Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2701 ggr
hindul
2011-05-16 10:16

Hej

Hittade hit via rematiker.ifokus. Jag har alltid fått höra att jag är överrörlig, men detta med hypermobilitet har jag faktiskt inte hört talas om förrän här. Intressant! Den här sajten kan nog vara givande. Och hoppas jag även kan tillföra något!

Jag är 34 år, bor med mina katter i en mysig lägenhet på västkusten. Utbildad till arbetsterapeut (både för- och nackdel med det när man själv blir sjuk) men jobbar inte som det för tillfället.

Maria

Annons:
hus-musen
2011-05-16 13:24
#1

Välkommen hit Glad

Qui dormit, non peccat

 


[Ulle78]
2011-05-16 15:52
#2

Välkommen!

Kanske en ny värld öppnar sig för dig nu då Glad

[Tassy]
2011-05-16 16:03
#3

Varmt välkommen säger jag med!

Du har lite att läsa om här inne då, som Ulle säger; en helt ny värld öppnar sig nu! Glad

RuiXue
2011-05-16 20:15
#4

Välkommen Glad

Jennie


hindul
2011-05-17 02:24
#5

Tack! Vad gulliga ni är!

Ja, här fanns en hel del att läsa. Och jag nickar och känner igen mig i ganska mycket…

Chestnut
2011-05-17 10:04
#6

Välkommen!

Jag tror att du också kommer få en mindre "aha-upplevelse" ju mer du läser. har du någon diagnos än?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hindul
2011-05-19 15:39
#7

#6 Tack!

Nej, någon diagnos har jag inte ännu. "Ledvärk och entesopati" står det i journalerna.

Har läst lite här bland artiklarna och försöker sammanfatta mina symtom:

- på beightonskalan 5/9 poäng, tror jag - svårt att mäta armbågarna själv…
- skolios
- skör hud med svårläkta sår, avvikande ärrbildning, mkt lätt att få blåsor. Dock inte hyperelastisk.
En läkare sa att jag har "rutiga ben", då menade han att huden är tunn och man kan se kärlnätet genom den.
- väldigt mkt bindvävsknölar
- muskelsvaghet och muskelvärk
- svåra stukningar - i ena foten har ligamenten gett upp, så den är helt instabil, den andra foten är bättre men stukar den ofta.
- oförklarliga blåmärken
- överrörlig i små leder
- mycket sår och blåsor i munnen

Även
- migrän
- sömnbesvär, vaknar aldrig utvilad
- ständigt enormt trött
- närsynt och gravt brytningsfel
… läste någonstans att även dessa symtom kan ha med saken att göra.

Har också Reynauds fenomen (cirkulationsstörning i händer och fötter), som jag vet kan ha med bindvävssjukdommar att göra.

Genetiskt…?
Har en syster med inflammerade muskelfästen och värk i muskler och leder, på liknande sätt som jag. Hon har också IBS. Min andra syster har problem med ett luxerande knä. Mamma har också mycket bindvävsknölar samt artros.

Jag lider svårt av FK-syndromet också, det höll jag på att glömma Flört

[Tassy]
2011-05-19 15:58
#8

Det låter ju definitivt som om du kvalar in här med råge  Tungan ute

Upp till toppen
Annons: