Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 6379 ggr
Chestnut
2011-06-10 16:46

Ergonomisk stol?

Ska snart lämna tillbaka min bärbara dator (lånedator från skolan) över sommarlovet, hoppas att jag får samma och inte en ny nästa år..

Detta innebär att jag kommer bli låst vid vår stationära dator och jag tycker att det är så svårt att orka sitta vid den. Får ont i nacken och blir trött fort. Frågade arbetsterapeut för ett tag sedan om man kunde få en ergonomisk stol som hjälpmedel men det fick jag då inte.

Har ni förslag på någon relativt billig och skön stol? Eller finns det typ någon nack-kudde att köpa och ha som stöd?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Ulle78]
2011-06-10 18:34
#1

Men va? Det är ju ett hjälpmedel?!

Jag ska ju få en sadelstol varför kan inte du få en arbetsstol?? Går du på At vid badhuset?

Chestnut
2011-06-10 18:45
#2

#1 Tydligen inte. utan det enda i stolsväg man kan få är just en sadelstol.. Rynkar på näsan

Har haft kontakt både med arbetsterapeut vid badhuset och på sjukhuset.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2011-06-10 19:57
#4

Hum, får nog ta kontakt med arbetsterapeut igen. Det verkar ju finnas så knepigt att jag blev nekad rätt av..

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-06-10 20:00
#5

jag blev också nekad, gick vid badhuset.

[Ulle78]
2011-06-10 20:00
#6

Alltså, jag har googlat lite och jag tror att de har gjort en felaktig bedömning. Du ska kunna få en hiss installerad i huset om behovet finns, alltså, hemmet ska behovsanpassas om man har ett handikapp vilket du har.

Jag tycker att du ska fråga varför du inte får. Du har ett handikapp som påverar ditt vardagsliv, dina studier. Kan man få en elrulle/permobil/sadelstol mm så varför ska man inte få en arbetsstol som är till för att du ska kunna sitta vid ett skrivbord. Finns en i fb-gruppen som jag vet fått det, vi kanske ska kolla med henne?

Annons:
Chestnut
2011-06-10 20:04
#7

Har rotat runt lite snabbt på nätet och jag hör tydligen inte längre till den vid badhuset utan den andra efter flytten. Rynkar på näsan Frågade mamma också och det var visst en sjukgymnast som bestämt sa att det inte fanns.

Det lättaste tror jag blir om jag ber min läkare om remiss till arbetsterapin på sjukhuset, till arbetsterapeuten jag har träffat tidigare där.

Med vänliga hälsningar
Chess

Ladydragon
2011-06-10 21:19
#8

nu har jag ingen riktig koll på hur din ekonomi ser ut men har du möjlighet att spara lite pengar så skulle jag rekommendera dig att köpa en bärbar dator som kompliment

har själv både bärbar och stationär dator och det spelar ingen roll vad jag har för stol till den stationära datorn jag blir trött o får ont och då är det så gott att kunna gå o lägga sig i sängen med den bärbara datorn istället

att få en ergonomisk stol till den stationära datorn är nog väldigt svårt när jag har kollat runt så verkar det mest som man kan få det om man jobbar typ hemifrån annars så är det rätt kört

Chestnut
2011-06-10 21:29
#9

#8 Fast planen är att jag när jag går ut gymnasiet ska köpa loss "min" dator, kruxet är bara att de uppdaterar med nyare modeller för oss hela tiden så därav får vi byta.. Eller om det bara är en systemuppdatering över sommaren nu, hoppas på det (vill inte byta igen). Obestämd Har inte råd att köpa en helt ny bärbar.

Med vänliga hälsningar
Chess

hindul
2011-06-11 01:30
#10

Nu är jag inte längre uppdaterad på vad som gäller vid utprovning av stolar, eftersom jag just nu inte jobbar som arbetsterapeut, men det räcker inte med att det finns stolar i sortiment

- man ska också ha "rätt" diagnos - vem som helst som har ont i ryggen, har inte rätt att få en stol. Tyvärr!
- det spelar också roll vad man ska använda stolen till. Studier borde ju vara tillräckligt, kan man tycka, men det är snarare om man behöver sitta för att klara att laga mat, stryka kläder osv, alltså klara även enklare sysslor i hemmet, som man har rätt till en arbetsstol.

I regelverket ang. vad som ska finnas som hjälpmedel, utgår man från vad som finns på öppna marknaden, i affärer och så. T ex kunde man förr få ett långt skohorn som hjälpmedel, men nu kan man köpa det i vilken skoaffär som helst, så nu finns det inte som hjälpmedel längre.
Med större, dyrare saker, som stolar, resonerar man lite annorlunda, men reglerna blir hårdare eftersom det faktiskt finns bra stolar man kan köpa själv, för inte allt för mycket pengar.

Även om jag är arbetsterapeut, håller jag inte med regelverket. Jag försöker bara förklara vad besluten bygger på. Jag anser att reglerna många gånger är för hårda, för de tar inte hänsyn till att den som lever på sjukersättning, ofta hamnar blande de lägsta låginkomsttagarna, samtidigt som det kostar mycket att vara sjuk.

Tips till chestnut ang. stol

Har du provat att ha en liten kudde i ländryggen (svanken) när du sitter? Bäckenets och ländryggens position påverkar hela hållningen, alltså även nacken. Om du inte har en lagom stor kudde, kan du rulla ihop en handduk/badlakan. En handduksrulle kan även användas bakom nacken, om du har nackstöd på stolen och vill justera det.
Har du möjlighet, kan det vara bra att ha två olika stolar att variera mellan. Sitt en stund på den ena och när du börjar bli trött i ryggen/nacken byter du till den andra.

**Om du bestämmer dig för att köpa en stol, t ex en bra kontorsstol
**
Tänk då på att välja en stol där du lätt kan justera alla detaljer
- höj- och sänkbar, naturligtvis
- tippbar sits
- ryggen ska gå att vinkla i förhållande till sitsen
- höj- och sänkbar rygg
- höj- och sänkbara armstöd
Välj en stol med armstöd, eller i alla fall en modell där det går att köpa till armstöd. Och välj en med högt ryggstöd, för att få bra stöd för hela ryggen.
Man kan komma över bra kontorsstolar billigt, t ex på blocket.

När du väljer stol:
Provsitt stolen!
Ta god tid på dig att sitta, känna hur ryggstödet är och prova alla inställningar.
Men tänk också på att du aldrig kommer att hitta den perfekta stolen. Egna små justeringar får man helt enkelt göra själv, även om du får en stol som hjälpmedel, t ex en kudde bakom ryggen. Men med en stol där varje detalj kan justeras separat, har du möjlighet att ändra stolen efter dagsform och ändra sittställningen under tiden du använder den.

Ex på stolar:

[IKEA "Verksam"](http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69817080 "IKEA "Verksam"")

Kinnarps

Chestnut
2011-06-11 08:27
#11

#10 Tack för klargöring av hur reglerna ser ut och tipsen! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Pocciz
2011-06-21 04:12
#12

Jag har fått en specialstol av arbetsförmedlingens arbetsterapet i min kommun att ha på min arbetsträning. Däremot får de sen några år tillbaka inte bevilja arbetsstolar i hemmet fick jag veta. Antar att det är en nedskärning som så mång andra..

Upp till toppen
Annons: