Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2725 ggr
Chestnut
2011-08-06 13:09

Efterlysning: Mayo Clinic?

Någon som varit på Mayokliniken i USA? De tar emot internationella patienter. Eller kan läkare här i Sverige konsultera dem via till exempel telefon om de har lite "udda" patientfall?

De är bland de främsta i världen på EDS och forskar mycket om sådant som vi i Sverige knappt vet av, till exempel POTS.

Someone that have visit the Mayo clinic in USA? Can my physician in Sweden consult them by phone? They are extremely skilled when it comes to Ehler-Danlos Syndrome and other rare associated conditions like postural orthostatic tachycardia syndrome.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hus-musen
2011-08-06 13:13
#1

Har bara sett dem på tv Glad

Qui dormit, non peccat

 


RuiXue
2011-08-06 13:26
#2

Jag vet att de tar emot internationella patienter i alla fall. Känner till ett fall med en tjej från Fillipinerna som har Marfan och opererades på Mayo kliniken då rätt behandling inte fanns i hennes hemland. Det bästa är väl egentligen om läkaren ifråga ringer till kliniken och frågar om de kan hjälpa över telefon.

Jennie


RuiXue
2011-08-06 13:32
#3

Det jag kan tänka mig är dock att ska man dit ifrån Sverige så "kan" det vara svårt att få det betalt av någon försäkring eller staten såvida man inte har ett fruktansvärt gott skäl att komma dit. Det är nog lättare att få komma till Prof. G i London i det fallet om man behöver söka sig utomlands för att få rätt hjälp.

Ska man betala ur egen ficka, visst, det kan man väl göra, om man vunnit på lotto, vård i USA är DYRTRynkar på näsan

Jennie


[Tassy]
2011-08-06 14:09
#4

#3 inte dyrt - hutlöst!

Jag har missat denna klinik, var kan jag läsa mer?

Chestnut
2011-08-06 15:43
#5

#4 http://www.mayoclinic.org/ehlers-danlos-syndrome/

Visst är det snordyrt, verkligen! Har hört mig för nu i lite amerikanska EDS forum ifall någon har varit där. Ska även höra med en läkare om han har bättre koll på dem och om de kan bidra.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: