Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 11406 ggr
Chestnut
4/29/11, 6:24 AM

EDS och ögon

Läste för några dagar på en amerikansk hemsida om att EDS patienter ofta har problem med synen och ögonen.

Främst handlar det om synfel á närsynthet/översynthet men det kan även röra sig om blåaktig ögonvita och att ögonen kan ta större skada än "friska" vid mindre trauma (vilket i sig är logiskt tycker jag eftersom ögats yttre strukturer är mycket bindväv).

Är det något ni har problem med?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Ulle78]
4/29/11, 11:38 AM
#1

Jag är närsynt med brytningsfel. Har torra ögon (kan inte ha linser) samt får kärlbristningar i ögat så fort jag tagit i mycket. Gnuggar jag mig lite extra i ögonen vid allergiperioderna så "korvar sig" hornhinnan direkt.

Jag måste nästan kolla färgen för jag är lite osäker men jag borde väl sett om de var blåaktiga tidigare om så var fallet.

Om det är pga EDS eller ej vet jag inte. Kanske hade haft det ändå…

[Ulle78]
4/29/11, 11:44 AM
#2

Hittade de den här: http://www.totaleyecare.com/Diana-Driscoll-Ehlers-Danlos-Eye-Doctor-HANDOUT.pdf

Tror inte det finns någon svensk version men om inte vore det kanske dags.

RuiXue
4/29/11, 7:18 PM
#3

Jag är närsynt med brytningsfel. I övrigt inga problem med ögonen.

Jennie


[Tassy]
4/29/11, 10:49 PM
#4

#1 "Jag är närsynt med brytningsfel. Har torra ögon (kan inte ha linser) samt får kärlbristningar i ögat så fort jag tagit i mycket. Gnuggar jag mig lite extra i ögonen vid allergiperioderna så "korvar sig" hornhinnan direkt."

Word! Exakt samma här! Förvånad

Själv har jag inga blåa ögonvitor, men en nära vän till mig har, eller vad säger du som har sett Ches? Tungan ute

Pocciz
4/30/11, 3:49 AM
#5

Närsynt med brytningsfel, men läaseropererad för ett antal år sedan.

Däremot har jag (vad som hävdas hör till EDS) vad vissa kallar "trötta ögon". Alltså att ögonmusklerna inte orkar (precis som resten av kroppen) fokusera och styra ögonen så att allt blir väldigt dålig skärpa. Om ögonläkaren sätter en speciel lins framför mitt öga (en heöt svart med bara ett litet hål i mitten (typ som ett kikarsikte) så ser jag perfekt. Likadant om jag har pinholeglasögon på mig (som anväds bla för att träna upp ögonmusklerna). Ögonläkaren förklarade det med att hålet (och det begränsade synfältet) hjälper ögats muskler att fokusera.

Är det fler som har det här problemet?

[Ulle78]
4/30/11, 10:54 AM
#6

#4 Viss är det vidrigt när hornhinnan korvar sig när man ser som genom gelé…Skrikandes

#5

Jag har endast träffat vanliga optiker i mitt liv, kanske med undantag när jag gjorde hål i hornhinnan då. Har aldrig hört talas om det du nämner men på den tiden då jag inte vill ha glasögon fast jag behövde brukade jag kika mellan fingrarna när jag var tvungen att se en text eller något på långt håll. Formade ett litet "kikarsikte" med hjälp av fyra fingertoppar och då såg jag perfekt.

Är det inte så för alla att man ser bra när man gör så? Kan alltså synfelet bero på trötthet i ögat? Hmmmm…. jag är kass på ögon.

Annons:
Pocciz
5/1/11, 2:25 AM
#7

#6

Ja, visst är det pga trötta ögonmuskler, dvs trötthet i ögat.

Men den info jag fått om saken är att det är mycket mer hos folk med EDS, alltså inte "vanlig trötthet" utan precis om med resten av våra muskler - mer en total utmattning. Så ögat kan inte ens fokusera även om du anstränger dig, för musklerna kan inte klara av det /styra det själva, så därför behöver de hjälp med en sån lins som gör ett kikarsikte åt dem. Det hjälper liksom till att styra upp fokuseringen.

Den ögonläkaren som konstaterade det här på mig sådär i förbifarten var en läkare på St Eriks ögonakut där jag hamnade i somras för att jag fått kemisk bensin i ögat. Jag upptäckte också då efter att ha haft en ögonsköld i några veckor (som en genomskinlig plastsköld för ögat med ventilationshål i med en diameter på ca 3-4 mm) att det ögat fick perfekt syn (trots att det var det skadade ögat) efter att jag under en här perioden hela tiden titta genom ventilationshålen. När jag inte längre hade den försvann effekten rätt fort.

Skaffade pinholeglasögon i en hälsokostaffär (istället för glas är det svart plast med massa små hål i) men hålen i dem är liksom placerade i fel vinkel för mina ögon.. Har tänkt att jag ska gå till en ögonläkare på St Erik eller KS eller nått sånt ställe där de skriver ut hjälpmedel för ögonen och se om jag kan få någon form av de här glasögonen som hjälpmedel för att träna ögonen.

Upp till toppen
Annons: