Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2433 ggr
[Tassy]
2011-05-22 14:59

Dumma käke!

Den senaste veckan har käken luxerat helt 5 gånger(!), och nu har jag fått en dunderinflammation i käkleden, värst på vänster sida som krånglar, men även höger är svullen och öm. Kan knappt gapa, kan inte heller bita ihop, då blöder jag och smärtan blir totalt olidlig!

Vad tusan gör man åt detta? Jag får knappt i mig yoghurt och soppa… Tandläkaren har jag definitivt inte råd med. Vad gör man? Hjälp!

Annons:
Chestnut
2011-05-22 15:07
#1

Om det nu "bara" är kraftigt inflammerat och inte ur led för tillfället kanske en läkare (jourcentralen?) skulle kunna ge en kortisoninjektion och sen skriva en remiss till käkkirurgen så att de får utreda det hela ordentligt i ett lugnare skede?

Jag skulle faktiskt ringa 1177 på en gång och höra efter vad de tycker i och med att du knappt får i dig vätska. Om de anser att jourcentralen idag är en bra idé kan de ju boka in dig med.

Krya på dig gumman!

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2011-05-22 15:14
#2

Håller med Amanda!

Jennie


Mona22
2011-05-23 11:39
#3

Har samma problem och fick gå via tandläkaren och vidare. Är uppe i nästan 6000 kr utlagt på detta nu och det är fortfarande lika illa Rynkar på näsan

(fast min har fastnat i urhoppat läge)

Prova ta ipren 3ggr per dag. det funkar för vissa sade de på käkkirugen till mig. Det ska ju vara inflammationshämmande.

[Tassy]
2011-05-23 13:37
#4

Men fy vad dåligt skött av dem! Skrikandes

är käken ur led så kräv att de söver dig och reponerar den (tvingar den till rätt läge igen). Det tar dem inte många minuter!

Min käke är på plats vad jag kan känna, men det är så svullet och jävligt nu så jag blir nog piskad att söka ändå.

Ladydragon
2011-05-23 13:55
#5

en sak som jag undrar lite över varför blir det inflammerat när leden hoppar ur led? är EDS en inflammatorisk sjukdom i botten eller?

hos mig när en led hoppar ur led eller blir väldigt översträckt så blir det väldigt svullet och eländigt men efter ett antal läkarbesök så blir svaret varje gång att mjukdelarna runtom tar skada och det blir blödning uttänjda ledband och så vidare men aldrig inflammation

jag håller med dom övriga är nog bäst att du söker vård….

Ladydragon
2011-05-23 13:58
#6

kom på en sak till är det riktigt jobbig att äta och dricka så prova med sugrör funkar även till youghurt

att äta mosad och passerad mat kanske oxå är nåt för då får käken vila lite kokt potatis och hemgjorda köttbullar funkar allra bäst tycker i alla fall jag men det är nåt man får prova sig fram

Annons:
Chestnut
2011-05-23 15:22
#7

#5 Nej, EDS är ingen inflammatorisk sjukdom. Det är en genetisk defekt som gör bindväven skör (genom att påverka kollagenets struktur) - ingenting annat.

Men vissa med EDS tenderar att få inflammationer ofta, min personliga fundering är att deras immunförsvar är så aktivt att det desperat försöker att reparera skadan och inte har "lärt sig" att kroppen ser ut som den gör.. Bara en fundering som jag inte vet alls om den stämmer!

Själv är jag nämligen som dig, jag får i princip aldrig inflammationer utan min kropp verkar snarare ha problem med att försvara sig när det behövs.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-05-23 17:41
#8

Jag är jättebenägen att få inflammationer, precis som övriga EDS:are i mitt släktled. Det krävs skit och ingenting för att trigga igång det känns det som. Rynkar på näsan

Har köpt hem mannagryn och potatissallad, samt en drös soppor och sugrör nu.

Jag funderar även om det har satt sig en förkylning i käkleden på mig, då jag kände mig förkyld innan detta började. Detta är också något som är rätt vanligt i min släkt - att förkylningar kan sätta sig i leder.

Upp till toppen
Annons: