Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 6136 ggr
[Tassy]
8/12/11, 11:28 PM

Sköra slemhinnor och uppföljning på cerazette

Nu har jag provat färdigt cerazette… Nu ryker dom.

Blöder mer eller mindre konstant nu, små mängder. Alla slemhinnor är helt åt helsike, blöder lite varstans. Munnen och tarmarna är värst. Sitter och överväger akuten för stunden då jag skiter stora mängder blod. Känner exakt vart i tarmen och känner att det spricker sönder för allt är så fruktansvärt skört.

Kan inte heller äta hård mat längre, för munnen blöder överallt. Inte ens baugetter går. Lederna är värre än nånsin.

Enda fördelen är att jag inte deppar på dessa piller. Men ärligt, följderna gör ändå att jag deppar etter värre.

Så nu efter över ett halvår ger jag definitivt upp dem, samtidigt som jag varnar andra med EDS för dem.

Annons:
RuiXue
8/13/11, 12:51 AM
#1

Attans! Jag som tänkt testa Cerazette för att slippa min mensObestämd

Usch vilken pärs det låter som! Hoppas du mår bättre riktigt snart!

Jennie


Ladydragon
8/13/11, 6:57 PM
#2

kollade snabbt i Fass och dom biverkningarna du nämner står inte med….

enda sättet att få klarhet i vad det är ju att en läkare undersöker dig….

[Tassy]
8/13/11, 7:45 PM
#3

Det är allmänt känt att slemhinnorna blir sköra ifall man har obalans mellan östrogen och gestagen (för mycket gestagen) om jag inte minns fel. Starkare preparat som t.ex. provera har väl detta omnämnt tror jag, och eftersom EDSare är mer känsliga på detta så lägger jag ihop ett och ett.

Ja, jag ska försöka finna mig en läkare som kan tänkas lyssna, är riktigt orolig för min mage just nu. Eller ja, jag blöder typ överallt, mage, mun, näsa, till och med ögonen har blödit. Mensliknandde blödningar stup i ett, och när jag inte har det går jag sönder vid sex pga så sköra slemhinnor. Detta har jag inte haft problem med före cerazette. Känslig ja, men inte såhär. Känns som om jag har nån exotisk sjukdom. Obestämd

Chestnut
8/19/11, 9:03 PM
#4

Gud vad trist Rynkar på näsan

Finns flera studier som pekar mot att progesteron ger ökad smärta och ledöverrörlighet men slemhinnor just har jag faktiskt inte hittat något om.

Med vänliga hälsningar
Chess

Saeasco
8/19/11, 11:28 PM
#5

Hej!

Jag använde Cerazette under lång tid långt innan jag fick diagnos. Jag hade massor med jobbiga biverkningar såsom otroliga humörsvängningar, depression, först ökad och sedan försvunnen sexlust, slemhinneproblem, smärtor, osv… Barnmorskan verkade inte tro mig när jag berättade om dem. So I hear ya sister!!

Jag har även använt Neovletta (också dåligt pga högt gulkroppshormonsinnehåll) och det mådde jag oerhört dåligt av.

Jag har nu fått Yasminelle utskrivet till mig som ska ha väldigt lågt gestageninnehåll men jag har inte vågat prova det än.. ;)

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[Tassy]
8/20/11, 2:51 PM
#6

#5 Det där känner jag allt igen, alltihop!

Hmm, då kanske jag kommer att få yasminelle också då, ska byta den 25:e Glad Då kan vi ju prova samtidigt.

Annons:
Shawy
8/22/11, 3:41 PM
#7

Men vad tråkigt Tassy, hoppas du hittar det som passar dej.

Det verkar ju vara så att det fungerar helt olika på oss, för på mej så har cerazette fungerat perfekt.

Jag lever ju med mycket värk, men ingen aning om det skulle bero på cerazette eftersom jag ätit dem i så många år….säkert 10 år nu. Men jag blev av med mina störtblödningar. Jag är glad att det fungerat på mej då jag är över 40 år och början till högt blodtryck så får jag inte äta vanliga p piller heller.

För min del är det väl att invänta klimakteriet och då behöver jag inte mina minipiller mera ; )

Även om dem fungerat så är det ju inte så roligt att läsa att p piller inte är bra för oss…så kan jag slippa dem så är ju det bra….

[Tassy]
8/22/11, 5:29 PM
#8

Skönt ändå att cerazette funkar för dig. De fungerade ju den första tiden för mig med, det var himlen. Glad

Upp till toppen
Annons: