Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2754 ggr
Vestal
2011-05-29 16:22

Ny här

Hej alla!

Blev nyfiken på sajten för några månader sen för jag trodde den handlade om folk som flyttade ofta Skäms.

Men det var mycket som föll på plats när jag förstod vad den handlade om.

Jag är 50+ och visste inte att alla inte kan böja lederna som jag. Trodde det var normalt tills för några år sen då jag fick en armbåge ur led när jag ramlade. Sjukgymnasten sa att jag var överrörlig och att de flesta inte kunde böja armbågsleden bakåt.

Jag kan översträcka armbågar, fingrar och höfter. Och knän tror jag.

Har alltid haft dålig balans och ramlade ofta när jag var yngre.

Har också tunn och mjuk hud. Svårt att avgöra om den är elastisk. På händerna har alltid blodådrorna lyst igenom.

Ytterligare symptom: närsynt och astigmatisk, plattfot, breda op ärr, ljudkänslig, nacken knastrar, stapplig och stel på morgonen och när jag suttit ett tag.

Under perioder när jag tränar får jag ont i hela kroppen, och det är inte träningsvärk. Men annars har jag inte de smärtor som ni andra har.

Det skulle vara intressant att höra vad ni tror.  Jag har ju inte HMS eftersom jag inte har ont. Men jag tycker mycket annat stämmer.

Annons:
[Tassy]
2011-05-29 16:32
#1

Du får alltså belastningsvärk när du anstränger dig? Det är ett klassiskt symptom Glad

Det finns en del typer av EDS som inte har smärta som ett direkt kriterum, utan det uppkommer just belastningsväk om jag inte är ute och seglar.

RuiXue
2011-05-29 16:58
#2

Låter lite som om det kan vara en mild variant av vaskulär EDS, möjligtvis i kombination av någon annan variant.

Jennie


[Tassy]
2011-05-29 18:45
#3

Det kan handla om mix-EDS, eller klassisk också Glad

Vestal
2011-05-29 20:15
#4

Och varför vaskulär? För mina blodådror på händerna?

Igår morse när jag vaknade hade jag en stor blodutgjutning under ögat. Ibland blir också mina ögonvitor helt röda. Inte kul att se ut så.Rynkar på näsan Kan det tyda på vaskulär EDS? Eller är det blåmärkena som sätter sig runt ögonen? Oförklarliga blåmärken hör väl till "vanlig" EDS?

Glömde också att berätta att jag blev opererad två gånger för ljumskbråck när jag var liten. Tror jag har läst att det hör till bilden.

Förut när jag sprang och tränade så hade jag så himla ont i knäna. Nu har jag kört styrketräning och då har jag ont överallt. Svårt att säga om det är muskler, leder eller skelett eller nåt annat. Men efteråt stretchade jag och böjde lederna förstås. Gjorde väl inte saken bättre.

För tre år sen ramlade jag och fick armbågen ur led. Läkaren sa att i min ålder så får man inte bara en (heter det luxation?) utan jag måste ha brutit något ben också. Men det hade jag inte.

Kommer på mer och mer som verkar stämma in på EDS eller nåt.

Chestnut
2011-05-29 20:26
#5

Välkommen hit Glad

Har du varit mer överrörlig när du var yngre? Haft mycket "växtvärk"? Nägra problem med mage-tarm? Finns liknande problem i släkten?

Bråck kan höra till bilden, absolut. Dock är jag tveksam till om det kan röra sig om den vaskulära typen, tycker snarare att det låter som en mild form av klassiska typen i så fall.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-05-29 21:02
#6

Jag vill också inflika angående den vaskulära typen att någon sådan som full diagnos behöver du inte oroa dig för, det märks i släkten väldigt tydligt då det förekommer för tidig död rätt ofta.

Man kan dock ha drag utav flera olika typer, sk. mix-EDS.

Jag har själv sköra kärl, men inte vaskulär typ. Så oroa dig inte över våra spekulationer Glad

Annons:
Vestal
2011-05-29 22:02
#7

OK det känns lite lugnare Flört.

Det enda från när jag var yngre var att jag var vigare, kunde lägga händerna i golvet t ex. Och ramlade ofta. Flaxade med armar och ben.

Fortfarande överrörlig men inte lika mycket.

Inga problem med magen.

Det enda jag vet om släkten är att min mormor fick stora blåmärken lätt. Vet inte om någon har varit överrörlig, jag har ju trott att det har varit helt normalt och inte reagerat. Fast min son har fått axeln ur led flera gånger.

[Tassy]
2011-05-30 15:18
#8

Det låter som om det är genetiskt, ja. Glad

Upp till toppen
Annons: