Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 1800 ggr
[WX5]
6/6/11, 9:31 PM

Hur säker är en diagnos ställd av allmänläkare?

Funderade på min HMS-diagnos är att min husläkare kommenterat detta flera gånger att jag är överrörligt och det var min reuamtolog som såg att han (min husläkare) satt denna diagnos på mig utan att min husläkare sagt något.

Iaf så när jag ser bilder på HMS-funktioner (kom inte på något bättre ord) så är jag inte lika rörlig i lederna men jag har varit det när jag var liten, ung och tidigt 20+ stadie. Numera är jag mest stel men ändå vig och en del överrölighet kvar.

Kan man ha olika grader av överrörlighet?

Annons:
[Tassy]
6/6/11, 9:53 PM
#1

Ja, det kan man. Även HMSare stelnar med åren, och man har olika svårighetsgrad ifrån grunden.

[WX5]
6/6/11, 9:55 PM
#2

Okej. Det låter betryggande.

Shawy
6/6/11, 11:12 PM
#3

Jag läste någonstans att när man har EDS så blir man inte stel som dem som inte har EDS. Kom inte håg vart jag läst det. Eftersom EDS är en bindvävssjukdom så sitter ju felet i bindväven och den blir ju aldrig bättre och det är ju den som ger överrörligheten för oss. Andra överrörliga som inte har EDS blir stelare med åren.

Min pappa som är 80 år, visst är han stelare än förrut men han kan fortfarande få tummen till handleden och händerna i golvet fast inte lika mycket som förrut. Så det är väl den stelheten vi pratar om som har EDS, inte att vi blir "stel" som andra.

[Tassy]
6/6/11, 11:17 PM
#4

Precis, EDS/HMS försvinner ju aldrig, men åldern tar ut sin rätt även på oss. Kollagenet är och förblir defekt dock som du säger.

Upp till toppen
Annons: