Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3043 ggr
[Ulle78]
2011-04-11 12:32

Handledsortoser

Hej!

Undar vad ni (som har problem med era handleder) har för typ av ortoser?

Jag är inne i en period där handlederna gör så fruktansvärt ont. Jag använder mina ortoser dygnet runt. Har två sorter, en svart lite mjukare och en beige med plastskena på undersidan.

De beiga är de jag använder mest men har märkt att de ju inte hindrar att jag översträcker handlederna bakåt utan bara framåt. Skulle också behöva få stöd för tummarna eftersom jag har svårt att slappna av i dem och får ofta små muselryckningar.

Har inte fått några som är särkilt tillverkade till mig utan såna där vanliga som arbetsterapeften har. Finns det några bra alternativ och har någon tips på något som lindrar värken?

Det sitter rakt över handlederna och värker hela tiden. I ytterlägerna blir det mer intensiv smärta. Knaprar tabletter hela tiden nu men inget tar värken i handlederna. Har ju inte bara ont där just nu men det är nog ändå där det är värst och allt jag gör är förenat med smärta.

Känns lite hopplöst just nu :(

Annons:
Chestnut
2011-04-11 14:16
#1

Jag har haft en sån där beige sak och den var sådär tyckte jag. Som du själv säger, den begränsar ju inte översträckning bakåt särskilt bra. Obestämd

Vet dock att Tassy och RuiXue har rejälare doningar, de har säkert tips på någon som funkar bättre!

Vart har du fått dina handledsortoser? För rimligen borde du kunna ringa tillbaka dit och påpeka att ortoserna inte räcker till utan att du behöver stabilare. Det värsta de kan göra är be dig komma med ny remiss från läkare men ibland går det bra utan.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-04-11 14:34
#2

Nja mina är inte rejäla, de är de jag misstänker som TS redan har, de svarta utan skenor. Mina kommer också ifrån arbetsteraput. Jag kan dock få rejälare ifall jag önskar det, men jag vill inte ha skenor då jag vet med mig att blir jag för begränsad så lär jag inte använda dem som sig bör.

RuiXue
2011-04-11 16:52
#3

Jag har skaffat rejälare doningar på egen hand. Har aldrig ens vart hos en arbetsterapeutFörvånad Men jag har bland annat ett par handledsortoser med tumortos i, och där är det metallskena både under handleden och längs med tummen.

Jag har bland annat denna: http://shop.mediqdanmark.dk/katalog/kompressionsbaelterogsportsbandager/haandledsortoser/thuasnehaandledsortoseligaflexmanumedtommel/4526136?image=1

Annars är http://www.varsam.se/shop/?artnr=Rb4055 väldigt bra! Jag har en för höger handled och den är både bekväm, stabil och sitter kvar.

Jag använder bara handledsortoser vid behov. När handlederna värker som allra värst.

Jennie


[Ulle78]
2011-04-11 19:25
#4

#1 Fick dem av arbetsterapeften på reumatologen så får slå en pling dit imorgon för jag inser att de jag har inte är tillräckliga.

#2 Visst begränsar de men när det gör riktigt överjävligt ont känns det som att jag skulle kunna gå med på gips eller betong, bara det inte gör så ont.

#3 Något liknande den första länken skulle jag kunna tänka mig. Vore hemskt skönt att avlasta tummarna lite men det var hemskt vad dyra de var!! :/

RuiXue
2011-04-11 21:30
#5

#4 För min del var de superbilliga eftersom jag jobbar på Mediq DanmarkFlört Personal rabattSkrattande Så med rätt storleksangivelse bara så skulle jag kunna skicka upp ett parGlad

Jennie


[Ulle78]
2011-04-11 22:03
#6

Får jag ingen respons från reumatologen så kollar jag med dig då om jag kan beställa via dig :)

Annons:
RuiXue
2011-04-11 22:19
#7

Bara att säga tillGlad

Jennie


[Ulle78]
2011-04-12 11:48
#8

Pratade med reumatologen och hon som svarade skulle lägga en lapp till en läkare och sen….haha, ja det fick jag aldrig något svar på vad som skulle hända sen men antar att de hör av sig eller skickar remiss. Verkade inte vara något problem iaf :)

Upp till toppen
Annons: