Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3374 ggr
[YlvaP]
4/17/11, 5:34 PM

Kan ni göra så här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funderingar kring dottern och hennes leder. Hon kan vicka sitt finger så det blir så här. Är det vanlig vid HMS? Kan oon ha detta också måntro?

Annons:
[Tassy]
4/17/11, 6:49 PM
#1

Ja, det är en överrörlig led du har plåtat.

Många, i synnehet kvinnor har någon/några överrörliga leder dock.

Har hon några besvär? Har hon ont?

Det är viktigt att skilja på att vara hypermobil och att ha hypermobilitetssyndrom, HMS har man bara om man är värkdrabbad, annars är man hypermobil.

Barn är väldigt ofta hypermobila, därför brukar man inte ge diagnos så lätt just när det handlar om barn, utan man vill avvakta till puberteten.

[Ulle78]
4/17/11, 6:57 PM
#2

Jag kan göra så! Kan inte alla det? Hahaha….jag trodde faktiskt det Skrattande

Min son som inte har diagnos är extremt hypermobil i fingrar/händer. Han kan böja alla små leder.

[YlvaP]
4/17/11, 7:24 PM
#3

Jag har ingen aning faktiskt. Dom andra tjejerna kan inte göra detta så därför undrar jag. Det där med hypermobilitetsyndrom visste jag inte om. Att man är värkdrabbad alltså.

Nä hon har inte ont.

Mona22
4/17/11, 7:30 PM
#4

Jag trodde alla kunde detTyst
Min gubbe som inte har hms gör det utan problem.

[YlvaP]
4/17/11, 7:34 PM
#5

Tja det kanske alla kan. Dom andra är väl små så dom inte fattar hur man gör.

RuiXue
4/17/11, 7:44 PM
#6

Jag kan göra så, fast 10 gånger värre och med alla fingrarTyst

Jennie


Annons:
[YlvaP]
4/17/11, 7:49 PM
#7

Första gången hon visade mig så var det "värre" men när jag skulle fota så blev det inte lika mycket. Skäms

[Tassy]
4/17/11, 8:45 PM
#8

Som sagt så är det väldigt vanligt att man har nån enstaka överrörlig led, i synnerhet i fingrarna. Därför finns beightonskalan, den omfattar de "tunga artilleriet" när det kommer till ledöverrörlighet.

[YlvaP]
4/17/11, 8:51 PM
#9

Aha okej. Glad

RuiXue
4/17/11, 9:24 PM
#10

Mina yttre fingerleder går typ 90 grader bakåt och mellanleden går bakåt den medTyst

Jennie


[YlvaP]
4/17/11, 9:26 PM
#11

Ja det var värre. Tungan ute

hus-musen
4/19/11, 11:51 AM
#12

Trodde alla kunde göra så faktiskt, synnerligen små barn brukar ju vara väldigt flexibla i lederna.

Qui dormit, non peccat

 


[Ulle78]
4/19/11, 3:15 PM
#13

Tror att man förutom det synbara ganska snart upptäcker svårigheter att tex greppa i en penna. Med överrörliga fingerleder får man lätt skrivkramp och penngreppet brukar se lite besynnerligt ut. Små barn kan ju ha lite konstigheter för sig ändå när de ritar och skriver men blir det inte bättre ska man tänka på att införskaffa pennförtjockare.

Sonen har lite problem med det där men han kan som sagt böja alla sina fingerleder på ett läskigt sätt och han gör det oavsett han ville eller ej.

Man behöver nog inte oroa sig först man misstänker en generell överrörlighet men handboll kanske inte är bästa sporten om fingrarna har en tendens att översträcka.

Annons:
Upp till toppen
Annons: