Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 4382 ggr
[Maine]
6/5/11, 6:46 PM

Vad säger sjukgymnasten?

Har du varit på besök hos sg och frågat om det är HMS du har? Isåfall, vad har du fått för svar? Har de lyssnat på dig eller viftat bort frågan? Jag vet att en del är skeptiska till att man "läser sig till diagnoser" via internet.

Jag ska till sg på tisdag ang min fibro och nackbesvär, men ska även ta upp detta med HMS. Många är de som har sagt att jag är överrörlig när de bänder och vrider på mina ben (även när de bara har tittat på mina händer), så jag tänkte utforska detta lite mer.

Annons:
[WX5]
6/5/11, 7:00 PM
#1

Ja det är det nog värt att kolla upp. Jag visste inte ens om att jag hade HMS förrän en läkare sa det till mig. Dom har alltså satt en diagnos på mig utan att säga något till mig. Skrikandes

[Maine]
6/5/11, 7:04 PM
#2

#2  Ingen läkare har någonsin nämnt detta för mig, utan det är sjukgymnasterna som nämnt detta i förbifarten bara. Men visst är det mycket som stämmer in på mig! Men jag är absolut ingen gummimänniska på något vis vad gäller fingrar och armar mm. Jag var däremot ganska vig som ung.

Jag är inte ute efter någon mer diagnos, jag har så det räcker, men jag vill veta om det kan vara en förklaring till mina besvär. Jag tycker inte att Citodon räcker till.. Nu vill jag ha en riktig genomgång eftersom jag har fk på mig och de nästan inte tror på att jag har ont.

[WX5]
6/5/11, 7:08 PM
#3

Ja då kan det vara bra att kolla upp detta. Skall själv försöka att ringa min reumatolog om HMS. Om det verkligen är min enda smärtdiagnos.

Chestnut
6/5/11, 7:15 PM
#4

I mitt fall var det en sjukgymnast som först noterade att jag överhuvudtaget är generellt överrörlig. Blev sedan uppmuntrad därifrån att försöka få en diagnos på besvären även om de inte kände till EDS alls.

Just eftersom de känner att de inte har så stor erfarenhet av EDS (men är å andra sidan superduktiga på att rehabilitera den typ av knäbesvär jag har) är jag på jakt efter en sjukgymnast till att komplettera med. Gärna någon med erfarenhet av både EDS och smärtor från bäckenet.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
6/5/11, 10:05 PM
#5

En del sjukgymnaster viftar bort det, men generellt sett så är det ju dessa som uppmärksammar oss om HMS. Glad

[Maine]
6/5/11, 11:27 PM
#6

#5  Hmm, nu är jag inte med på vad du menar? *kvällstrött*

Annons:
[Tassy]
6/6/11, 12:18 AM
#7

oftast är det sjukgymnasterna som märker när deras patienter är hypermobila och uppmäksammar dem på detta. Men alla regler har ju undantag, en del sjukgymnaster viftar bort det helt enkelt när man för det på tal.

[Maine]
6/6/11, 3:07 AM
#8

#7  Okej. Glad

Ladydragon
6/6/11, 2:32 PM
#9

har träffat ett antal sjukgymnaster genom åren…

vissa säger oki du är visst lite överrörlig och sen pratas det om annat

har även träffat flera sjukgymnaster för mina knän och då blir svaret hela tiden dom där knäna tänker jag inte ens röra Obestämd

har nu äntligen genom röntgen fått bekräftat att mina knän är inte bra och fått en ny remiss till sjukgymnasten men jag vill bara inte gå dit för ingenting kommer att hända

har även fått bekräftat genom en sjukgymnast att jag inte kan bygga muskler normalt vilket gör det onödigt i mina ögon att fortsätta försöka traggla hos sjukgymnaster

[Maine]
6/7/11, 2:32 PM
#10

Detta med HMS viftades bort.. men nu ska jag börja träna upp axlar och nacke försiktigt. Och mina 3 km promenader var inte att tänka på mer! Rynkar på näsan

[WX5]
6/7/11, 2:35 PM
#11

Men varför viftade han/hon bort det för? Och varför får du inte ta promenader mer?

[Maine]
6/7/11, 2:44 PM
#12

HMS är ju ingen direkt diagnos tydligen och visst kan man ha lite besvär av överrörlighet. Det var typ det svar jag fick.

Promenaderna är tydligen för mycket för min nacke. Jag måste börja med ultralätt träning.

[WX5]
6/7/11, 2:53 PM
#13

Okej. Vad tråkigt. Hur går det med att cykla då? Du som köpte en ny cykel och allt.

Annons:
[Maine]
6/7/11, 5:52 PM
#14

#13  Det sa han inget om faktiskt..

[WX5]
6/7/11, 7:28 PM
#15

Du får ringa och höra. Flört

[Maine]
6/7/11, 8:20 PM
#16

#15  Nej, det struntar jag i.. han frågade hur det gick att cykla, jag svarade, sen var det inte mer med det. Hade det inte varit bra för mig, så hade han nog sagt till. Jag träffar honom på fredag igen, så jag ska prata lite mer med honom då.

[WX5]
6/7/11, 8:21 PM
#17

Ja men då så. Då är det ju inte så långt dit. Flört

[Tassy]
6/7/11, 9:09 PM
#18

Hmm, har du möjlighet att byta sjukgymnast? Det där låter ju som ett lagom stolpskott…

Promenader är viktiga, splitta upp dina 3km utöver dagen säger jag. Jag lever själv med en klomplicerad whiplash och nackproblem pga överrörlighet.

Du kan köpa ett sånt där gummiband för träning, ta det lättaste du hittar, ställ dig på alla fyra med mitten av bandet i munnen och ändarna i händerna och lyft huvudet. Ypperlig skonsam nackträning som jag själv blev rekommenderad av skicklig sjukgymnast. Viktiga ä att träna mjukt och i små omgångar, samt att lyssna på kroppen.

[Maine]
6/7/11, 10:15 PM
#19

#18  Då jag har en förslitning i nacken och ganska mycket problem med den och axlar med andra problem, så tänker jag nu göra som han säger och inte ta i för mycket. Och då kör jag nu hellre på mjukträning i stället för promenader.

Jag har testat gummiband och det gick käpprätt åt skogen. Och detta gjordes hos sjukgymnast. Det är lätt att ta åt sig träningsråd via internet, men denna gång ska jag göra om och göra rätt. Jag lyssnar och gör som en person säger och visar mig. Annars kan det bli helt fel om man gör lite som man vill och andra säger.

Det är inte bara att träna, det ska göras på rätt sätt och kanske även med manipulering. För övrigt är denna sg väldigt bra, då han faktiskt lyssnar, undersöker och verkligen säger åt mig att inte göra hur som helst denna gång. Glad Jag måste börja från scratch helt enkelt.

[Tassy]
6/8/11, 2:30 AM
#20

Därav min sista mening - lyssna på kroppen. Det är A och O, jag har ju ingen aning om hur omfattande problematik du har, så du tänker helt rätt absolut. Glad

Annons:
[Maine]
6/8/11, 4:24 AM
#21

#20  Nja, hade jag lyssnat på min kropp så hade jag fortsatt med promenaderna och inte tränat på gym alls, så jag gör bara som den lärde säger.Glad Det måste tränas på rätt sätt.

Upp till toppen
Annons: