Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2364 ggr
[Ulle78]
2011-04-01 11:54

Sväljsvårigheter

Lite nyfiken på hur ni har det med "sväljeriet"…..

Jag ska snart in på en kontraströntgen av svaljet. Har haft besvären i många år men de har blivit värre det senaste året.

Har läst om att det förekommer i samband med EDS men inte ritigt fått grepp om orsakerna.

Jag sätter sällan i halsen men jag är ofta på väg att göra det. Jag tror inte att mina problem sitter så långt ner utan snarare i munhålan.

Det som händer är att jag dels har svårt att tugga vissa saker. Känns som om jag idisslar ibland. Kött, vissa grönsaker, smält ost osv är de störst problem med. Har aldrig haft problem med att svälja dryck utan bara fast föda. Maten (små tuggor som jag tuggar länge) tycks stanna i munhålan precis där man lägger det innan sväljreflexen kommer men för mig uteblir den ibland och jag måste harkla upp den igen och svälja ner med vätska.

Får ofta panikkänslor i samband med detta och jag skulle tro att det gör problemet ännu större eftersom man alltid har en rädsla när man äter men även de bättre perioderna, när jag glömmer av det händer det helt plötligt och så är det igång igen.

Sulle vara intressant att veta om ni också upplever något liknande?

(hittade ingen bra kategori för frågan…)

Annons:
Chestnut
2011-04-01 15:13
#1

Mamma har liknande problem men det är inget jag själv har kännt av.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-04-01 21:19
#2

Jag är nog snarare raka motsatsen. Gud vet hur mycket jag har råkat svälja av misstag… Obestämd Halstabletter, hela köttbullar osv. Upp kommer det lika enkelt, behöver bara luta mig lite frammåt. Det är som om hela matapparaten är slapp på mig Foten i munnen

Upp till toppen
Annons: