Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 4227 ggr
[WX5]
2011-05-26 07:57

HMS och Fibromyalgi

Kan man ha HMS och Fibromyalgi?

Annons:
Chestnut
2011-05-26 09:31
#1

Ja, det kan man.

Med vänliga hälsningar
Chess

[WX5]
2011-05-26 15:26
#2

Okej då vet jag. Skrattande

RuiXue
2011-05-26 19:48
#3

Rätt vanlig kombination att ha HMS eller EDS och Fibro. Jag känner flera stycken som har båda diagnoserna.

Jennie


[WX5]
2011-05-26 19:54
#4

Aaah okej. Funderade nämligen för jag verkar inte ha något reumatiskt så det kanske lutar åt Fibro.

[Ulle78]
2011-05-28 00:22
#5

Enligt senaste forskningen finns det ingen egentlig skillnad mellan HMS och Eds överrörlighetstypen. Det är ett långt ifrån accepterat fakta men kommer nog så småningom att bli erkänt (min tro). Genetikerna måste bara få sätta sig på tvären lite först ;)

Fibro och HMS/EDS är ju närbesläktat. Många med fibro tros ju kunna ha just HMS/EDS. Är ju en lite luddig diagnos som tyvärr anväds lite som en slaskdiagnos men föreligger överrörlighet så ska man enligt min tro höja på ögonbrynen och fokusera på just överrörligheten.

Vi får se vad framtiden visar, jag tror att HMS blir EDS eftersom man inte genetisk kan påvisa någon skillnad och symtomen är samma och åtskiljs snarare av svårighetsgrad än symptom.

Är dåligt påläst ang fibromyalgi men med tanke på att mååånga eds'are haft den diagnosen innan de fått sin eds-diagnos så ska man nog vara lite misstänksam. Tror däremot att det finns renodlade "fibrofall", synd bara att man förstör och urlakar diagnosen genom att sätta den när de inte kommer på något bättre.

[WX5]
2011-05-28 07:11
#6

Okej. Jag är inte så påläst heller. Vill ju att läkaren skall berätta när dom sätter diagnoser men det gör dom inte utan jag måste söka själv.

Annons:
[Ulle78]
2011-05-28 09:54
#7

#6 Är inte fel att vara påläst för just HMS/EDS är det så varierande kunskap om. Risken att hamna i prestigekamp med sin läkare är dock överhängande. Om du inte har tur men inte fel att försöka.

Man måste ju göra det som är bäst för en själv och inte ha övertro på läkarna som faktiskt inte kan allt utan utgår från det de en gång lärt sig och då var väl troligtvis inte dessa sjukdomstillstånd prio 1.

Chestnut
2011-05-28 10:09
#8

Jag är lite inne på samma spår som ulle i #5, att man kan ha fibro och HMS samtidigt men eftersom de är såpass lika kanske det är troligare att man bara har HMS och fibrodiagnosen är fel.

Med vänliga hälsningar
Chess

[WX5]
2011-05-28 11:02
#9

Så problemen med smärta kan vara från HMS och inte FM? Är det samma sorts smärta?

Chestnut
2011-05-28 11:05
#10

#9 Ja, smärtan kan vara från HMS eftersom det är ett kriterium för HMS diagnos till och med att man har smärtor. Flört Sen är det j usom så att smärtor är individuellt, vi upplever dem olika. Finns en artikel här på forumet där skillnader mellan hypermobilasyndrom (HMS/EDS) och fibro tas upp.

Med vänliga hälsningar
Chess

[WX5]
2011-05-28 11:06
#11

Okej skall leta efter den eller om du är snabbare på att hitta den.

Upp till toppen
Annons: