Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2813 ggr
pia63
4/24/11, 10:54 AM

Reumatiskt o överrrölig

Min dotter har reumatisk , men är även överrörlig

Hon har väldigt ont i nacke o rygg . Jag undrar om det kan ha med överrörligheten att göra och ingte bara reuamtismen ?

Kan känna att hennes reumatism inte tas på allvar av läkaren då hon inte alltid är så "stel" i kroppen .. och att överrörligheten inte heller tas på allvar .

Vi ska iväg och träffa läkaren på BoU om ett par veckor och jag söker tips och råd så jag får läkaren att förstå att båda sakerna ställer till det på olika vis och att han ska ta dem på allvar .

Tog tid att få rätt diagnos på reumatiska också , då de tyckte han hon ju kunde röra sej så väl och mycket !

Är jobbigt att se sitt barn med så mycket värk och inget kunna göra , och inte heller riktigt få respons från läkarsidan .

Annons:
RuiXue
4/24/11, 12:47 PM
#1

Visst kan värken hänga samman med överrörligheten till viss del också. När man är hypermobil så använder man musklerna på ett annat sätt än någon som har normal rörlighet, musklerna måste jobba hårdare för kompensera för de överrörliga lederna och hålla kroppen stabil.

Musklerna blir trötta av allt arbete och det kan ge värk. Sen blir även lederna överbelastade av att man belastar fel hela tiden och det kan också ge värk.

Mina knän har en översträckning på 15 grader. Jag har nästan alltid ont i knäna, och ofta ont i och runt många andra leder i kroppen.

Har ingen konstaterad diagnos än annat än "hypermobil" men då jag är så extremt hypermobil (troligtvis 8 utav 9 på Beightonskalan), har konstant värk, silkeslen hud, konstiga ärr och bristningar och riklig mens samt en del magbesvär så är det inte omöjligt att jag har Ehlers Danlos.

Värk och hypermobilitet ska tas på allvar! I din dotters fall bör det tas än mer på allvar eftersom hon har reumatiska besvär, dessa kan tyvärr förvärras i och med hypermobiliteten. Det är inte ovanligt att lederna slits mer än normalt när man är hypermobil.

Jennie


[Tassy]
5/2/11, 9:13 PM
#2

"Hon har väldigt ont i nacke o rygg . Jag undrar om det kan ha med överrörligheten att göra och ingte bara reuamtismen ?"

Nacke och rygg är typexempel på vanliga områden som överrörlighet ställer till med besvär i. Jag gissar att det är den primära smärtorsaken där, inte reumatismen. Glad

Är en klurig sits det här med reuma kontra överrörlighet som verkar återkomma lite då och då, har fått höra ett par vändor nu om folk som hamnar mellan stolarna med dessa diagnoser och bollas runt. Rynkar på näsan

Berätta gärna om hur det gick sen!

pia63
5/4/11, 3:08 PM
#3

Idag var vi till läkaren på BoU i Falun. Med var också en läkare från reumatolog på vuxen , då hon ska gå över till dem då hon nu fyllt 18 år.

hennes reumatism är de fundersamma över då det är en så "konstig o ovanlig form. Det är en som bara går igen i släkten på hennes pappas sida.

Men, hon fick även diagnosen fibromyalgi idag!

Så, 18 år gammal har hon nu reumatiskt, överrörlighet, fibromyalgi samt autismspektradrag .  Kan ju inte låta bli att undra hur hennes framtid kommer att bli Obestämd

Dock känns det som att läkarna inte helt tar henne( sjukdommar o värken)  på allvar.. eller så är det jag som är "mamma-hönsig" och vägrar inse att de inte kan göra så mycket *?*

[Tassy]
5/5/11, 7:36 PM
#4

Jag sitter i samma båt som din dotter. Jag har dock lyckats få min fibrodiagnos struken och reumatismen har inte brutit ut än (men vi väntar allihop på positiva prover).

Visst kan de kanske inte göra så mycket, men ta en på allvar är definitivt en punkt de ska klara utav. Glad

Upp till toppen
Annons: