Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 3157 ggr
evenic
4/14/11, 10:53 AM

Blefarospasmer

Undrar om någon mer har denna ovanliga sjukdom och hur ni har blivit  hjälpta ?

Annons:
[Tassy]
4/14/11, 12:59 PM
#1

Jag känner igen mig mycket, men har aldrig sökt för detta. Kanske är det mer troligt att det är tics jag har dock. Ingen aning. Vet du vad som skiljer detta ifrån just tics?

evenic
5/9/11, 5:41 PM
#2

Det är stor skillnad på tics och Blefarospasmer. Kan inte hålla ögonlocken öppna utan dom stänger sig och jag kan inte bestämma när dom ska gå upp. Från början fick jag gå och känna mig fram. Jaag får sprutor med nervgift var 6:e vecka det hjälper dom flesta men inte mig. Efter 2,5 år så har jag äntligen fått en muskelavslappnande tablett i låg dos men den verkar fungera skapligt. Jag kan äntligen se lite längre stunder. Har bara provat i 3 v. Hoppas det fortsätter

[Tassy]
5/9/11, 7:22 PM
#3

Oj, det var en mycket större skillnad än jag kände till. Då är det mer troligt med tics för min del.

Vill du berätta mer om hur det är att leva med denna sjukdom? Använder du skärmläsare?

evenic
5/10/11, 5:21 PM
#4

Hej Tassy

Nej jag använder inte skärmläsare vet inte vad det är. Jag kan läsa korta meddelanden och skriva är lite olika från dag till dag och från timma till timma.Fungerar mycket bättre nu när jag fått Temesta som är muskelavslappnande men den påverkar också hjärnan !!Har bara tagit den i 3 v. vet inte om jag får den i forts. men det är otroligt vilken skillnad nu får jag upp ögonen och tidigare orkade jag inte hålla dom uppe mer än ngn.sek.

Det tråkiga är att man blir begränsad vissa dgr kan jag inte gå ut eftersom ögonlocken stänger sig. Idag har jag problem med värk i ögonen men det beror på solen även om jag har både mörka solglasögon och skärm så hjälper det inte alltid. Man blir känslig för både ljus och vind. Har svårt att se på TV. *Lyssnar på ljudböcker det är kanon.

Jag har ett mål att jag ska kunna köra bil igen. Även om det är en kronisk sjukdom så ska jag bli bra har jag bestämt. Är optimist och envis så det kommer att ordna sig på något sätt. Synen har blivit sämre men det ska enl. läkaren inte bero på sjukdomen. Har också fått början till grå starr. Optiker tycker man borde O.P men läkaren tycker inte det är någon brådska. Kön är lång så man vill väl inte ta in fler än nödvändigt.

Hälsningar

Nina

[Tassy]
5/10/11, 7:05 PM
#5

Vilken härlig inställning du har! Kämpa på så gott det går.

En skärmläsare är ett program i datorn som läser upp texten för dig, används flitigt utav synskadade här på iFokus. Det finns även en talsyntes så att man kan prata in meddelanden som datorn sedan formulerar i text.

Mer om det finns på synskadade iFokus. Även om du inte är synskadad på så sätt, så är det ett behjälpligt redskap ändå Glad

Chestnut
5/10/11, 7:11 PM
#6

Jag har aldrig hört talas om detta tidigare men WOW vilken bra inställning du har! Den kommer att hjälpa dig massor! Skönt också att muskelavslappandet hjälper..Glad

Kämpa på!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Upp till toppen
Annons: