik för att i nästa sekund bli mer öm av "kylan" mot min kropp. Värmen är underbar, kaminen rullar på i 25 c när jag är såhär, men kossan i mig…huuua! Är det någon som har bra tips och råd?? Vi ska bygga bastu just för detta, men innan det är gjort hinner jag med många tunga värkdagar…

Riskuddar, varmvattenflaskor, lager på lager, filtar etc…Något annat som borde funka, tro? Jag väntar gärna på bra tips!

Annons:
Shawy
9/1/11, 4:25 PM
#1

Tänkte på avlastning. Vilar du (avlastande= på rygg med kuddar som stöttar kroppen) något under dagen?

Själv måste jag vara jättenoga med att vila på rygg med kudde under knäna och längs sidorna av benen och en bakom fötterna och en under huvudet. Jag vilar flera ggr under dagen och mycket i förebyggandet. Slarvar jag så slår värken på det högsta.

Har nyss köpt tempurmadrass och kudde och sovit nu i 3 dagar och det är nog det bästa köpet jag någonsin gjort. Ligger du på en avlastningsmadrass? Min kropp kommer nu få avlastas och vila riktigt under natten än om jag skulle sova på en vanlig madrass. Nu har jag även lagt mina dagliga vilor på tempuren, istället som soffan tidigare. Jag hoppas verkligen och tror ändå att jag kommer att må lite bättre av det här.

Jag mår mycket sämre vintertid när det är kallt, mår bäst på sommaren. Det är tufft med all denna värk. Men jag blir mycket mycket sämre om jag inte är noga med vila/avlastning.

hus-musen
9/1/11, 6:45 PM
#2

Nu när du skriver påminns jag om mina fingrar.. De har ömmat och värkt som en förkänning av vintern och här har det regnat och åskat.

Värme hjälper, och att röra på sig till en viss del. Kanske sätta sig i duschen en sväng?

Qui dormit, non peccat

 


hindul
9/4/11, 10:14 PM
#3

Jag är väldigt, väldigt glad för min "bäddvärme". En stor värmedyna, 150x80 cm, som man bäddar in under lakanet i sängen. Den blir inte lika varm som en liten värmedyna, men det behövs inte heller eftersom man har täcke på sig ovanpå.

Den slår jag gärna på en stund på morgonen, innan jag går upp. Och gärna en stund INNAN jag lägger mig på kvällen - då får man krypa ner i en uppvärmd säng! Vissa dåligt-väder-ont-dagar kan jag krypa ner under täcket med bäddvärmen påslagen en stund.
Med den blir man omgiven av värme, inte bara uppvärmd på en liten del av kroppen.

Denna värmedyna har en inbyggd timer, ifall man skulle somna med den påslagen.

Subluxan
9/6/11, 10:29 PM
#4

Tack allihop, ni har alla påmint och tipsat!

Svar #1: Avlastar gör jag, fast inte så noga som du, borde nog pallra uppmed kuddar runt mig, det fick jag jämt göra från början av mitt "akuta" insjuknande. Jag har en cylinderformad kudde att ha under knäna, och nacken är jättekänslig för fel läge, så där är jag noga. Men fötterna, där skulle jag behöva agera nu på en gång, bara att ligga ner gör att leden hamnar fel, för att inte tala om täcket när det ligger emot fotleden…

Tempurmadrass; jag fick för några år sedan en madrass av min sjukgymnast, den är motsvarande tempur och jag klarar mig INTE utan den, oavsett om det är husvagnsresa eller besök hos avlägsen släkting; är den inte med, känns det som jag legat direkt på golvet eller nåt…

#2; duschen är som en gudagåva på morgonen!

#3; Värmedyna låter underbart! var har du köpt den och till vilket pris??

Jag inser att jag slarvat med all denna egenvård, särskilt under utmattningsdepressionens första år. Nu går det i vågor…Har jag handlat eller besökt någon, blir jag utbränd en dag eller två. Du brukar jag behöva sova och ligga länge. På morgonen kvar i sängen som är höj- och sänkbar (tack gode gud för den!) men det är precis som om jag blir ihopklämd om jag ligger för länge, får ont av det med. Nån som känner igen sig i det??

Sen blir det mycket på soffan, kanske ska lägga mer tid på avlastning i sängen istället med rätt madrass.

Mer input tas tacksamt emot, oavsett vad det är! Nej, nu ska jag gå och borsta tändrna etc och stoppa i mig dessa fantastiska insomningstabletter jag behöver för att . NattinattiGlad

hus-musen
9/6/11, 11:17 PM
#5

#3 Den där värmedynan, vart har du hittat den? Fick en värmefilt av min söta sambo i vintras, den är uuuunderbar! Men en värmedyna lät bra.

#4 Precis sådär blir jag oxå, liksom komprimerad i kroppen när jag ligger ner för länge. Som en konstig låsning kombinerad med kramp! Då vet man att det är dax att kliva upp och sätta sig i duschen.Glad

Qui dormit, non peccat

 


hindul
9/9/11, 12:23 PM
#6

Min första bäddvärmare köptes på Åhlens, tror jag det var. På den började det plötsligt lukta bränt och blev väldigt hett där sladden är inkopplad i själva värmedynan - el är verkligen inget att leka med…

Den jag har nu, köpte jag på Ö o B. Billigare, ca 350 kr tror jag den kostade. Annars ligger priset på ca 450 - 500 kr.

Den finns att köpa lite varstans på, ellos.se t ex. Eller på varsam, som är en butik med bl a  väldigt många, praktiska ergonomiska redskap. Butiken finns i Örebro och Stockholm, men också som postorder.

På båda dessa länkade sidor, finns både bäddvärmaren och värmefiltar, som man lägger över sig som ett täcke. Värmefilten har jag aldrig provat, men jag är väldigt nöjd med bäddvärmaren, dels därför att jag ofta vill ha värme mot ryggen men också för att den ligger på sin plats, man behöver inte hantera den/hålla på att vika ihop, lägga undan, plocka fram… den finns alltid till hands men tar ingen plats.

Annons:
Chestnut
9/9/11, 4:29 PM
#7

Vad många bra tips i denna tråd! Jag brukar ägna morgonen framför braskaminen med luckan öppen och full eldning innan kroppen kommer igång. Är inte mycket för bastu och liknande men det här fungerar bra!

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
9/9/11, 4:30 PM
#8

#7 Braskamin.. drömmer*

Bastu är jag inte så förtjust i, tycker det är svårt att andas. Men å andra sidan så behöver man ju inte ha det tokvarmt egentligen.

Qui dormit, non peccat

 


DesK
9/12/11, 2:17 PM
#9

Ett litet tips är att sy sig en långsmal ris- eller vetekudde. Denna värmer man sen tillsammans med ett glas vatten i micron cirka 3 minuter. Jätteskön att lägga på värkande leder, kalla fötter eller händer Glad Tidigare hade jag en sån där värmemadrass och den var helt underbar, men numera bor jag tillsammans med en isbjörn, som jag får värma mig mot när jag fryser Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
9/12/11, 3:44 PM
#10

#9 Åh just ja, en sån rispåse har ju jag liggandes! Tack för påminnelsen Tungan ute

Upp till toppen
Annons: