Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3411 ggr
Shawy
5/29/11, 11:42 PM

Skära sig på en prinskorv

Min sambo retas med mig och säger att jag skulle kunna skära mig på en prinskorv.

Jag fattar inte var jag får alla skärsår på händerna(fingrarna)från. Det är besvärligt då jag ska diska t ex för det svider så förbannat ju. Får plåstra mig eller ha handskar.

Jag måste ha väldigt tunnt skinn som ristas upp lätt…kanske papper eller något annat. Jag känner ju aldrig när det händer, jag upptäcker det mest när jag ser blodet rinna eller att jag känner att det svider när jag är vatten…men jag kan aldrig säga var jag skurit mig på.

Har ni det så också?

Likaså när jag går ut med hunden och om någon kommer eller möter oss så kan hon börja dra och jag orkar ju knappt med henne då, men det har hänt flera ggr att jag får bortskavd hud i handen och det gör också ont och tar tid innan det läker.

Jag har ju inte den klassiska typen heller utan jag har överrörlighetstyp.

Lite tjatigt att aldrig kunna ha hela händer bara. På vintern är det värre för då har jag en massa självsprickor också.

Annons:
hus-musen
5/30/11, 12:50 AM
#1

Har ingen diagnos, men det där med skärsår överallt känner jag igen.. Sambon kallar mig för lilla klanten Skrattande Vet inte alltid hur jag lyckats utan märker det för att det rinner blod eller svider till liksom.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
5/30/11, 5:58 AM
#2

Samma problem här, verkar ibland som att jag skär mig på luften ungefär Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
5/30/11, 3:24 PM
#3

Jag har precis samma besvär. Skör hud och klumpig motorik Obestämd

Ladydragon
5/30/11, 6:49 PM
#4

jag gissar på att du har torr och skör hud

ett tips är att prova att köpa kräm på Apoteket till exempel Caress eller Miniderm och smörja in händerna flera gånger om dagen och se om det hjälper

att använda diskhandskar är oxå ett bra knep finns även andra engångshandskar man kan använda till olika saker där man smutsar ner händerna

själv är jag född med oerhöert torr och skör hud över hela kroppen men händerna blir hårt åtgångna ändå och jag har i stort sett alltid eksem och sårig hud på dom :/  men i mitt fall så slarvar jag en del med att använda handskar vet så väl om att händerna blir bättre av det men glömmer bort att köpa nya…..

Shawy
5/30/11, 9:59 PM
#5

Nej jag har inte torr hud alls, kan ha det vintertid och det är ju då det blir självsprickor.

Jag upplever mer att min hud är tunn och känslig så det behövs inte så mycket för att få sår och skavsår.

RuiXue
5/31/11, 2:25 PM
#6

Har lite såna problem också. Får lätt småsår på mina händer och det ska inte mycket till för att jag ska få ordentliga paper cuts på jobbet. Trots 10 år med fysiskt arbete varav 7-8 år av dem har vart inom lantbruk, produktion eller lager så är mina händer silkeslena och jättemjuka. Inga tecken på arbete alls annat än småsåren och ärrenTungan ute

Jennie


Annons:
Shawy
6/1/11, 7:45 AM
#7

Men ni som har det som mej, har ni klassisk typ? Eller är det så att man kan ha sån hud fast man har överrörlighetstyp…

Kan ju hända att jag kanske har någon blandtyp fast dem bara satt överrörlighetstyp på min EDS…

Chestnut
6/1/11, 1:33 PM
#8

#7 I mina papper (till FK) står det hypermobilitetstyp med drag av klassisk typ..

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
6/1/11, 11:43 PM
#9

Jag har troligtvis Hypermobilitetstyp, kanske med drag av klassisk. Men jag tror det lutar mest åt hypermobilitetstypen i mitt fall om jag är EDSare. De allra flesta med EDS har en mix variant, ytterst få har bara en variant av EDS.

Jennie


Upp till toppen
Annons: