Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3176 ggr
hyperflicka
6/7/11, 5:37 PM

Äntligen EDS diagnos

Jag vet inte om ni kommer ihåg mig men jag skrev här i vintras om mina överrörlighetsproblem och problem med oförstående läkare. Tror jag även han med att skriva om att jag äntligen hittade en bra husläkare som verkligen tagit mig på allvar. Har haft så fullt upp med läkarbesök, samtalskontakt, arbetsterapeut, sjukgymnastik och återhämtning att jag inte orkar skriva här på länge men nu börjar jag känna att jag har ett liv då jag får lite ork över när jag jobbar 50%.

Jag går fortfarande 50% sjukskriven men vet inte hur länge till jag får göra det innan FK börjar bråka. Någon som vet? Har varit 50 % sjukskriven ca 6 månader än så länge.

Min husläkare skickade ju remiss till karolinska universitetssjukhuset och jag var där idag och läkaren gav mig diagnosen EDS. Känns både skönt och jobbigt att få diagnosen. Det sköna är ju att det kanske är lite lättare att få FK att förstå när man har en riktigt diagnos. HMS känns ju lite som en gråzoon tyvärr. Man har konstaterad överrörlighet men man tas inte direkt på stort allvar.

Det jobbiga är ju att nu känns det så defenitivt att jag allltid kommer ha den här sjukdomen. Har ju egentligen fattat det hela tiden men ja ni kanske förstår.

Annons:
[Tassy]
6/7/11, 7:13 PM
#1

Vad skönt! Äntligen, grattis till att äntligen ha blivit tagen på allvar! Glad

[WX5]
6/7/11, 7:29 PM
#2

Vet inte vem du är men jag säger grattis jag med.  Skrattande

Pocciz
6/8/11, 1:09 AM
#3

GRATTIS!!!

Vilken läkare var du hos på KS?

Håller tummarna för att FK låter bli att bråka meddig. :-)

hyperflicka
6/9/11, 3:51 PM
#4

#1

Tack Tassy Glad

#2

Tack så mycket Glad

#3

Tack Glad Jag var hos Dr. Malin Kvarnung. Väldigt sympatisk och förstående. Henne kan jag verkligen rekommendera.

Hon hade heller inga problem att hänga med i mina ADHD svängar Flört, jag pratar fort och byter ämne fort. Hon sa till och med att det är rätt vanligt att överrörliga även har neuropsykologiska diagnoser eller symptom som pekar på diagnos.

hatte
6/23/11, 9:41 AM
#5

Vad skönt med en diagnos! Jag trodde nästan jag var hypokondriker innan jag fick diagnosen. Ont överallt!

Har oxå EDS och är halvt sjukskriven, varit det i ett år nu o då tog mina sjukdagar slut. Har ansökt om fler + sjukersättning (sjukpension) på 50%. Hoppas att  FK godkänner nåt av det!

Fick diagnosen för 5 år sedan och inte arbetat heltid på nästan 6 år sedan. varit på flera utredningar, både som min läkare skickat mig på och som fk har beställt. Har en arbetsnedsättning. Men man ska få fk att förstå det.

Nu har jag även fått en utmattningsdeppression som jag får behandling för. har ångest o oro o tycker allt e allmänt jobbigt.. Men har goa kollergor o chef, samt vänner o familj som stöttar mig.

Lycka till med Fk!!

Mvh Linda

Upp till toppen
Annons: