Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 7543 ggr
Chestnut
2011-08-22 10:09

Hur få snyggare ärr?

Har era läkare använt något knep för att få snyggare ärr? Har slutresultatet blivit bättre?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-08-22 14:38
#1

Jag fick ett hyffsat ärr när jag blev sydd med stygn som sitter på insidan så att kroppen absorberar tråden själv. Dessvärre kunde min kropp inte ta hand om tråden. Obestämd

[Mamuten]
2011-08-24 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det skulle jag också vilja veta. Har ett operationsärr på handleden och det blev jättefult och brett. Fick göra om det gratis men nu blev det ännu värre och denna gång så blev det komplikationer och trådarna vandrade och blev infekterade. Skulle vilja göra om det men jag vågar inte ringa dit igen. Någon som har ett tips?

hus-musen
2011-08-25 17:32
#3

man kan ju bleka ärr, kanske är ett bättre alternativ än att göra om alltihopa?

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2011-08-26 15:44
#4

Själv tycker jag att det som blivit snyggast är det som är sytt med vanliga suturer som fått sitta lite längre och relativt tätt. Har problem med intracutana (resorberbar tråd), de löser inte upp sig som de ska.

#3 Det där med att bleka ärr är jag nyfiken på, vet du om det finns någon risk att det kan förvärra det hela?

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2011-08-26 16:05
#5

#4 Är inte extremt insatt i ärrblekning, men det beror mycket på vart ärret sitter, hur djupt och hur bra läkning man själv har som person. Samt vart man gör det såklart, finns olika sorters behandlingar.

Det värsta som kan hända är att ingenting alls händer med de nya blekningsmetoderna, utan man har kvar ärret som det var. Men om man tittar på laser så kan ju en felbehandling leda till hudskador, vet dock inte hur vanligt det är.. man hör ju inte så mycket om sånt.

Qui dormit, non peccat

 


Mitralis
2011-09-12 18:39
#6

Följer tråden med stort intresse. Själv så kommer jag att få ett ärr rakt över bröstet när jag opererar hjärtat så jag försöker läsa på lite hur jag ska få det att synas mindre.



Annons:
[Tassy]
2011-09-12 20:21
#7

åh, är det dags snart, eller är det ännu ovisst när det blir av, Mitralis?

Mitralis
2011-09-12 20:32
#8

#7 Jag har skickat ett mail för någon timme sedan där jag frågade hur det blir med allt.
Den 19 april så sa dom att det skulle bli före sommaren. Sedan så skulle jag bara göra lite tester. Sist så var jag upp den 19 augusti och gjorde en undersökning via matstrupen. Det ska vara den sista undersökningen sa dom då. Jag hoppas att dom ringer och berättar snart så att man kan planera lite bättre Glad



[Tassy]
2011-09-12 20:35
#9

Åh, då är det nervöst nu förstår jag? Ovisshet tycker iallafall jag är sjukt jobbigt.

Är det en operation som du ser mycket fram emot, eller känns det mest jobbigt för dig? Det var ett tag sedan jag läste om din histora, berätta gärna igen Glad

Mitralis
2011-09-12 20:46
#10

Ovissheten är värre än operationen tycker jag. Själva operationen har jag inge bekymmer med för den vet jag kommer att gå bra. Först söver dom mej och gör det dom ska och sedan så väcker dom mej Glad
Det är det onda efteråt som gör mej lite nervös. Jag kommer att ha sjukt ont i säkert 3 veckor och sedan så blir det i alla fall bara bättre och bättre. Efter 2-3 månader så är jag bättre än nu igen. Problemet är att jag är både arbetslös och barnlös så då blir det lite trixigare.
Jag blev arbetslös i november och då sökte jag jobb fram till april när han sa att jag skulle opereras före sommaren. Nu så har jag snart stämplat ut eftersom jag väntat med att söka jobb. Känns ju inte så meningsfullt att söka jobb och så hinner man inte jobba innan man blir sjukskriven 3 månader. Det är nog inte så många som är sugen på att anställa en sån person.
Om det går att laga hjärtklaffen med plastikkirurgi så slipper jag äta blodförtunnande och så vidare och då blir det inte några problem med barnbiten. Om det blir en mekanisk klaff så blir det lite lurigare. Dom ska titta på lite bilder nu och försöka se hur dom tror att det blir. Det kan bli så att dom vill att vi försöker skaffa barn nu före operationen. Och det blir ju lite besvärligt utan jobb för vi har tömt alla reservkonton nu.

Men det blir nog bra till slut. Hoppas att jag får ett snyggt ärr i alla fall så att jag slipper ha polotröja resten av livet Skrattande



RuiXue
2011-09-12 22:06
#11

Jag har ett flertal vänner som genomgått hjärtoperationer (LDS och Marfan vänner) och deras ärr syns inte nödvändigtvis så mycketGlad Min hjärtevän Justin har genomgått 3 hjärtoperationer varav 2 "vanliga" och en där de gick genom ryggen. Han säger ärren ger lite karaktär, lite som att vissa har tatueringar så har han sina ärrFlört

Ärr bleknar med tiden, ett par av mina vänner har bara ett ljust streck efter sina hjärtoperationerGlad Det går knappt att se ens.

Jennie


Fridaybrew
2011-09-13 09:38
#12

Har ett operationsärr på magen som är 25-30 cm långt från under naveln upp till mellangärdet. Det är helnice inget jag ens funderar på, den var naturligtvis mer synlig de första året eller par (minns inte då jag inte riktigt brydde mig). Men efter ett tag så får det mer eller mindre samma ton som resten av huden.

Mitt ärr har tänjt sig då magen är något man rör på och stretchas när man rör sig och andas så ärret är typ 2 cm bred på det bredaste stället.

Keanu Reeves (Matrix filmerna bla) har ett liknande ärr faktiskt som jag har många av er kanske inte känner till det men man ser ärret om man vet vad man tittar efter (för troligen har de flesta missat det)

Googla Keanu reeves scar o välj bilder så ser man.
här är en länk annars:
http://www.whoaisnotme.net/articles/images/tem9309nak.jpg

Klarar han sig med det feta ärret (som man ändå inte inte direkt tänkt på) så kanske det känns lättare och bättre för någon annan iaf =)

Så låt tiden ha sin gång och bli vän med dina ärr.

Man ska inte låta sina ärr definiera vem man är, utan man ska äga sina ärr och definiera dom =)

/Fridaybrew

Ladydragon
2011-09-13 16:02
#13

2# tycker det där ser lite ut som ett Keloid ärr

tror jag själv har det problemet speciellt med mina ärr på armarna har problem med självskadebeteende och mina ärr oavsett hur gamla dom är är röda stora utdragna och buckliga

har oxå problem med självupplösande tråd kroppen vägrar att lösa upp den utan man får plocka bort stygnen har bland annat blivit sydd 2 gånger i munnen med såna stygn efter cirka 6 veckor så kunde man dra loss en stor härva utav stygn och inte ett enda utav dom hade löst upp som dom skulle Obestämd tandkiurgen va rätt förvånad

Annons:
Chestnut
2011-09-14 07:59
#14

#12 Härlig inställning! (det ärret hade jag missat helt i filmerna faktiskt…)

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2011-09-17 08:56
#15

Vi är tydligen några stycken som alltså har problem med den här tråden som kroppen ska ta upp själv. Obestämd En ortoped jag träffade för ett tg sedan hade som teori att detta beror på bindvävsstrukturen helt enkelt, att den är för gles och därmed inte kan "suga åt sig" tråden. (Han gav en betydligt mera komplicerad förklaring som jag tyvärr inte kan återge ordagrant men enkelt förklarat menade han så).

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
2011-10-26 22:34
#16

En fråga till er som har besvär med era ärr. Hur gamla är dom? För det tar ganska lång tid för kroppen att läka ärren. Man kan inte räkna med fina ärr förrän efter nåt år kanske ännu längre tid.

Sen beror det mycket på hur man sköter om det, skyddar för sol osv. Ett råd som en sjukgymnast gav var att man ska röra vid sina är gärna massera på dom. Rätt eller fel vet jag faktiskt inte.

Men jag kan tänka mig att det kan ha en psykologisk läkning genom beröring.

Sen är väl många med just EDS som har problem med ärrbildning eller?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
2011-10-26 23:10
#17

De flesta av mina ärr har ett par år på nacken nu men ser inte bra ut. Det som kommer från maj i år vågar jag inte uttala mig om än…

#16 Stämmer bra att många har problem med ärrbildning.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2011-10-26 23:19
#18

Vad får ni ärr av? Minsta lilla rivsår eller krävs det mer?

Jag har aldrig gjort någon operation eller liknande, och jag har aldrig skadat mig allvarligt. Mao har jag inga ärr alls nästan, och de få ärr jag har är pyttesmå efter rivsår och sånt.  De enda som syns tydligt är från när jag var 3-4 år och slog hakan 2 gånger, samt ett på sidan av knäet som oxå är iaf minst 12 år gammalt och alldeles vitt nu mer.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2011-10-27 12:51
#19

Jo, jag får ärr utav skråmor mer eller mindre. Mina ärr blir (vad jag hittils erfarat) fina, men väldigt tunna och sköra ibland.

RuiXue
2011-10-28 18:59
#20

Jag har till och med ett ärr utav myggmedel. Och brukar få papperstunna, cigarettbränn märkes liknande ärr utav inåtväxta hår ibland. Har fortfarande ärr ifrån papercuts jag fick för snart 1 år sedan. Har även ett ärr på hakan ifrån ett fall när jag var typ 1 år.

Några operationsärr har jag inte, än i alla fall.

Jennie


Annons:
[littlecat]1
2011-11-05 11:01
#21

Har ett ärr som täcker hela axeln + ett stort ärr i huvudet som det inte växer hår på.. Har lärt mig leva med det och kommer troligtvis inte göra något operation.

Upp till toppen
Annons: