Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 5192 ggr
Chestnut
6/11/11, 8:11 PM

Akalasia cardiae (sväljningssvårigheter)

Vet att flera med EDS/HMS har problem med att svälja föda och att det liksom "fastnar" på vägen.

Hittade dessa två länkar av en slump

svensk, kortfattad

engelsk, beskriver bra

Sammanfattningsvis beror det på att den övre magmunnen inte slappnar av normalt. Andra symptom än sväljinngssvårigheter kan vara bröstsmärta, halsbränna och i vissa fall lunginflammation till följd av att födan hamnar fel.

Det verifieras med manometri men gastroskopi och kontraströntgen bör även utföras. Finns olika behandlingar att testa i form av mediciner och lokala injektioner samt ballongdilation.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[WX5]
6/11/11, 9:06 PM
#1

Jag har problem med torra varor och om det kommer för stora bitar som är mini för min man. Framförallt muffins och sockerkakor har jag problem med. Klarar inte av att äta dom så det är sällan som jag äter och jag måste kämpa med att svälja dessa mjuka kakor.

[Tassy]
6/11/11, 9:33 PM
#2

Jag är som en gam, bara töjer lite på halsen och slukar allt Tungan ute 20 piller på engång? inget problem Cool

Chestnut
6/11/11, 9:49 PM
#3

#1 Du är möjligen inte muntorr och har lite saliv? För just typ muffins har jag också svårt med när jag äter mediciner som ger den biverkningen.

#2 Jag är exakt likadan Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

[WX5]
6/12/11, 7:48 AM
#4

Har alltid varit sen jag var liten. Hatade när mamma alltid bakade sockerkaka. Då hade jag inga mediciner. Inte så värst muntorr känner jag mig.

[WX5]
6/12/11, 7:49 AM
#5

Muntorr blir jag på natten när jag sover med öppen mun. Hahaha! Skrattande

RuiXue
6/12/11, 11:37 PM
#6

Jag har inga jätteproblem med att svälja. Behöver knappt en munfull vatten till en handfull pillerTungan ute

Jennie


Annons:
Chestnut
7/11/11, 10:54 AM
#7

Med vänliga hälsningar
Chess

Förvirrad_tjej
12/7/11, 7:33 PM
#8

Jag har lite besvär med det, stockar sig i halsen om jag äter för torrt. Minns när jag var yngre, hände kanske tre gånger under tonåren. Åt någonting och det fastnade i halsen, gjorde så j*kla ont och obehagligt. Känndes som det saaakta gled ner och kändes som jag skulle kräka. Kan ta en tablett i taget med mkt vatten men tkr de är obehagligt. Men annars inga problem, men just tabletter har jag svårt för. Skönt att man iaf kan göra något åt de om det skulle bli värre med årenm, så tack för infon :D Man vill ju helst slippa sondmatas.

RuiXue
12/7/11, 10:12 PM
#9

Tabletter är som sagt inga problem. Däremot händer det att mat nästan fastnar på vägen och det känns nästan som en knytnäve i strupen och bröstet en stund efteråt. Inte skönt vill jag lova! Kan hända med vätska också.

Jennie


Förvirrad_tjej
12/9/11, 1:50 PM
#10

jaa ! Precis så känns det, du beskrev det lite bättre än mig (:

RuiXue
12/10/11, 11:13 AM
#11

Man känner ju sig minst sagt mörbultad efteråtFoten i munnen

Jennie


Razzora
12/10/11, 11:29 PM
#12

lol, jag är precis som #2 kan ta hur många tabletter som helt på en gång. Inga problem där inte ;)

Men torr mat är lite värre. Dessutom så får jag värsta hickan om jag inte dricker något till maten/kakan.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
12/10/11, 11:35 PM
#13

jag får värsta hickan när jag dricker oftast Tungan ute

Annons:
Razzora
12/10/11, 11:56 PM
#14

Haha, då är vi verkligen varandras motsatser där :P

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
12/11/11, 12:02 AM
#15

ja sannerligen! Tungan ute

RuiXue
12/11/11, 3:05 AM
#16

Jag får hicka både av mat och dryckFoten i munnen Iskall läsk får mig att hicka! Ris och pasta är också värsta hickmakarnaTungan ute

Jennie


Razzora
12/11/11, 10:52 PM
#17

#16 Samma här med ris och pasta, speciellt om jag äter mat utan sås. Det måste vara sås med för att jag ska kunna svälja ner maten. Dricker nog minst 2 stora glas vatten/dricka varje måltid.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

RuiXue
12/12/11, 8:35 AM
#18

Jag dricker också ofta rätt så mycket till maten. Äter jag ute så beställer jag alltid stort glas läsk eller vatten för man kan aldrig ha för mycket att dricka till maten!

Jennie


Upp till toppen
Annons: