Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3144 ggr
IMJ
7/6/11, 12:00 PM

Bensköhet och HMS

Hej!

Jag verkar vara lite äldre än de flesta av er, 52 år. Jag har varit hypermobil hela livet - förstås. Vig, duktig på idrott och gymnastik. Älskat att hålla på med dans, friskis, vara i skogen, ute på klippor och skuttat mer än andra!

Men, så hösten 2009 så ville inte en muskelinflammation i höften ge med sig. Gick på lättgympa, tränade gym och gick hos sjukgymnast. Nej, ingen förbättring. Tränade ändå så mycket jag orkade för det var bra för mig psykiskt. Men, så ht 2010, började bröstbenet och hela bröstkorgen strejka- låsning utan dess like! Då hade jag slutat göra armhävningar odyl. och tänkte att jag blev nog så här pga att musklerna inte fick träna!

Ok, nu var goda råd dyra och mitt läkarrace började- nya husläkare och vikarierande och.. ja, ni vet! Jag hade bara ont och nu kunde jag inte träna det minsta!

Men så efter ett halvår med diverse olika försök - naprapat(viss hjälp med värsta låsningen), försökte med gym/träna på recept men det blev bara värre!

Så ringde min svägerska, distrläkare i Örebro län, och sa en dag i våras har inte du HMS? En sten föll från mitt hjärta men inte visste min husläkare vad det var! Fick dock remiss till Danderyds reumatolog, Göran Lindahl (bra) och han ställde diagnos 9/9 på den där skalan vad den nu heter. Jag fick också remiss för att kolla benskörhet.

Igår kom det svaret - och nu har jag även en tendens till beskörhet!!

Jag har ju tidigare undrat om detta inte hänger ihop, för min del, i att östrogenhalten drastiskt har gått ner- är i övergånsåldern som ni förstår. Jag har beställt tid hos gynekologen i slutet av månaden för att tala om detta.

Oj, det blev ett långt inlägg! Ha´en bra dag. Idag är en bra dag för mig - igår hade jag en dålig- fick mest ligga…

mvh Inger/IMJ

Annons:
Chestnut
7/6/11, 12:28 PM
#1

Visst hör det ihop! Benskörhet är relativt vanligt efter övergångsåldern när man har HMS eller EDS har jag förstått… Flera av mina äldre släktingar blev bensköra tidigt.

Och din historia är inte sååå olik många andra, rena turen att du fick namn på besvären egentligen…

Hoppas att gynekologen kan tillföra något så att du slipper att benskörheten blir värre.

Kram

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
7/6/11, 2:14 PM
#2

Instämmer med föregående talare. Det finns ju även en hypermobil åkomma som resulterar i medfödd benskörhet, osteogenesis imperfekta. Detta i sin tur ger ju också en indikation värd att ta med i beräkningen.

Upp till toppen
Annons: