Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 22368 ggr
[Ulle78]
6/7/11, 2:01 PM

Handleder

Hej!

Undrar vad det finns för åkommor som kan drabba handlederna? Jag har något som hoppar på ovansidan av båda handlederna när jag rör dem. Både syns och känns. Senor??

Smärta vid belastning då jag vinklar uppåt/neråt eller åt sidorna. En huggande skärande smärta. har haft i flera månader. Blir inte alls bättre. Tappar saker. Har inte samma styrka längre men har lättare för att hålla i en stekpanna än en något som väger midre. De sakerna flyger alla världens väg.

Kan inte vara utan handledsortoserna. Sover med dem, lever i dem dygnet runt. Molvärer nästen hela tiden men är inte särskilt ömt när man tar på det. Kan se lite svullet ut mellan varven men inte extremt.

Har fått tips om att det kan vara artros men vad finns det för alternativ? Kan en inflammation te sig så här?

Jo, det smäller rätt bra i handlederna också ibland men det gör inte ont utan känns nästan bättre efteråt.

Väntar på att få en tid hos läkare men lika bra att vara lite förberedd med förslag så man slipper åka hem med en ask ibumetin.

Är naturligt viss rejält överrörlig i handlederna.

Annons:
mongu
6/7/11, 9:11 PM
#1

Det kan va inflammation i tummens sträcksena det gör rysligt ont och man blir kraftlös i handen av det.

Fick själv en kortisonspruta för några månader sen på ortopeden, det släppte faktiskt bra av den.

I och för sig kan det va nån annan sena med som är inflammerad och gör ont.

Har du nån kontakt med arbetsterapeut? Dom brukar va bra på händer.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Ulle78]
6/7/11, 10:32 PM
#2

Ska till en på fredag för att prova ut nya ortoser och förhoppningsvis får jag tid på VC imorgon. Är mest orolig över senorna som "hoppar". Det är riktigt läskigt. De hakar upp sig på nått vis och det verkar vara de senorna som går ner mot tummen.

Har inte så ont ner mot tumbasen som jag läst om när jag googlat om handledssmärta, inte arbågen heller. Är därför jag blir så fundersam.

Hoppas det går att lösa med kortisonsprutor och att det är något enkelt. Jag är för ung för artros tycker jag men i dessa sammanhang så är det ju inte särskilt ovanligt Gråter

Hade du i båda händerna samtidigt? Känns lite märkligt att det kommer i båda samtidigt även om den ena är lite värre än den andra.

Pocciz
6/8/11, 1:07 AM
#3

JAg har karpaltunnelsyndrom i båda händerna/armarna som inte går att operer aeftersom jag tydligen har det pga EDSn. Dvs hos mig är det itne senan/ledbandet i handleden som är för kort/tight, utan tunneln och nerven i den blir klämd för att alla mina handledsben hoppar runt och flyttar sig hela tiden.

Jag har också den där huggande smärtan, särskilt om jag belastar handen/handleden med liksom handen vinklad uppåt. Numera stöder jag mig alltid på knogarna och itne handflatan, om jag ska stödja mig mot något eller putta upp en dörr eller så.

Har även problem med att jag tappar saker, eller att det hugger som knivar, tex när jag ska skära bröd ibland (vilket ju inte alls är tungt, men tydligen precis "fel" vinkel).

Vad jag fått höra så är karpaltunnelsyndrom en inte helt ovanlig bifeffekt av EDS.

mongu
6/8/11, 7:45 AM
#4

Ulle78 Visst är du för ung för arthros det tycker jag med. Det är inget kul om det är det.

Men troligast är nog en inflammation i nån sena då det ger effekter som att det hakar och hoppar.

Själv har jag mest i höger men det finns i vänster med men inte alls så mycket som höger.

Just nu är jag försiktig och det verkar som kortisonet har bra effekt än. Annars så är det operation som gäller, visserligen en liten säger ortopederna men jag tycker jag gått igenom tillräckligt med operationer redan.

Visst kan det va karpaltunnelsyndrom som du har när det blir för trångt helt enkelt. Hoppas du får bra svar när du ska till arbetsterapeut och läkare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Ulle78]
6/8/11, 8:16 AM
#5

#3

Jag har ingga domningar i fingrarna mer än lill, ring och pekfinger iband (haft i åratal) som domnar ibland och det är ju tvärtom karpaltunnelnervel och sen är det konstant men möjligen någon bättre dag men alltid och och knappandet är konstant.

#4

vill inte operea så hoppas på något magiskt undermedel Flört Är rädd att jag gått med det förlänge bara men är det bara en sena så kan det väl nte vara så svårt….hoppas jag Är konstigt nog sämre i vänster jag som är högerhänt.

Tack för allt! Glad

[Ulle78]
6/8/11, 10:16 AM
#6

Fick ingen tid först måndag, Strul som vanligt……

Annons:
[Tassy]
6/8/11, 10:22 AM
#7

Jag har snarlika besvär som du. I mitt fall är det benen som flyttar runt och knakar/smäller hejvilt. Jag har varit med om när de flyttade tillbaka benen manuellt då båtbenet var luxerat. Lagom kul efter att ha gått med gips innan då de trodde att jag brutit just båtbenet Skrikandes

För mig knakar det också mest i basen av tumleden, och visst rör sig mina senor men det syns att de inte är orsaken till knakandet.

I perioder kan jag inte ens vrida ur en disktrasa på grund av smärtan. Då är det handledsortoser dygnet runt här också.

Artros låter lite väl tycker jag, det kommer ju smygandes över en längre tid. Antingen så är det senorna som ovan föreslog, eller så kanske du är som jag, fast jag ahr haft mina handledsbesvär hela livet, hmm…

[Ulle78]
6/8/11, 11:57 AM
#8

Jag har alltid haft ont men inte som nu. Senaste året har det bara ökat och ökat och nu är det handikappande.

Vill inte heller tro artros men jag vet de som gått så här, röntgen har inget visat och så öppnar de upp och visar sig att brosket är helt förstört. En tjej har stelopererat en handleden pga det och väntar på nästa operation så man blir ju lite nojjig.

Ibland glömmer jag av mig och gör en sån där rörelse……huuuuuua i h-vete vad det gör ont. Man skriker ju av smärta Rynkar på näsan Kanske är ett ben som orskar smällarna samt att senorna hoppar, kanske pga inflammation? Iaf, långvarig inflammation äter ju sönder lederna så måste ta tag i det…..på måndag…..

hindul
6/9/11, 1:55 AM
#9

Jag är arbetsterapeut, men det är lite svårt att ge ett svar när jag inte sett dina händer.

Om jag förstår dig rätt, är det på handryggsidan som det hoppar och flyttar sig? Det låter i så fall som senknutor.
Senknutor kan vara antingen bindvävsknölar på senorna, eller som små vattenblåsor faktiskt. Blåsor uppstår, precis som i huden, vid skav eller om senan kommer i kläm. Det är vanligt på våren, när man plötsligt jobbar intensivt i trädgården, med redskap man inte brukar använda och rörelser händerna inte är riktigt vana vid.

Men i ditt fall gissar jag på bindvävsknölar. De uppstår vid inflammation.
Att det hakar upp sig, beror på att senorna löper genom långa tunnlar vid handleden och även i handflatan. Tunnlarna kallas senskidor och när den ojämna senan ska in i en senskida, tar det emot först och sedan liksom "ploppar" den in. Det kan göra riktigt ont.

Själva senskidorna kan också bli inflammerade, precis som lederna. Det kan ge molvärk. Jag tycker det kan kännas som det brinner i dem. Och det känns mest när man är stilla, inte så mycket när man rör händerna.

Senskidsinflammation kan läka om man vilar/undviker vissa rörelser. Kortison hjälper till med läkningen. Vid en operation öppnar man och "rensar" kring senan och i senskidan, så att senan kan löpa fritt igen.

Artros brukar göra mest ont vid rörelse och belastning. Artrit kan också smärta vid rörelse och belastning, men även värka vid vila.

Karpaltunneln sitter på handflatsidan av handleden. Ett klassiskt karpaltunnelsyndrom brukar visa sig genom att handen domnar, eftersom en nerv kommer ikläm.

[Ulle78]
6/9/11, 8:50 AM
#10

Oj tack för  ett välformulerat och fylligt svar!Glad

Låter ju som att det både är senorna och själva lederna som är drabbade. Kan inte känna några knölar men tycker att det ser mer svullet ut över en senan på båda händerna när jag inte använt ortoserna på några timmar.

Här har jag ett litet filmklipp på den hoppande senan om du vill se (andra filmklippet) http://intebarasjuk.wordpress.com/mina-videoklipp/

Härligt med en arbetsterapeut här inne, iblland spinner man ju iväg lite och då är det bra om någon rättar in oss i ledet igen Flört

Hoppas de inte bara skickar hem mig efter läkarbesöket på måndag utan svar. Kanske arbetsterapeuten på fredag tom ger mer. Vi får se.

Tack iaf Hundul, nu har jag lite att fundera på.

[Ulle78]
6/10/11, 6:25 PM
#11

Var hos At idag och känner mig väldigt nöjd. Mest för att jag ska få en saldelstol att ha i köket när jag lagar mat :)

Arbetsterapeuten sa att hon tyckte att det såg ut som ett ganglion (hård) på ena handleden. Knölarna vid handledssidorna var lite stora. Hon menade att senorna hakade upp sig på ganglionen.

MEN, det där har jag väl alltid haft? Är inte alls säker på att det är ganglion utan isf en missbildning. Har iaf bildbevis på att jag haft det i över ett år men kan inte minnas att jag någonsin sett det som avvikande utan en del av mig, som jag är skapt.

Fick nya ortoser. Sådär nöjd….. eller egentligen inte alls. Samma som jag har fast med ett "bälte" att koppla om handleden för extra stabilitet. Har använt dem nu men de gör ont. Knölarna på handledssidorna värker som tusan. Får klaustrofobi i dem nästan. Fick även en annan variant som är öppen i handen med tumstöd. Ska ha den när jag lagar mat.

Hon tyckte att det var bra att jag fått en läkartid för nog behöver det undersökas alltid men bäst av allt. Min framtida sadelstol Glad

hus-musen
6/10/11, 8:20 PM
#12

#10 Sådär gör mina händer ibland oxå, jag trodde det betydde att en nerv eller något hamnat i klämSkäms

Qui dormit, non peccat

 


Gandie
6/11/11, 11:44 PM
#13

Undrar lite varför jag inte hittat hit förut….

Hoppas det ordnat sej för dej vännen.

Kram

Annons:
[Ulle78]
6/21/11, 10:52 PM
#14

En liten uppdatering:

Idag var jag äntligen på VC. Första tiden fick jag avboka eftersom sonen drabbades av ett migränanfall.

Jo, katastrofmöte kan man väl säga. Sonen som var med blev faktiskt lite arg under besöket och pratade direkt till läkaren.Min lilla goa 9-åring försökte få läkaren att fatta.

Det blir en slätröntgen av vänster handled. Den värsta. OM röntgen visar något (vilket den förmodligen inte gör) så får jag remiss till en ortoped. Annars ska jag leva med det *morr*

Läkaren sa att om det är artros så finns det inget att göra. Det får ha sin gång. Det sa han förresten innan det med röntgen. Jag var tvungen att säga att de minsann fick ta reda på vad det var. Tänkte inte nöja mig med att det kanske är någonting.

Han hade inte koll på mycket och han lyssnade dåligt. Senorna som hoppar kunde han inte känna eftersom han klämde åt alldeles för hårt. Det var förresten då sonen la sig i för det läkaren inte ens kunde känna kunde sonen minsann se från sin plats på stolen brevid.

Ja, ja… bara att väntA på remissen och se vad det visar och sedan ta nästa strid. Allt är en förbannad kamp. Precis allt!

[Tassy]
6/22/11, 2:33 AM
#15

Usha, känner så med dig! Att det alltid ska vara sånt försbaskat helvete att bli tagen på allvar. Det är beklämmande.

Upp till toppen
Annons: