Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 4335 ggr
RuiXue
6/26/11, 3:55 PM

Behöver lite råd

Jag har nu under en längre tid gått på toaletten väldigt lite, ibland bara 2 gånger på 24 timmar! Jag kan känna att jag har urin i blåsan men är inte nödig.
Ibland när jag går för att kissa så händer det just ingenting, jag bara sitter där. Andra gånger så är jag jättenödig och kissar i evigheter men flödet är väldigt dåligt.
Får ofta känslan av att inte helt tömma blåsan.

Jag har inga problem med urinvägsinfektioner, men får ibland en huggande känsla i ryggen i trakten av njurarna. Ibland när jag ska kissa så får jag en huggande mensvärk liknande smärta i magen.

Mellan toabesöken så händer det att jag får droppläckage av urin- troligtvis pga. att blåsan inte töms helt. Brukar alltid ha trosskydd pga. detta.

Jag har verkligen tröttnat nu. Borde jag kanske prata med min läkare om att testa RIK? Jag har absolut inget emot att testa RIK om det kan hjälpa mig att få en del av mitt liv tillbaka igen!

Känns som om jag har nog problem med kroppen utan att behöva kämpa för att kissa ocksåRynkar på näsan

Postar det här under Allmänt prat då jag inte tycker det är det minsta pinsamt att prata om. Det verkar ju trots allt rätt så vanligt med urinvägsproblem vid HMS/EDS.

Jennie


Annons:
[Tassy]
6/26/11, 4:14 PM
#1

känner igen mig sånär som på läckaget. Det finns så mycket det kan bero på, men var uppmärksam på tramadolen. Den kan orsaka problem.

RuiXue
6/26/11, 4:17 PM
#2

Har haft dessa problem långt innan jag började med TramadolObestämd Nu känner jag bara att det gått så långt att det påverkar mitt liv för mycketRynkar på näsan

Jennie


[Tassy]
6/26/11, 4:18 PM
#3

Hmm, vitaminbrist som spökar? Hur som haver så tycker jag du borde söka för det.

Chestnut
6/26/11, 4:35 PM
#4

Prata med husläkaren i första hand. Lämpligast är att ta hjälp av en uroterapeut tror jag för att kartlägga dina vanor, se om något går att förändra och träna. Man KAN träna upp att gå på toa oftare, tro det eller ej!

Sen är tramadol rena rävgiftet i sammanhanget och kan mycket väl försämra en redan lite halvtaskig blåsa.

Huggsmärtorna kan bero på att blåsans kramp som blir om den står fylld länge släpper. Alltså inget farligt men obehagligt. Kan gå upp mot ryggen också.

RIK ska man nog inte ta till utan en ordentlig utredning med bestämning av residualurin och miktionslista, det innebär trots allt en ökad risk för infektion.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
6/26/11, 4:38 PM
#5

Flyttade inlägget till kategorin som även innefattar Urologi så att det blir lättare att hitta i framtiden! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
6/26/11, 7:57 PM
#6

Såg aldrig att den kategorin fanns ens när jag skrev inlägget, letade ändå efter en lämplig kategoriObestämd

Det är så krångligt alltingRynkar på näsan Jag har haft vissa kisseri problem även långt innan jag började med tramadol, men nu har det liksom bara gått för långt, jag orkar inte längre! Det har smygandes blivit värre.

Tramadol hjälper knappt alls mot min värk, idag har jag tagit 200mg hittills och hade lika gärna kunnat ta en tesked strösockerGråter Behöver kanske egentligen något starkare, men vill inte vill inte vill inte!

Ska ringa min husläkare imorgon och boka en tid, hon går snart på semester och jag åker till Nottingham i 4 dagar från och med Torsdag så behöver dels få ett intyg för mina mediciner för resan, dels förnya recept så jag inte får slut på tabletter medans läkaren har semester, så kommer jag nog ta upp de här blåsbesvären också.

Vad gäller infektionsrisk så tar jag hellre den risken idag, än att riskera stora urologiska problem framöver. Jag verkar inte ha någon benägenhet för UVI i vilket fall som helst. Men vill inte förstöra min blåsa genom att inte gå på toalettenRynkar på näsan

Jag har testat att gå regelbundet, men det hjälper inte för mig. Urindrivande vätska typ thé och liknande gör ingen skillnad heller. Känns som om jag testat det mesta som jag själv kan göraGråter

Jennie


Annons:
Chestnut
6/26/11, 8:11 PM
#7

Som sagt, en uroterapeut kan nog hjälpa dig med att få ordning på det igen. Förstår att du inte vill ha besvär i framtiden. Tycker absolut att du ska ta upp det hela med din husläkare.

Starkare opiater är oftare värre ur blåssynpunkt, har ni diskuterat smärtmottagning för smärtutredning och smärtanalys någonting?

Eftersom tabletterna tar så dåligt kanske det är nödvändigt att utreda VAD för någon smärta du har, liksom om den neurogena, psykiska eller nociceptiva komponenten är störst för det kan ju hända att du kanske skulle må bättre och bli bättre smärtlindrad av annat än opiater.

Fast UVI kan också utveckla sig riktigt illa med komplikationer (särskilt om man är allergisk mot antibiotika), den risken är inte att förringa. Sen är RIK visserligen en jättebra hjälp för MÅNGA men de allra flesta får ont de första gångerna. Och det är inte så roligt det heller. Säger inte detta för att skrämma dig på något sätt utan för att göra dig mera medveten om vad det faktiskt innebär.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
6/26/11, 8:54 PM
#8

Har aldrig vart på smärtmottagning och det har heller aldrig diskuterats. Opiater är det enda som brukar bita på mina smärtor och då helst i kombination med NSAID. Idag är jag uppe på 250mg Tramadol hittills, och nu som först börjar värken bli marginellt bättre.

Fortfarande bara kissat en enda gång idag, och jag har druckit både örtthé (en stor kopp) en kopp varma koppen och minst ett par glas vatten, allt som allt över en liter vätska i alla fall. Vet att min blåsa säkert är relativt full nu, men det är som om någon stoppat upp en propp i urinröret.

Blir till att snacka med min husläkare och se om jag kan få komma till en uroterapeut. Jag kan inte ha det så härGråter

Jennie


Chestnut
6/26/11, 8:58 PM
#9

#8 Har du testat Lyrica, Tryptizol eller något liknande?

Stesolid brukar vara populärt att testa för att få blåsan att slappna av…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
6/26/11, 9:48 PM
#10

Nej, har inte testat något utav det, tror inte att Lyrica skulle hjälpa för min del och med alla biverkningar det har så vill jag inte ens testaObestämd

Vet inte om muskelavslappnande är en så bra idé för min del heller eftersom jag har det nog så kämpigt att stå på benen vissa dagar.

Med Tramadol fungerar jag som vanligt, med förhoppningsvis mindre värk än utan. Det är inte varje dag det fungerarRynkar på näsan

Jennie


Chestnut
6/26/11, 11:26 PM
#11

#10 Nu kanske jag låter galen, men, har du testat utan tramadol? För fungerar den dåligt eller till och med kanske inte alls är det ju ingen vits med att ta dem!

Sen så har just blåsan en hel del med deppighet att göra. Är jag deppig så går det ännu sämre än vanligt och det beror på signalsubstanserna. Vissa ämnen minskar ju när man är deprimerad… Bara en tanke. Är enligt min uroterapeut relativt vanligt förekommande att depressioner ger blåsproblem. Likväl osm blåsproblem kan orsaka depressioner i det långa loppet.

Passar på att slå ytterligare ett slag för smärtenhet och att du ringer din husläkare imorgon!

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
6/26/11, 11:46 PM
#12

Går jag en dag utan Tramadol så är värken värre direkt. Jag har försökt. Märker direkt om jag skippar en dos, vilket jag ändå ofta gör eftersom jag helst inte vill ta några värktabletter allsRynkar på näsan

Är mitt uppe i ett skov nu verkar det som. Kan inte klara en dag utan värktabletter ens om jag bara ligger i sängen. Har helt enkelt för ontRynkar på näsan

Jennie


Chestnut
6/27/11, 12:00 AM
#13

Bra att tramadol har effekt även om jag lider med dig som har så ont Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Ulle78]
6/27/11, 12:17 AM
#14

När du mår bättre RuiXue så passa på att ta en pillerfri dag/dagar och se om det blir någon skillnad. Jag får de mest märkliga biverkningarna av smärtstillande och isf, om det skulle vara så enkelt så är det ju lätt åtgärdat men remiss till en smärtklinik måste du ju ha.

Väntar själv på remiss och jag har stora förhoppningar på att få ordning på en massa saker den vägen.

du kanske borde skriva nån slags dagbok så du ser om det finns något mönster? Om du har dagar då du kissar mer än andra?  Hoppas du får svar snart och försök tänk positivt, att det faktiskt kan vara enkelt åtgärdat. Händer ju även att vi har tur ibland ;) Håller tummarna för det!

Subluxan
8/31/11, 8:39 PM
#15

Hej! Jobar med en djup utmattningsdepression (som om inte allt annat räckte) och var inlagd i 3 veckor från början. Hade då under en tid suttit på toa otaliga ggr, kissnödig som den men inget kom. Maken var den som reagerade; jag blev tjurig och klev upp efter 15 min med kommentaren "va nödig då, jag krusar inte"… Under sjukhusvistelsen blev det tvärstopp, jag kunde inte kissa trots full blåsa. De kollade uvi o annat utan resultat. Ibland kunde jag kissa, tack och lov. Efter några dagar hemma blev det riktigt akut, så vi åkte in på akuten. I rummet fick jag ju vänta, sprang på toa 13 ggr o småskvätte. Då de kom in mätte de urinmängden som då var dryga 7 dl trots att jag kissade nu och då. Det blev kateter. Den fick sitta länge, över en månad. När de plockade bort den fick jag med mig egna engångsgrejer att tömma med. De instrerade så jag fick lära mig själv, med skötersekpublik. Sköterskan låg på golvet framför mig och kollade in de privata delarna, samtidigt som hon guidade mig åt rätt hållObestämd !! Oj, jag blir full iskratt när jag tänker på det nu, DÅ var det inte roligt!! I vilket fall fick jag remiis till urologen som gjorde grundliga undersökningar. Jag har också fått varit in och gjort fler tester, varm/kall vätska, sur, basisk etc för att kolla hur blåsan/röret funkar. Urologen skrev ut krampsläppande tabletter, såna som prostatagubbsen får, faktiskt. Dessa ska jag ta varje kväll och det funkar faktiskt bättre, även om det inte är jämna besök/halfull eller trög blåsa. Apotekaren skrattade till när jag kom med receptet- såna här har jag aldrig lämnat ut till kvinnor förr, sa hon! Jag frågade också urologen om det hade med edsen att göra men det var inte de problem man har av eds och kisseri som ställde till det för mig. Men jag vet precis vad du menar; man har blåsan full, sitter där och inget kommer. Ibland har jag suttit nästan 30 min innan jag får ut nåt- mkt irriterande! Det är som om det är på väg i röret, för att plötsligt ångra sig och rinna tillbaka! Tabletten heter Alfucozin Actavis och jag har ätit den i nästan ett år nu och jag lovar; den GÖR SKILLNAD, för när jag glömt den, kommer besvären mer tydligt. Konstigt, ingen på psyk. avdelningen som fick jobba med detta först talade om att det är vanligt förekommande i samband med depressioner…"Utmattningsdepression", kanske det är skillnad? Tror inte det, men vad vet man? Hör om du får testa iaf, det tog ca 2 veckor innan jag hade betydande skillnad men det var värt det. Lycka till och hör gärna av dig så jag får veta hur det gått, tråden är ju "gammal", så jag hoppas du redan fått bra hjälp!

Upp till toppen
Annons: