Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3010 ggr
IMJ
2011-06-26 18:39

Östrogen och HMS

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har varit överrörlig hela livet - eller jättevig! Jag har inte haft några problem av det - förutom kanske lite mer stukningar och blåmärken än andra, men det har jag aldrig tänkt på hade något med överrörlighet att göra. Men jag är nu 52, mitt inne i klimakteriet och allt vad det innebär, och då har jag börjat få sådana problem med alla mina leder inkl. en del med inkontinens m.m.Jag har sådan värk att jag inte kan träna på friskis&svettis längre som jag gjort i massor av år 2-3ggr iveckan, inte cykla eller promenera. Är det någon som vet om det har något med östrogenet att göra också? Ska man kanske äta tabletter för det med…

en undrande klimakterietant

Annons:
Chestnut
2011-06-26 18:51
#1

Jag är jättedålig på det här med könshormoner och dess inverkan (saken blir ju inte bättre av att det nästan inte finns någon facklitteratur i ämnet heller). Men generellt är östrogen bra för bindväven det vill säga positivt för lederna om man har EDS/HMS.

Men detta är något du bör diskutera med gynekolog eller intresserad allmänläkare tror jag.

Med vänliga hälsningar
Chess

IMJ
2011-06-27 09:31
#2

Tack för svar!

Ja, det är verkligen en "ny" sjukdom för inte många läkare verkare veta något heller! Min svägerska är distriktsläkare i en annan del av Sverige, och det var hon som hade haft två patienter med sympton liknande mina som ringde en dag och sa:- Är du överrörlig? Så tipsade hon mig om att googla + Västerviks sjukhus har gett ut en informationsskrift till patienter om detta. Ska se om jag kan hitta länken!

Mvh IMJGlad

Upp till toppen
Annons: